کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل: بی‌درنگ به اعدام‌ در ایران پایان بدهید

Submitted on چ., 05/24/2023 - 11:58

ولکر تورک که روز چهارشنبه سوم خرداد در جریان یک کنفرانس  مطبوعاتی در ژنو، سخن می‌گفت، از «افزایش آزار زنان در ایران» خبر داد.

به‌گفته این مقام ارشد در سازمان ملل متحد، به‌نظر می‌رسد که در ایران، در حالی که اعتراضات خیابانی کاهش یافته‌است، اما بر اذیت و آزار زنان، از جمله در مورد آن‌چه که بر تن می‌کنند، افزون شده‌است.

ولکر تورک در این راستا افزود که زنان و دختران، توسط مقامات نظام حکم بر ایران با مجازات‌های اجتماعی و اقتصادی سخت‌گیرانه‌ای رو‌به‌رو می‌شوند تا ناگزیر به رعایت قوانین تبعیض‌آمیز حجاب اجباری، بشوند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، از مقام‌های رژیم حاکم بر ایران خواست تا به خواسته مردم ایران برای انجام «تغییرات» توجه کنند.

او گفت که این تغییرات در ایران باید با لغو «قوانینی که پای‌بند نبودن به رعایت حجاب اجباری را جرم می‌انگارد» آغاز بشود.

این وکیل اتریشی‌تبار، یادآور شد این وظیفه دولت است که با وضع قوانین و سیاست‌ها از «حقوق زنان و دختران، از جمله حق‌شان برای برخورداری از یک زندگی اجتماعی بدون بیم از مجازات یا تبعیض» پشتیبانی کند.

دولت جمهوری اسلامی ایران به‌تازگی لایحه‌ای را به مجلس ارائه داد که در صورت تصویب و اجرایی شدن، برپایه‌اش مجموعه‌ای از «مجازات‌‌های تشدید‌شده» مشتمل بر جریمه مالی و محرومیت‌های اجتماعی، بر کسانی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند، اعمال می‌شود.

در مورد شمار افزون‌شده اعدام‌ در ایران نیز که توسط ولکر تورک به آن اشاره شد، برپایه گزارش سازمان حقوق بشر ایران که در نروژ مستقر است، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی از آغاز سال ۲۰۲۳ تاکنون ۲۷۷ تن را در این کشور به‌دار آویخته‌است.

ولکر تورک که در جریان این نشست مطبوعاتی در مورد وضعیت حقوق بشر در نقاط گوناگون گیتی نیز سخن می‌گفت، در بخشی از صحبت‌هایش اظهار کرد: دفترهای حقوق بشر سازمان ملل متحد، باید در همه جای جهان وجود داشته‌باشد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز