پیش بینی تکان دهنده ی Deloitte؛ کانادا در سال آینده ۳ بار نرخ بهره را کاهش خواهد داد و نرخ بهره در این محدوده قرار خواهد گرفت

Submitted on Mon, 12/18/2023 - 17:59

اقتصاددان ارشد Deloitte کانادا پیش بینی می کند که بانک کانادا ممکن است کاهش نرخ بهره را در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ آغاز کند.

Deloitte انتظار دارد بانک کانادا نرخ بهره را سه بار به میزان ۲۵ واحد پایه کاهش دهد که تا پایان سال ۲۰۲۴ نرخ سیاست یک شبه آن را از ۵٪ به ۴/۲۵٪ کاهش دهد.

داون دژاردین در مصاحبه اخیر با فایننشال پست گفت که "بانک کانادا ۲ درصد تورم رو به رو خواهد بود و این در را برای بانک ها باز می کند تا شروع به کاهش نرخ بهره کنند."

نرخ تورم کانادا هنوز مقداری از هدف ۲ درصدی بانک مرکزی کانادا فاصله دارد، اما همچنان در حال کاهش است. افزایش سالانه شاخص قیمت مصرف کننده در ماه اکتبر از ۳/۸ درصد در ماه قبل به ۳/۱ درصد کاهش یافت.

در همین حال، با پایان یافتن سال ۲۰۲۳، اقتصاد ضعیف باقی می ماند. تولید ناخالص داخلی واقعی کانادا در سه ماهه سوم ۰/۳ درصد و نسبت به سال قبل ۱/۱ درصد کاهش یافت.

دژاردین انتظار دارد این روندها در سال جدید نیز ادامه یابد. در آن زمان، بانک کانادا می تواند نرخ بهره سیاستی خود را کاهش دهد.

دژاردین گفت: «خیلی چیزها در حال آماده شدن هستند و ما شاهد کاهش چشمگیر فشارهای تورمی هستیم. وی افزود که مصرف کنندگان و مشاغل امیدوارند بانک مرکزی موفق شود تورم را به ۲ درصد کاهش دهد.

دژاردین افزود که کانادا در حال حاضر یک رکود اقتصادی ملایم را تجربه می کند. او معتقد است که سال ۲۰۲۴ شروع کندی خواهد داشت، اما سرعت اقتصاد باید در طول سال افزایش یابد. دژاردین گفت که با توجه به رشد سریع جمعیت کانادا، نرخ بیکاری فعلی ۵/۷ درصد به بیش از ۶ درصد خواهد رسید، اما بازار کار تضعیف قابل توجهی نخواهد داشت.

او افزود که کارفرمایان پس از تجربه "تروما قابل توجه" در طول همه گیری و بازگشایی اقتصاد، به احتمال زیاد نیروی کار فعلی خود را حفظ می کنند.

بنا بر گزارش تورنتوپرشنز، دژاردین گفت: شرکت هایی که در حال حاضر با فشار شدید ناشی از افزایش دستمزدها و هزینه های بهره مواجه هستند، ممکن است بتوانند در سال آینده با افزایش دستمزد کمتر مذاکره کنند.

از نظر بهبود، دژاردین معتقد است تا زمانی که بازار کار ثابت بماند، اقتصاد تا پایان سال ۲۰۲۴ به رشد مثبت باز خواهد گشت.

دژاردین تاکید کرد که بانک کانادا محتاط خواهد ماند تا فشارهای تورمی قبل از رسیدن پایدار به هدف ۲ درصدی خود دوباره افزایش نیابد.

او گفت: "اگر آنها سیاست های پولی را خیلی زود یا بیش از حد کاهش دهند، می تواند چرخه ای را دوباره آغاز کند که تورم را دوباره تحت فشار صعودی قرار دهد."

تورنتوپرشنزداتکام
https://www.torontopersians.com/

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز