تیم ملی فوتبال ایران در برابر کرۀ جنوبی به تساوی رسید؛ فائزه هاشمی لغو حضور تماشاگران را در جهت ممانعت از حضور زنان دانست

Submitted on س., 10/12/2021 - 12:41

چهارمین بازی تیم‌ ملی فوتبال ایران در دور پایانی رقابت های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، روز سه‌شنبه ۲۰ مهر در برابر کرۀ جنوبی و در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد. نیمه نخست این دیدار با تساوی بدون گل دو تیم به پایان رسید اما در نیمه دوم این دیدار هرکدام از دو تیم با یک گل به تساوی رسیدند. گل کره جنوبی را سون هیونگ مین در دقیقه ۴۹ به ثمر رساند و در ادامه، علیرضا جهانبخش در دقیقه ۷۶ گل تساوی را برای ایران به ثمر رساند. 

ایران که در مرحله مقدماتی با کره‌ جنوبی، امارات، لبنان، عراق و سوریه هم‌گروه است، با ۱۰ امتياز در صدر قرار دارد. کره‌ جنوبی با هشت امتیاز در رتبه دوم قرار دارد. امارات، لبنان و عراق با فقط دو امتیاز و سوریه نیز با یک امتیاز در رتبه‌های سوم تا ششم قرار گرفته‌اند.

بازی تیم ملی فوتبال ایران و کره جنوبی عصر سه شنبه در حالی برگزار شد که نه خبری از حضور تماشاگران در ورزشگاه آزادی بود و نه از سیستم کمک داور ویدئویی(VAR).

رسانه های کره جنوبی، عدم حضور تماشاگران در ورزشگاه آزادی تهران را که به «جهنم تیم‌های میهمان» معروف است، امتیاز بزرگی برای تیم ملی خود دانسته بودند به طوریکه روزنامۀ هانکوک ایلبو (hankookilbo) کره جنوبی، در گزارشی در واکنش به برگزاری این بازی بدون تماشاگر نوشت: «تیم ملی فوتبال کره جنوبی در حالی به جهنمِ ورزشگاه آزادی می‌رود که خبر خوب این است که این بازی بدون تماشاگر برگزار می شود. تیم ملی کره جنوبی در نبود تشویق پرشور هواداران ایران در خانه‌اش، می‌تواند بازی خارج از خانۀ خود را در شرایط نسبتاً آسانی انجام دهد».

این در حالیست که اظهارات ضد و نقیض مسئولان جمهوری اسلامی درباره تصمیم به لغو حضور تماشاگران در این مسابقه که قرار بود در پی هشدار فیفا با حضور تماشاگران زن در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شود، همچنان ادامه دارد.

حسن‌کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران، گفته است «خودمان به این نتیجه رسیدیم که دیدار ایران و‌ کره‌جنوبی بدون تماشاگر باشد و برای دیدار بعدی زیرساخت‌ها و بعضی مسائل دیگر را رعایت کنیم».

از سوی دیگر، حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان مدعی شده است که به دلیل شیوع کرونا «کنفدراسیون فوتبال آسیا مجوز فروش بلیت برای بازی ایران - کره جنوبی را نداده است».

این در حالیست که فائزه هاشمی رفسنجانی نمایندۀ سابق مجلس شورای اسلامی که پیش از این سالها سابقۀ ریاست فدراسیون ورزش اسلامی زنان را بر عهده داشته است، با تأکید بر اینکه «طرح موضوع کرونا برای عدم حضور تماشاچی در بازی ایران و کره جنوبی بهانه است»، گفت: «اول که شنیدم دختران می‌توانند حضوری بازی را ببینند، بسیار خوشحال شدم. البته فکر کردم به خاطر سیاست‌های گذشتۀ فیفا است؛ اما امروز که خبر بازی بدون تماشاچی را شنیدم به نظرم یک برخورد بدون صداقت با این موضوع است. بازی استقلال و پرسپولیس و بازی امارات در همین دوران کرونا با تماشاچی برگزار شد. لازم نیست حتماً استادیوم پر شود».

وی تصریح کرد: «در کل به نظرم به بهانۀ کرونا نمی‌خواهند زنان وارد استادیوم شوند، چون فیفا هم فشار می‌آورد. امیدوارم فیفا گول نخورد و قضیه را دنبال کند، این‌یک کلک است. امیدوارم دختران هم کوتاه نیایند، مثل همیشه به پشت در استادیوم‌ها بروند و الان که به‌جایی رسیدند، حق خود را از دست ندهند. چون حق گرفتنی است و هر وقت آن رها کنید از دست می‌رود».

او در ادامه گفت: «پخش نکردن ورزش زنان در صداوسیما، بی‌احترامی و نقض حقوق زنان است، نگاه‌های شبه طالبانی و شبه داعشی است که مانع این قضیه می‌شود». وی افزود: «نگاه به ورزش زنان سیاسی و امنیتی شده و آیندۀ مثبتی در دوران آقای رئیسی برای ورزش زنان نمی‌بینم».

از سوی دیگر، برخی رسانه‌های داخلی ایران گزارش داده‌اند که ضوابط مربوط به پروتکل بین‌المللی مسابقات فوتبال که منجر به حضور تماشاگران در ورزشگاه می‌شود، ‌رعایت نشده و همین مسئله محرومیت تماشاگران ایرانی در دیدار با کره‌جنوبی را رقم زده است. براساس مقررات تدوین شده برای برگزاری مسابقات فوتبال طی دوران کرونا، فدراسیون‌های فوتبال کشورهای میزبان باید حداقل ۱۴ روز قبل از زمان برگزاری مسابقه، مدارک لازم و توضیحات کامل را به منظور صدور مجوز میزبانی و برگزاری مسابقه با حضور تماشاگران را ارائه کنند.

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «فرار از دردسرهای حضور زنان»، بر «عامدانه بودن» تصمیم فدراسیون برای مطلع نکردن فیفا و کنفدراسیون آسیا تاکید کرده است.

این روزنامه نوشته است: «اين احتمال وجود دارد که فدراسيون فوتبال برای در امان ماندن از دردسرهای حضور بانوان، عامدانه نامه نگاری های لازم برای اخذ مجوز حضور تماشاگران از فیفا و AFC را انجام نداده است؛ چراكه جیانی اينفانتينو رئیس فدراسیون جهانی فوتبال، آخرين بار هشدار داده بود که فيفا زير بار حضور گزينشی بانوان نمی‌رود و بانوان بايد مثل آقايان امكان خريد بدون محدوديت بليت را داشته باشند».

در شبکه های اجتماعی نیز این موضوع بازتاب گسترده ای یافته است و کاربران شبکه های مجازی، گفته اند که تصمیم مسئولان فدراسیون فوتبال مبنی بر لغو حضور تماشاگران به این دلیل بوده است که عدم حضور بانوان در دیدار مقابل کره جنوبی نیاز به توجیه نداشته باشد.

بدین نرتیب ملی پوشان ایران در حساس ترین دیدار خانگی خود، از حمایت تماشاگران محروم شدند؛ آن هم در شرایطی که نزدیک به دو سال است از حمایت هواداران پرشور بهره مند نبوده اند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز