ماکرون و بایدن برای رفع تنش‌ گفت‌وگو کردند؛ تناقض در روایت کاخ سفید و الیزه

Submitted on جمعه, 04/21/2023 - 09:10

برپایه اعلام کاخ سفید، در گفت‌وگوی تلفنی میان امانوئل ماکرون و جو بایدن که روز پنج‌شنبه انجام شد، این دو بر اهمیت «حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان» تاکید کردند.

در بیانیه دولت آمریکا افزوده شد که روسای جمهوری فرانسه و ایالات متحده تصریح کردند که همواره به پشتیبانی از اوکراین در مواجهه با «تجاوزهای وحشیانه روسیه» پایبند می‌مانند.

این در حالی است که اخبار منتشرشده در فرانسه، روایتی دیگر از این گفت‌وگو دارد. در اطلاعیه نهاد ریاست‌جمهوری فرانسه، بی‌‌آن‌که اشاره‌ای مستقیم به تایوان بشود، فقط نوشته شد که فرانسه و آمریکا تمایل‌شان را به «پشتیبانی از قوانین بین‌المللی، از جمله آزادی دریانوردی، در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام» نشان دادند.

ماکرون در جریان سفر به چین گفته‌بود که اروپا نباید در سیاست‌هایش «دنباله‌‌رو» ایالات متحده باشد.

رئیس‌جمهوری فرانسه در بازگشت به پاریس، طی مصاحبه‌ای با نشریه فرانسوی اکو و و پایگاه خبری پولیتیکو، از اتحادیه اروپا خواست که وابستگی خود به آمریکا را کاهش دهد و در کنار واشنگتن و پکن به «قطب سوم» در سیاست جهانی تبدیل شود.

او همچنین با هشدار نسبت به کشاندن پای اتحادیه اروپا به مناقشه میان پکن و تایپه، بحران تایوان را ناشی از «شیوه آمریکا و واکنش‌های زیاد از حد چین» عنوان کرد.

اظهارات ماکرون در حین و پس از سفری انجام شد که قرار بود در آن، اتحادیه اروپا سیاست‌هایش را در مورد جمهوری خلق چین بروز دهد. اما این بازدید که اورسولا فون‌درلاین، نیز در آن حضور داشت، برپایه اظهارات ماکرون چنان شد که به اختلافات درون اتحادیه اروپا دامن زد و واشنگتن را نیز به‌خشم آورد.

در حالی‌که بسیاری از اظهارات ماکرون در چین، تازگی نداشتند، اما زمان انتشار آن‌ها در پایان یک سفر پرمخاطب، آن‌هم در حالی‌که پکن یک رزمایش نظامی را در نزدیکی تایوان انجام می‌داد، سبب ناراحتی برخی از کشورهای اروپای شرقی نیز شد.

شماری از کشورهای شرق اروپا روابطی نیک با ایالات متحده دارند و به‌ویژه باتوجه به نقش کلیدی واشنگتن در کمک به اوکراین برای دفاع مقابل تهاجم روسیه، احترامی بسیار برای این روابط قائل هستند.

امانوئل ماکرون سپس در جریان سفر به هلند نیز این مفهوم را به‌گونه‌ای دیگر اظهار کرد.

رئیس‌جمهوری فرانسه، در جریان نشستی خبری در این کشور، با پایداری بر گفته‌های جنجالی خود در مورد تایوان و ایالات متحده، تاکید کرد که اتحاد با آمریکا، به معنای «سلب استقلال در اندیشیدن» و «رعیت آمریکا شدن» نیست.

این اظهارات واکنش‌هایی بسیار را برانگیخت و از پیامدهای آن به‌عنوان «تنش» میان فرانسه و ایالات متحده یاد شد.

جو بایدن، روز پنج‌شنبه پیش از گفت‌وگو با ماکرون، با اورسولا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز به‌صحبت نشست و بر «کلیدی» بودن موضوع چین تاکید کرد.

در بیانیه کاخ سفید در این راستا آمده است: دو رهبر در مورد سفر اخیر فون‌در‌لاین به پکن و تعهد مشترک‌شان به حفظ نظم بین‌‌المللی مبتنی بر «قوانین، حقوق بشر و شیوه‌های منصفانه تجارت» گفت‌وگو کردند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز