تازه‌های ویروس کرونا در جهان؛ ایتالیا، آلمان و اسپانیا در مسیر خروج تدریجی و محتاطانه از قرنطینه

Submitted on س., 05/05/2020 - 00:56

آمارهای جهانی نشان می‌دهد بیش از ۸۵ درصد افرادی که جان خود را بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ از دست دادند از ساکنان کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا هستند. 

ایالات متحده آمریکا، بیشترین شمار قربانیان ناشی از کووید ۱۹ را به ثبت رسانده است. بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دراین کشور به کووید ۱۹ مبتلا شدند. در عین حال، آمار جانباختگان بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ در ایالات متحده آمریکا وارد روند نزولی شده است. حدود ۱۵۰۰ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند. در مجموع، بیش از ۶۸ هزار نفر تاکنون در ایالات متحده آمریکا بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند. 

اما با وجود آمار سنگین قربانیان، بیش از ۳۵ ایالت از مجموع ۵۰ ایالت در این کشور برای خروج از قرنطینه آماده می‌شوند.

در برخی ایالت‌ها از جمله ایالت‌های جورجیا، تگزاس و آلاباما، برخی از اصناف، آرایشگاه‌ها، سالن‌های زیبای و باشگاه‌های بولینگ بازگشایی شدند. 

ایالت نیویورک، که بیشترین شمار قربانیان کووید ۱۹ را شناسایی کرده است، دست‌کم تا حدود ۱۰ روز دیگر، به گفته فرماندار این ایالت، برای بازفعالیت اقتصادی و اجتماعی آمادگی ندارد و این پیشنهاد، مورد حمایت ۸۷ درصد از ساکنان این ایالت قرار گرفته است.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، خواستار «بازفعالیت هر چه سریعتر اقتصاد کشور است»، اما تاکید دارد که این اقدام «باید محتاطانه و با رعایت تمامی تدابیر لازم »انجام شود.

اسپانیا: تمامی مقاطع تحصیلی تا سپتامبر بازگشایی نمی‌شوند

اسپانیا، با جمعیت ۴۷ میلیون نفری، یکی از بزرگترین قربانیان ابتلا به ویروس کرونا در قاره اروپا است. بیش از ۲۴۷ هزار نفر در این کشور به کووید ۱۹ مبتلا شده و بیش از ۲۵ هزار نفر هم تاکنون جان خود را از دست دادند اما روند مرگ و میر ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در این کشور در یک هفته اخیر روند نزولی داشته است. 

قرنطینه خانگی که از نیمه ماه مارس در اسپانیا آغاز شد تا روز ۵ ماه مه، ادامه خواهد یافت اما ساکنان این کشور از دو روز پیش اجازه یافتند برای پیاده‌روی و ورزش، برای مدت زمان محدودی از منازل خود خارج شوند.

تمامی مقاطع آموزشی تا ماه سپتامبر، (سال آینده تحصیلی)، در اسپانیا تعطیل خواهند بود. سفرهای بین شهری هم تا نیمه تابستان امکانپذیر نیست. 

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، روز شنبه ۲ ماه مه، اعلام کرد: استفاده از ماسک بهداشتی در وسائل حمل و نقل عمومی از روز دوشنبه ۴ ماه مه،‌ اجباری است.

ایتالیا، روند شیوع ویروس کرونا را به کنترل درآورده است

ایتالیا با بیش از ۲۱۰ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا، تاکنون ۲۹ هزار مورد مرگ ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ را به ثبت رسانده است. اما روند مرگ و میر در این کشور همچنان سیر نزولی را طی می‌کند. از شمار مراجعان به مراکز درمانی بدلیل ابتلا به کووید ۱۹ کاسته شده است. 

سیر نزولی آمار قربانیان به کووید ۱۹، مقامات ایتالیایی را برای بازگشایی تدریجی در کشور تشویق نمود. 

برخی از محدودیت‌های اعمال شده برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از روز دوشنبه ۴ ماه مه کاسته شد. مقامات ایتالیایی تاکید دارند که روند بازگشایی در کشور تدریجی و با احتیاط صورت می‌گیرد. آنان احتمال دادند که مدارس و مهدکودک‌ها، از آغاز ماه ژوئن، کمتر از یک ماه دیگر، بازگشایی شوند. 

هنوز در ایتالیا، برگزاری تجمعات و تردد بین شهرها، ممنوع است. تمامی بارها و رستوران‌ها تعطیل هستند و دورکاری و عدم بازگشت به محل کار توصیه می‌شود. استفاده از ماسک بهداشتی در وسائل حمله و نقل عمومی در ایتالیا اجباری شده است.

احتمال می‌رود،‌ تعدادی از فرودگاه‌ها در ایتالیا، از جمله فرودگاه شهر رم، پس از دو ماه تعطیلی، از هفته آینده بازگشایی شوند.

کارشناسان نسبت به بازگشت موج دوم شیوع ویروس کرونا در این کشور هشدار می‌دهند. 

بریتانیا دومین قربانی کووید ۱۹ در قاره سبز

بریتانیا با ثبت حدود ۱۸۷ هزار مورد ابتلا و بیش از ۲۸ هزار فوتی،‌ اکنون به جایگاه دومین کشور درگیر و قربانی ویروس کرونا در قاره اروپا رسیده است.

اما تازه‌ترین آمارها حاکی از آن است که  روند مرگ و میر ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در این کشور با سیر نزولی مواجه است. یک مقام ارشد بهداشتی این کشور هم از کاهش شمار مراجعان به مراکز درمانی بریتانیا خبر داده است در عین حال به شهروندان بریتانیا هشدار داده است که همچنان موارد لازم برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا را رعایت نمایند.  

 شهروندان بریتانیا که حدود ۴۰ روز است در قرنطینه به سر می‌برند، دست کم تا پایان هفته، روز هفتم ماه مه،‌ باید در انتظار طرح دولت برای خروج احتمالی از قرنطینه و آغاز فعالیت‌ها باشند. 

بوریس جانسون،‌ نخست‌وزیر بریتانیا،‌ ضمن درخواست از هموطنان خود برای صبر و بردباری، تاکید کرده است: من هم خواهان بازگشایی اقتصادی در کشور هستم اما نباید تمامی زحماتی را که مردم بریتانیا متحمل شدند به باد فنا داد و شاهد موج دوم شیوع ویروس کرونا در کشور بود. 

آلمان و آغاز روند تدریجی خروج از قرنطینه

در تعدادی از ایالت‌های آلمان مدارس پس از چندین هفته تعطیلی، بازگشایی می‌شوند و درهای آرایشگاه‌ها به روی مشتری‌ها باز می‌شود. اماکن مذهبی و موزه‌ها هم برخی از ایالت‌‌ها از جمله ایالت زاکسن-آنهالت بازگشایی خواهند شد. اما این شرایط شامل تمامی مناطق و ایالت‌های دیگر در آلمان نخواهد شد. 

هنوز به رستوران‌ها اجازه فعالیت داده نشده است. اما مقامات ایالت نیدرزاکسن گفته‌اند از روز دوشنبه آینده ۱۱ ماه مه، صاحبان رستوران‌های این ایالت اجازه فعالیت خواهند شد. زمین‌های بازی کودکان و اماکن ورزشی هنوز تعطیل هستند. 

در حالی که بسیاری از صاحبان اصناف خواستار بازفعالیت هرچه سریعتر هستند،‌ آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، از شیوع موج دوم کووید ۱۹ ابراز نگرانی کرده است. 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز