مجوز نخستین پرواز انتقال پناهجویان از بریتانیا به رواندا صادر شد

Submitted on ش., 06/11/2022 - 13:09

به گزارش خبرگزاری رویترز، دادگاه عالی بریتانیا مجوز نخستین پرواز انتقال پناهجویان از این کشور به رواندا را روز جمعه ۱۰ ژوئن/۲۰ خرداد‌ماه، صادر کرد. طرح جنجالی دولت بوریس جانسون، نخست وزیر و پریتی پاتل، وزیر کشور بریتانیا، قرار است اجرایی شود و اولین گروه از پناهجویان روز سه‌شنبه ۱۴ ژوئن، از این کشور به رواندا منتقل شوند. 

این خبر در حالی منتشر می‌شود که تلاش حقوقی نهاد‌های بین‌المللی مدافع حقوق پناهجویان به نتیجه نرسید و دادگاه عالی بریتانیا با انجام این پرواز موافقت خود را اعلام  کرد. با این وجود، مخالفان تصمیم دادگاه عالی بریتانیا گفته‌اند که پرونده را به دادگاه تجدیدنظر خواهند برد. 

یکی از پناهجویانی که قرار است با پرواز روز سه‌شنبه از بریتانیا به روآندا فرستاده شود، یک درجه‌دار سابق نیروی پلیس ایران است. این پناهجوی ایرانی تاکید کرده است که در صورت انجام پرواز روز سه شنبه، جانی وی در رواندا به خطر خواهد افتاد.  

از سوی دیگر، کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) روز جمعه، ضمن ابراز مخالفت خود طرح لندن برای فرستادن پناهجویان به رواندا، دولت بریتانیا را به «عدم صداقت» متهم کرد. این نهاد همچنین انتقال پناهجویان به رواندا را اقدامی غیرقانونی و در تضاد با قوانین بین‌المللی توصیف کرد. 

سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق پناهجویان و دیگر گروه‌های حقوقی که در زمینه پناهندگان فعالیت دارند و با طرح جنجالی بوریس جانوسن و پریتی پاتل برای فرستادن پناهجویان از بریتانیا به رواندا مخالف هستند، هشدار داده‌اند که اجرای این طرح را در دادگاه تجدید نظر به چالش خواهند کشید.

با این وجود، بوریس جانسون در یک پیام توییتری از تصمیم دادگاه عالی بریتانیا برای صدور حکم انتقال پناهجویان از این کشور به رواندا ابراز خرسندی کرد و آن را «خبر خوب» خواند.    

Welcome news from the High Court today. We cannot allow people traffickers to put lives at risk and our world leading partnership will help break the business model of these ruthless criminals. https://t.co/Xus4ADmNIP

پریتی پاتل، وزیر کشور بریتانیا که از خانواده هندی به دنیا آمده است نیز در یک رشته پیام توییتری از حکم دادگاه برای انتقال پناهجویان از این کشور به رواندا استقبال کرد. وی تاکید کرد که در برابر تلاش‌های مدافعان حقوق پناهجویان «کوتاه نخواهد آمد». 

I welcome the court’s decision in our favour and will now continue to deliver on progressing our world-leading Migration Partnership. People will continue to try and prevent their relocation through legal challenges and last-minute claims but we will not be deterred…1/3

دولت بوریس جانسون قصد دارد با اجرای طرح خود، تمامی پناهجوانی را که از نخستین روز ماه ژانویه سال ۲۰۲۲، از مسیرهایی که غیرقانونی وارد بریتانیا شده‌اند به رواندا انتقال منتقل کند و در این کشور در شرق آفریقا  به درخواست پناهندگی آن‌ها «رسیدگی» کند. 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز