واکنش ترودو به سرنگونی مجسمه مک دونالد در مونترال: واقعا ناامیدکننده بود

Submitted on س., 09/01/2020 - 01:18

نخست وزیر جاستین ترودو، در واکنش به سرنگونی مجسمه مک دونالد اولین نخست وزیر کانادا توسط معترضین در مونترال این کار را واقعا ناامیدکننده خواند.

به گزارش رسانه هدهد کانادا، ترودو روز دوشنبه با حضور در مونترال با بیان این مطلب گفت: این مجسمه در یک تظاهرات اعتراضی برضد پلیس سرنگون و سر از تنش جدا شد.

وی با بیان اینکه ما کشور قانون مداریم و به قانون باید احترام بگذاریم حتی وقتی دنبال اصلاح و تغییر هستیم اظهار داشت: این گونه اقدامات خرابکارانه نه راهی به عدالت دارند و نه برابری.

این تظاهرات یکی از آخرین تظاهراتی بود که طی ماههای اخیر برضد نژادپرستی سیستمی و کشتار رنگین پوستان توسط پلیس در کانادا و سراسر جهان انجام شده است.

نخست وزیر کانادا تاکید کرد: اینگونه اقدامات و خرابکاری های به هیچکس کمک نخواهد و آن را به هدفش نمی‌رساند.

وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که ممکن است برخی حرفهای مک دونالد، نخست وزیر سابق کانادا قابل نقد باشد ولی سایر نخست وزیران کانادا از جمله پدر او نیز قابل نقد هستند.

ترودو در بخشی از سخنانش به زبان فرانسوی گفت: من معتقدم که یک کشور باید از گذشته خود آگاه باشد. هم نکات مثبت و هم نکات منفی آنها را بشناسد و بهترین ها را اجرا کند.

این ائتلاف با انتشار پستی در رابطه با سرنگونی مجسمه مک دونالد نوشت: این بناهای تاریخی شایسته حفظ شدن نیستند و در ادامه خواستار برداشته شدن تمام مجسمه ها، پلاک ها نشان های عاملان نژاد پرستی و برده داری در کانادا شد.

در این پست آمده است: نمادهای نفرت و ظلم روان افراد حاشیه نشین را می آزارد و آنها به یاد عدم توازن قدرت و برتری سفیدپوستان می اندازد.

این گروه همچنین خواستار کاهش پنجاه درصدی بودجه پلیس و تخصیص بودجه اضافی آنها به امور سیاه پوستان شدند.

والری پلانت، شهردار مونترال، نیز در واکنش به سرنگونی مجسمه سر جان مک دونالد، این اقدام را غیرقابل قبول و تحمل خواند.

وی افزود: ما می دانیم برخی از بناهای تاریخی در اینجا و جاهای دیگر در مرکز مباحث هستند اما تاکید می کنیم که آنها در متن قرار دارند و به سادگی نباید حذف شوند. من درعین حال خواستار افزودن بناهایی هستم که نمایانگر جامعه ما باشد، جامعه ای که همه ما آرزوی آن را داریم.

ارین اوتو، رهبر جدید حزب محافظه کار نیز با انتقاد از سرنگونی مجسمه مک دونالد، گفت که کانادا بدون او بوجود نمی آمد.

وی با انتشار توییتی در این رابطه نوشت: کانادا کشوری عالی است که باید به  وجود آن افتخار کنیم. ما با تخریب گذشته آینده بهتری نخواهیم داشت.

اما در این بین جاگمیت سینگ، رهبر حزب نئو دموکرات لحنی متفاوت از بقیه داشت و با انتشار توییتی روز یکشنبه نوشت: با وجود اینکه مک دونالد، اولین نخست ویر کانادا است اما شخصیت اصلی او تلاش برای نابودی وحشیانه مردم بومی بوده است.

وی افزود: پایین کشیدن مجسمه او موجب پاک شدن او وحشتی که ایجاد کرده از تاریخ نمی شود بلکه تکریم او را بیشتر می کند.

مطالب بیشتر:

منبع خبر: سی.تی.وی

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز