ژودیت گُدرِش در جوایز سزار: صنعت فیلم فرانسه باید در مورد خشونت جنسی «با حقیقت روبرو شود»

Submitted on ش., 02/24/2024 - 12:53

ژودیت گدرش، هنرپیشه فرانسوی، شب گذشته در چهل و نهمین دوره جوایز سزار، مراسمی که به نسخه فرانسوی اسکار معروف است، از صنعت فیلم فرانسه خواست تا در مورد خشونت جنسی و آزار جسمی، «با حقیقت روبرو شود». 

وی طی یک سخنرانی احساسی، خواستار پایان سکوت سینماگران فرانسه شده و گفت «بیایید شجاعت داشته باشیم آنچه را که می‌دانیم با صدای بلند بگوییم». به گفته ژودیت گدرش، زمان آن رسیده است تا «تصمیم بگیریم که مردان متهم به تجاوز، دیگر بر سینما حکومت نکنند». حضار در مراسم که تا پایان سخنان او سکوت کرده بودند، در خاتمه با تشویقی پرشور، این هنرپیشه را همراهی کردند.

رشیدا داتی، وزیر فرهنگ فرانسه، ساعاتی پیش از آغاز مراسم جوایز سزار، سینمای کشورش را به دلیل بستن چشمهای خود بر خشونت جنسی در طول چندین دهه، مورد انتقاد قرار داده و از شجاعت ژودیت گدرش برای به اشتراک گذاشتن تجربه تلخ خود، استقبال کرد.

وزیر فرهنگ فرانسه در این رابطه در گفت و گو با مجله فیلم تصریح کرد: «به نام هنر، معافیت از مجازات وجود ندارد... در اینجا در مورد هنر صحبت نمی‌کنیم، بلکه بحث در مورد جنایت علیه یک کودک است. رابطه جنسی با کودک زیر ١٥ سال جرم است."

ژودیت گدرش ٥١ ساله برای سینما دوستان فرانسوی به خوبی شناخته شده است. او اخیراً دو کارگردان را به تجاوز و سوء استفاده جنسی در دوران نوجوانی خود متهم کرده بود. بنا بر اعلام دادستانی پاریس، ژودیت گدرش اوایل ماه جاری شکایت رسمی خود پیرامون حوادث سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۲ را ارائه کرده است.

ژودیت گدرش، بنوآ ژکو، کارگردان برجسته فرانسوی که ٢٥ سال از او بزرگتر است را به دلیل رابطه‌ای که از ١٤‬سالگی این هنرپیشه شروع شده و شش سال ادامه یافته بود، به تجاوز جنسی و آزار جسمی متهم می‌کند. هنرپیشه فرانسوی همچنین یک کارگردان دیگر به نام ژاک دوایون که ٢٨‬ سال از او بزرگتر است را نیز به سوء استفاده جنسی از وی زمانی که ١٥ سال داشت، متهم کرده است. بنوآ ژکو و ژاک دوایون هر دو، این اتهامات را رد کرده‌اند.

در همین حال انتظار می‌رود سینمای فرانسه ماه آینده با درام آناتومی یک سقوط به کارگردانی ژوستین تریه در مراسم اسکار بدرخشد. فیلمی که شب گذشته جایزه های بهترین کارگردانی، بهترین فیلم، فیلمنامه اصلی، بازیگر زن، بازیگر نقش مکمل مرد و تدوین چهل و نهمین دوره جوایز سزار را به خود اختصاص داد تا به این ترتیب ژوستین تریه، دومین زن در تاریخ ٤‬٩‬ ساله جایزه سزار، بالاترین افتخار سینمایی در فرانسه باشد که جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود می‌کند.

آناتومی یک سقوط همچنین برنده نخل طلای دوره پیشین جشنواره کن شده بود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز