نشست طالبان با نمایندگان آمریکا؛ شورای مقاومت اهداف این دیدار را «مبهم» توصیف کرد

Submitted on ی., 07/30/2023 - 11:51

معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان شنبه ۷ اسد/مرداد از سفر هیئتی به ریاست امیرتقی خان متقی، سرپرست این وزارتخانه به دوحه خبر داده بود.

متقی در بدو ورود به قطر در گفتگو با خبرگزاری الجزیره گفت که «تحریم‌های بین‌المللی علیه افغانستان و سرنوشت وجوه مسدود شده» این کشور در بانک‌های آمریکایی از موضوعات مورد بحث در سفر خود به دوحه و در دیدار با نمایندگان دولت آمریکا خواهد بود. امیرتقی‌خان متقی به الجزیره تایید کرد که همچنین از طرف آمریکایی می‌خواهد لیست سیاهی را که مانع از سفر رهبران و مقامات طالبان می‌شود، حذف کند.

هفته گذشته رویترز به نقل از وزارت خارجه آمریکا خبر داده بود که توماس وست نماینده ویژه واشنگتن برای افغانستان و رینا امیری نماینده ویژه برای زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان با یک هیئت طالبان در دوحه دیدار خواهند کرد تا در مورد حمایت‌های بشردوستانه از افغانستان، امنیت، حقوق زنان، ثبات اقتصادی، و تلاش‌ها برای مقابله با تولید و قاچاق مواد مخدر گفتگو کنند.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تاکید بر نگرانی ایالات متحده در مورد نقض حقوق بشر و به حاشیه راندن زنان و دختران در افغانستان تحت حاکمیت طالبان، گفت گفتگوها در پایتخت قطر به معنای «هیچ نوع نشانه‌ای از به رسمیت شناختن یا هر نوع نشانه‌ای از عادی‌سازی یا مشروعیت طالبان» نیست.

همچنین بخوانیدمک‌کال مخالف سفر مقامات آمریکا به افغانستان و عادی‌سازی رژیم طالبان است

با این حال، گروهی از چهره‌های سیاسی مخالف طالبان مقیم در خارج، موسوم به «شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» گفته‌اند که اهداف این گفت‌وگوها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش روزنامه اطلاعات روز، این شورا در اعلامیه‌ای که شامگاه شنبه ۷ اسد/مرداد منتشر کرده، گفت‌وگوهای آمریکا با طالبان را یک‌جانبه و ناقص خوانده و گفته است که چنین گفت‌وگوهایی، «طالبان را در مواضع ضد بشری‌شان مصمم‌تر می‌کند».

در اعلامیه این شورا آمده است: «ما همچنین باور داریم که تعامل با طالبان تا کنون هیچ نتیجه مثبتی نداشته و نخواهد داشت و نباید به بهانه تعامل با این گروه برای به رسمیت‌شناختن تسلط نامشروع آنان لابی‌گری و زمینه سازی صورت گیرد.»

به‌رغم تقاضاهای مکرر از سوی جامعه جهانی، گروه طالبان در دو سال گذشته گام مثبتی در راستای تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان برنداشته است. افزون بر این، طالبان در این مدت محدودیت‌های زیادی بر آموزش دختران و مشاغل زنان ایجاد کرده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز