طالبان با برخورد شدید و شلیک هوایی مانع تجمع اعتراضی زنان در کابل شدند

Submitted on جمعه, 10/01/2021 - 01:22

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شش زن جوان در کابل در نخستین ساعات بامداد روز پنج‌شنبه ۳۰ سپتامبر/هشتم مهرماه در اعتراض به عدم گشایش نهاد‌های آموزشی به روی دختران دست به تظاهرات زدند. 

این بانوان جوان با حمل شعارهایی از جمله «آموزش را سیاسی نسازید»، «قلم‌های ما را نشکنید»، «کتاب‌های ما را نسوزانید» و «مکاتب ما را نبندید» خواستار بازگشت دختران به نهادهای آموزشی شدند.

بانوان معترض که در شرق کابل در برابر دبیزستان/لیسه رابعه بلخی تجمع کرده بودند، با رفتار خشونت آمیز نیروهای امارت اسلامی طالبان روبرو شدند.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه ده‌ها نیروی گروه طالبان با اسلحه وارد محل تظاهرات شدند و با شلیک هوایی  بانوان معترض را متفرق کردند.

نیروهای گروه طالبان همچنین به سوی خبرنگاران خارجی حاضر در محل تظاهرات یورش بردند و مانع تصویربرداری از سوی آن‌ها شدند.

یکی از نیروهای طالبان که خود را مولوی  نصرت‌الله معرفی کرده، به خبرنگاران حاضر در صحنه گفته است: « من به روزنامه‌نگاران احترام می‌گذارم اما برگزاری این تظاهرات بدون مجوز برگزار شده است».

طبق اظهارات مولوی نصرت‌الله، اگر بانوان شرکت کننده در تظاهرات امروز از قبل درخواست مجوز کرده بودند برپایی این تظاهرات با هیچ مشکلی روبرو نمی‌شد.

این در حالیست که طالبان به محض به قدرت رسیدن در افغانستان با انتشار بخشنامه‌ای برپایی هرگونه تجمع و تظاهرات را از هشتم سپتامبر به بعد ممنوع اعلام کردند.

پیش از انتشار این بخشنامه شماری از شهروندان افغانستان در اوایل ماه سپتامبر نیز در شهرهای کابل، فیض‌آباد و هرات دست به تظاهرات زدند. این تظاهرات با کشته شدن دو معترض به پایان رسید.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز