واکنش‌ها به انفجارهای پسین بدخشان: «پروژه وزیرستان‌سازی شمال افغانستان درجریان است»

Submitted on جمعه, 06/09/2023 - 10:36

در انفجار روز گذشته که در جریان مراسم فاتحه‌‌خوانی نثاراحمد احمدی، سرپرست‌والی طالبان برای بدخشان رخ داد، دستکم ۱۳ تن کشته شده و ۳۰ تن دیگر زخمی شده‌اند. در میان کشته شدگان، صفی‌الله صمیم، فرمانده طالبان برای فرماندهی پلیس فیض‌آباد نیز شامل است.

این انفجار که هنوز مسئولیت آن را هیچ گروهی به دوش نگرفته و نیز حمله انتحاری یک روز پیشتر از آن، واکنش‌‌های زیاد و اما متفاوتی را درپی داشته است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان این انفجار را «کار دشمنان اسلام» دانسته و یوناما نیز در توئیتی این رویداد را «عمیقا نگران‌‌کننده» خوانده است.

در این میان، صلاح‌الدین ربانی، رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان که زاده ولایت بدخشان است، انفجارها و قتل‌های پسین در بدخشان را نشأت‌گرفته از دشمنی‌های درون‌گروهی طالبان می‌داند و می‌گوید رویدادهای پسین در این ولایت، «هدف‌مندانه» و برای حفظ قدرت اتفاق افتاده است.

صلاح‌الدین ربانی در این مورد گفته که «رویدادهای اخیر در ولایت بدخشان که هدف‌مندانه و فرافکنانه به داعش نسبت داده می‌شوند، ادامه‌ی خصومت‌های درون‌گروهی طالبان برای حفظ قدرت است. این رویدادها با هدایت افراد بیگانه‌ی مرکزنشین گروه طالبان توسط عناصر مزدور برجسته داخلی آن در بدخشان عملی می‌شوند.»

در کنار این، اخیرا فرضیه «وزیرستان‌سازی» شمال افغانستان نیز پررنگ‌تر از گذشته شده و شماری باورمندند که تحرکات و انفجارهای پسین، نشانه‌هایی از ملتهب کردن وضعیت امنیتی در شمال افغانستان است.

عبدالله خنجانی، معین پیشین وزارت کشور در امور صلح افغانستان باورمند است که روند وزیرستان‌سازی شمال افغانستان «به شدت» در جریان است و با اشاره به انفجارهای پسین بدخشان که در آن فرمانده‌هان غیرپشتون طالبان کشته شدند، می‌گوید که «کشتن فرمانده‌هان میانه تاجیک و اوزبیک‌تبار طالب توسط طالبان زیر نام داعش»، فرصت جابه‌جایی فرماندهان جدید با «ماموریت فراافغانستانی» را فراهم می‌‌کند.

به باور خنجانی، اشغال زمین‌های مردم بومی توسط پشتون‌های طالب و «متحدین تروریستی‌شان» همانند تحریک طالبان پاکسانی، جماعت انصارالله و یک‌شمار دیگر و نیز مدرسه‌سازی برای ایجاد یک «بانک استخدام سرباز از غیرپشتون‌ها» در ۳ سال آینده از گام‌هایی است که برای «وزیرستان‌سازی» شمال افغانستان برداشته شده است.

ولایت بدخشان، به دلیل دشوارگذر بودن، بستر مناسبتی برای جابه‌جا شدن گروه‌های تروریستی دانسته می‌شود. پیش از برگشت طالبان به قدرت، در سال ۲۰۲۰، مقام‌های محلی بدخشان به‌گونه اختصاصی به ار.اف.ای فارسی از جابه‌جایی صدها جنگجوی خارجی که پیشینه فعالیت در گروه طالبان و القاعده را داشتند، در دره خستک بدخشان خبر داده بودند.

اینک اما به باور شماری از آگاهان، بازی بزرگ‌تری در جریان است و قرار است شمال افغانستان با برنامه‌ای بین‌المللی، تبدیل به وزیرستانی دیگر شود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز