در بحبوحه اعدام، واکنش تهران به جایزه آلمان و فرانسه برای زنان ایران: این دو رژیم ناقض حقوق ایرانند

Submitted on Mon, 12/12/2022 - 06:25

ایران به تصمیم آلمان و فرانسه برای دادن «جایزه حقوق بشر و حاکمیت قانون» در سال ۲۰۲۲ به مهسا امینی و زنان ایران واکنش نشان داد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران شامگاه یکشنبه ۱۹ آذر با اشاره به این اقدام فرانسه و آلمان در توییتر نوشت:

وی همچنین با اشاره با پیشینه آلمان در دادن سلاح‌های شیمیایی به دولت صدام حسین در جریان جنگ ایران و عراق و نیز ارسال خون‌های آلوده فرانسه به ایران در ۴۰ سال پیش به طعنه نوشت:

این مقام جمهوری اسلامی در حالی این توییت را نوشت که واکنش‌های گسترده جهانی به اعدام محسن شکاری ادامه دارد و حکومت ایران با در روز دوشنبه نیز دومین معترض به نام مجیدرضا رهنورد را در مشهد اعدام کرد.

جمهوری اسلامی هر زمان که مورد انتقاد فرانسه و آلمان در زمینه حقوق بشر قرار می‌گیرد، به صورت نظام‌مند، پیشینه سلاح‌های شیمیایی آلمانی در جنگ ایران و عراق و خون‌های آلوده فرانسوی را یادآوری می‌کند.

کاترین کلونا و آنالنا بربوک، وزرای امور خارجه فرانسه و آلمان روز یکشنبه اعلام کردند که به طور مشترک جایزه حقوق بشر و حاکمیت قانون سال ۲۰۲۲ را به مهسا امینی و زنان ایرانی برای مابرزه‌شان در راه آزادی اعطا می‌کنند.

آنها در بیانیه خود نوشتند که «زن، زندگی، آزادی» یک شعار «جهانی» است و افزودند که این جایزه «ادای احترامی است به مهسا امینی و همه معترضان و کودکانی که در این راه کشته یا اعدام شدند».

رسانه‌های ایران با پوشش دادن واکنش سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، حرکت نمادین آلمان و فرانسه در دفاع از آزادیخواهان ایران را رفتار «مداخله‌گرایانه» دو قدرت اروپایی خواندند. این واژه در توییت کنعانی نوشته نشده است.

جایزه حقوق بشر و حاکمیت قانون، جایزه‌ای است که سالانه از سوی فرانسه و آلمان به‌طور مشترک به کسانی اعطا می‌شود که برای دستیابی به حقوق خود و اجرای حقوق بشر تلاش می‌کنند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز