جمهوری آذربایجان اطمینان داد که به دنبال بستن مسیرهای مواصلاتی تاریخی ایران نیست

Submitted on چ., 07/05/2023 - 10:46

به گزارش همشهری آنلاین، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان که برای حضور در اجلاس وزرای امور خارجه جنبش عدم تعهد با عنوان «جنبش عدم تعهد؛ متحد و استوار در مواجهه با چالش‌های نوظهور» به باکو سفر کرده است در جمع خبرنگاران اظهارداشت: دیداری با آقای الهام علی اف و دیگر مقامات کشور جمهوری آذربایجان داشتم.

وی گفت: ما امنیت جمهوری آذربایجان را امنیت منطقه و امنیت خود می‌دانیم و در خصوص حادثه ای که در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران افتاد و ما را متعجب و متاسف کرد با جناب آقای رئیس جمهور گفت‌وگو کردم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: همان گونه که سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد، ایران رسیدگی به اقدام مسلحانه پرونده تحقیقاتی خود را کامل کرده است.

امیرعبداللهیان عنوان کرد: با مقامات کشور دوست و برادر جمهوری آذربایجان اتفاق نظر داریم که مراحل تحقیق این پرونده در طرف جمهوری آذربایجان با سرعت تکمیل شود.

وی با تاکید بر این مطلب که با هر مسببینی که به هر نحو قصوری در این حادثه داشتند برخوردی جدی صورت گرفته است،ادامه داد: رای شدید و اشد مجازات در انتظار ضارب و هر کسی هست که در این اقدام جنایت کارانه نقش داشته است.

وزیر امور خارجه گفت: ما با آقای رئیس جمهور و مقامات جمهوری آذربایجان اتفاق نظر داریم که مسیر تاریخی و کریدور راه آهنی که از جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد به سرعت فعال شود.

امیرعبداللهیان افزود: کریدور ریلی ارس یک کریدور مورد توافق ماست که به دستور آیت الله رئیسی عملیات اجرایی آن به زودی آغاز خواهد شد و امیدواریم حداکثر ظرف یک سال بهره برداری آن انجام شود، این کریدور نقش اصلی را در اتصال آذربایجان به نخجوان خواهد داشت.

وی بیان کرد: ما در خصوص رفع انسداد از مسیرهای مواصلاتی در منطقه گفت‌وگو داشتیم، الهام علی اف تاکید کرد اینکه رفع انسداد مسیرهای مواصلاتی منجر به بسته شدن مسیرهای مواصلاتی تاریخی بین ایران و ارمنستان شود تحلیل و ارزیابی نادرستی است، علی اف تاکید کرده است جمهوری آذربایجان به دنبال بستن مسیرهای مواصلاتی تاریخی ایران نبوده و نخواهد بود.

امیرعبداللهیان در پایان خاطرنشان کرد: مردم جمهوری آذربایجان و ایران بیشترین اشتراکات را با یکدیگر دارند و باید به دور از سوتفاهم ها رفت و آمد مردم دو کشور و همکاری های همه جانبه بدون محدودیت بین دو کشور در بهترین وضعیت خود قرار بگیرد. معتقدیم اختلافات در منطقه قفقاز جنوبی صرفا از طریق مسالمت آمیز قابل حل شدن است. برای دولت و مردم خوب جمهوری آذربایجان هم بهترین ها را آرزو داریم.

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز