پژوهشگر اسرائیلی : کابوس پوتین نزدیکی ایران و آمریکا است؛ روسیه نخواهد گذاشت بحران اتمی ایران حل شود

Submitted on جمعه, 05/19/2023 - 09:21

سارا فنبرگ، مدیر تحقیقات در مرکز تحقیقاتی "الروم"، وابسته به نیروی هوایی اسرائیل در جریان سفر اخیرش به پاریس برای شرکت در کنفرانس "النت" در خصوص گفتگوی راهبردی اروپا با اسرائیل مصاحبه ای با نشریۀ فیگارو دربارۀ وابستگی فزاینده و بی سابقۀ روسیه به ایران انجام داده است.

او در این مصاحبه ائتلاف روسیه و ایران را تاکتیکی و پرتنش و نتیجۀ تحولات ژئوپولتیکی منطقه و همچنین کاهش دامنۀ عمل مسکو و تهران دانسته است. سارا فنبرگ چین را نیز جزء دیگری از این ائتلاف دانسته و افزوده است که ملاط این ائتلاف سه‌جانبه ضدیت با غرب است.

پژوهشگر اسرائیلی در جای دیگری از سخنانش با اشاره به مواضع دوپهلوی روسیه در قبال برنامۀ اتمی ایران افزوده است که مسکو  بیشتر نگران نزدیکی ایران و آمریکا است تا برنامۀ اتمی حکومت تهران. وی تأکید کرده است که کابوس پوتین نزدیکی ایران و آمریکا به یکدیگر است. زیرا این نزدیکی به باخت مسلم روسیه در تمام صحنه‌ها و زمینه‌ها منجر خواهد شد.

پژوهشگر اسرائیلی سپس افزوده است که روسیه نفوذ منطقه‌ای خود را عمدتاً به استمرار برنامه و بحران اتمی ایران مدیون است. او معتقد است که به جز نفت و اسلحه – آنهم در مقیاسی محدود – روسیه چیز زیادی به جز "واسطه‌گری" برای "فروختن" ندارد و آنچه بیش از همه ترس و نگرانی مسکو را برمی انگیزد حل پرونده یا بحران اتمی ایران است. زیرا، اگر این بحران حل شود، روسیه دیگر نمی تواند روی نقش میانجی گرانۀ خود حساب کند که تا همین الان کانال‌های ارتباطی بسیاری را با بازیگران مهم منطقه به روی پوتین گشوده و به مسکو اجازه داده که در پرونده های دیگر نظیر اوکراین امتیاز کسب کند.

اما، به گفتۀ پژوهشگر اسرائیلی این که روسیه ناچار شده به دلیل ضعف در نبردهای اوکراین از جمهوری اسلامی ایران طلب پشتیبانی و کمک کند، خود به خود از منزلت و اهمیت مسکو در نگاه کشورهای خاورمیانه از جمله عربستان، اسرائیل، لبنان یا مصر کاسته است.

پژوهشگر اسرائیلی سپس با اشاره به حضور و همکاری مشترک روسیه و ایران در جنگ اوکراین و منازعات داخلی سوریه افزوده است که آرایش جنگ در هر یک از این دو کشور  بر موقعیت روسیه و ایران در هر دو کشور اثر می گذارد. سارا فنبرگ در توضیح بیشتر این مطلب افزوده است که جنگ اوکراین باعث خواهد شد که روسیه اوضاع سوریه را تغییر بدهد. او تصریح کرده است که تاکنون نوعی توافق تاکتیکی نانوشته میان روسیه و اسرائیل وجود داشت. به موجب این توافق روسیه بر بمباران مواضع ایران و حزب الله در سوریه توسط اسرائیل چشم‌پوشی می‌کرد و سامانه‌های دفاع ضدهوایی خود را علیه خلبانان اسرائیلی به کار نمی‌انداخت. اما، به گفتۀ سارا فنبرگ روسیه با تحویل سلاح و فن آوری به ایران در حال تغییر داده‌ها است. وی با اشاره به ارسال پهپادهای رزمی ایران به صحنه‌های جنگ اوکراین در حمایت از پوتین و همچنین احداث کارخانۀ تولید پهپادهای ایران در خاک روسیه گفته است که داده ها در حال دگرگونی هستند، زیرا، روسیه می تواند بهای این پهپادها را با ارسال بالگردها، موشک‌های دوربرد و سامانه‌های دفاع هوایی به ایران بپردازد.

پژوهشگر اسرائیلی سپس گفته است که روسیه حتا ارسال شماری جنگندۀ نسل جدید "سوخوی۳۵" به ایران را آغاز کرده است و در درازمدت شکل‌گیری یک زرادخانۀ تهاجمی در کنار ظرفیت های دفاع هوایی ایران می تواند مشکلات تازه‌ای برای اسرائیل ایجاد کنند. این تغییر داده ها به گفتۀ پژوهشگر اسرائیلی نهایتاً سیاست اسرائیل را در قبال اوکراین تغییر خواهد داد و اسرائیل را ناچار خواهد کرد که چیزهای دیگری به غیر از کمک‌های بشردوستانه در اختیار دولت اوکراین بگذارد.

سارا فنبرگ در عین حال هشدار داده است که شکست روسیه در جنگ اوکراین می تواند مسکو را به استفاده از سلاح‌های تاکتیکی اتمی وادار کند. او گفته است که تهدید اتمی بخشی از قدرت بازدارندۀ روسیه است. اما، اینبار کلیه نگرانی‌ها در این زمینه به اوضاع داخلی خود روسیه گره خورده است. سارا فنبرگ گفته است که در روسیه نگرانی از تبدیل شدن جامعه به یک جامعۀ شبه نظامیان و ناتوانی فزایندۀ پوتین در حفظ انحصاری استفاده از خشونت بالا گرفته است. سارا فنبرگ با اشاره به افزایش "ارتش های خصوصی" و گروه های مزدور شبه نظامی نظیر "واگنر" که از دولت مرکزی طلب سلاح و مهمات می‌کنند و همچنین اعزام زندانیان جرایم جنایی به جبهه‌های جنگ، همگی خطر به کارگیری از سلاح‌های اتمی تاکتیکی توسط روسیه را افزایش داده است.

به گفتۀ پژوهشگر اسرائیلی، پوتین ناچار خواهد بود در مقابل آشوب داخلی کشورش و بی نظمی درونی قوای انتظامی و نظامی روسیه کنترل خود را بر به کارگیری خشونت قانونی به اثبات برساند و در این زمینه او کارت های برندۀ زیادی در دست ندارد جز سلاح های اتمی تاکتیکی و در این بین موفقیت چشمگیر نظامی اوکراین می تواند پوتین را به استفاده از این ابزار بیشتر ترغیب کند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز