کرونا در ایران: وضعیت قرمز در ۱۰ شهر مازندران، نگرانی درباره بازگشایی مدارس و هشدار درباره تأخیر در خرید واکسن

Submitted on جمعه, 01/15/2021 - 12:51

لاری درباره آخرین آمارهای کرونا در ایران، گفت: از دیروز تا امروز (۲۶ دی ماه) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶۴۸۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده است که ۶۳۱ نفر از آن‌ها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۳۱۸ هزار و ۲۹۵ نفر رسید.

۸۳ فوتی در ۲۴ ساعت گذشته،

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۶ هزار و ۶۲۱ نفر رسید. همچنین ۴۴۱۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

قرار گرفتن شهرهایی از استان مازندران در وضعیت قرمز شیوع کرونا در حالی است که برخی دیگر از شهرهای ایران نیز در وضعیت قرمز شیوع کرونا هستند. ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان یزد اعلام کرد: حسب گزارش دانشگاه علوم پزشکی  صدوقی و بر اساس مستندات میدانی و بالینی، وضعیت شیوع کرونا در بهاباد، بحرانی بوده و به شدت در مرحله هشدار و وضعیت قرمز قرار گرفته است.

این ستاد تاکید کرد تمامی مقررات و محدودیت‌های مناطق قرمز از روز جمعه ۲۶ دی‌ماه  تا اطلاع ثانوی و بهبود شرایط در سطح شهرستان بهاباد برقرار می‌شود. مرکز شهرستان ۲۰ هزار نفری بهاباد در فاصله ۲۰۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد و هم اکنون ۱۵۳ بیمار مشکوک به کرونا در مراکز درمانی یزد بستری هستند که ۵۵ نفر انها در بخشهای ویژه تحت مراقبت می باشند.

هشدار نظام پزشکی درباره تأخیر در خرید واکسن کرونا

محمد رضا ظفرقندی رییس کل سازمان نظام پزشکی روز جمعه در توییتی نوشت: ‌تهیه فوری ‌واکسن مناسب و علمی برای مردم و به ویژه گروه‌های آسیب پذیر انتظاری به حق و بدیهی است. هرگونه ‌تاخیر در تهیه موجب ابتلا و مرگ و میر بیشتر و اوج‌گیری مجدد بیماری‌ و مستلزم پاسخگویی است.

او ادامه داد: تحریف، جنجال و هیاهوی یک سویه، مردم و جامعه شریف پزشکی ایران را از ‌مطالبه این حق منصرف نخواهد کرد.

همزمان کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در حساب توییتری خود نوشت: فرآیند بررسی ایمنی و اثر بخشی واکسن‌های کرونا در سازمان غذا و دارو بر پایه شواهد و مدارک ارائه شده و تاییدیه‌های احتمالی جریان دارد اما تا کنون برای هیچکدام از واکسن‌های کرونا تایید موقت یا مجوز ورود از سوی این مرجع ملی در ایران صادر نشده است، روند بررسی ادامه خواهد داشت.

پیشتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همین رابطه گفته بود: واکسن کرونا بر اساس نگاه و اصول کارشناسی به زودی تامین می شود و ارز لازم برای خرید واکسن نیز تامین شده است.

واکنش آموزش و پرورش به نگرانی والدین از بازگشایی مدارس

محمد محسن بیگی مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش بیان درباره بازگشایی مدارس گفت: همه چیز به وضعیت بهداشتی بستگی دارد، اما در این یک هفته اتفاقی نخواهد افتاد.

مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: نگرانی اصلی خانواده‌ها بیشتر در پایه اول و دوم ابتدایی در حوزه آموزش ناپذیری فرزندان در بستر مجازی بوده است. در واقع اغلب نگران بودند که‌ عدم حضور آن‌ها در مدرسه به آموزش فرزندشان لطمه وارد کرده است. با توجه به این دغدغه‌ها، این پیشنهادات به ستاد ملی مقابله با کرونا رفته و در ستاد اعلام شد که با شرایط موجود و با رعایت پروتکل‌های سختگیرانه می‌توانیم به صورت محدود بازگشایی مدارس را انجام دهیم.

او ادامه داد: یک مقدار از این نگرانی که کودکان علائم کرونا ندارند و یا شاید در حلقه انتقال کرونا قرار بگیرند می‌تواند درست باشد، اما از آنجا که تعداد دانش‌آموزان محدود شده عملاً مدیریت آن‌ها نسبت به سال گذشته راحت‌تر است. زمانی که قرار باشد دانش آموزان در یک کلاس ۱۰ نفره باشند مدیریت کردن این ۱۰ نفر با آموزش‌های متعددی که در این مدت به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم دیده‌اند، نگرانی را کمتر می‌کند. در عین حال هم خانواده‌ها و هم همکاران ما در مدارس باید مراقبت و حساسیت بیشتری در امور بهداشتی داشته باشند.

محسن بیگی اضافه کرد: اگر وضعیت استان‌ها نسبت به شیوع کرونا شدت یابد و به سمت نارنجی و قرمز برود خود به خود کلاس‌ها تعطیل می‌شود و مجوز حضور کلاس اول و دوم در مدرسه، فقط برای مناطق زرد و آبی است. بنابراین اگر به هر نسبتی شدت بیماری در جامعه افزایش پیدا کند بدون مصوبه کلاس‌ها تعطیل خواهد شد و نیازی به مصوبه جدید وجود ندارد.

مردانی: مدارس باید آخرین جایی باشند که بازگشایی می‌شوند

همزمان مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه تعجیبل در بازگشایی‌ها خطرناک است، گفت: بازگشایی بدون دلیل قطعی باعث افزایش گردش ویروس در جامعه و باعث افزایش موارد ابتلا در جامعه می‌شود. ما این موضوع را یک بار در اردیبهشت ماه هم تجربه کردیم و دیدیم وقتی آمار پایین آمد به سرعت مراکز آموزشی، رستوران‌ها، مراکز خرید و... را باز کردند و دود آن به چشم مردم رفت و یادمان هست که آمار مرگ و میر تا مرز ۵۰۰ نفر در روز نیز ثبت شد.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه آمار مرگ و میر کرونایی طی چند روز اخیر دو رقمی شده است، اظهار کرد: باید این آمار را حفظ کرده و کاهش دهیم. مردم باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، اکنون خبرهایی از فرمانداری تهران می‌خوانیم که درصد بالایی از درخواست‌های سفرهای بین استانی غیر ضروری بوده است و این نشان می‌دهد مردم تصور می‌کنند به محض کاهش آمار می‌توانند به سرعت به سفر رفته و در مجامع شرکت کنند؛ این رویه خطر آفرین است.

مردانی در خصوص بازگشایی مدارس در برخی مناطق، گفت: معمولا در تعطیلی‌هایی که به دنبال گسترش ویروس‌های تنفسی فوقانی اتفاق می‌افتد، یکی از  اولین مراکزی که فعالیتشان تعطیل می‌شود مدارس و مراکز آموزشی هستند و به همین ترتیب باید آخرین جایی باشند که بازگشایی می‌شوند و فکر می‌کنم وزارت آموزش و پرورش پایش را در نظر دارد؛ زیرا بدون پایش مستمر شرایط مسلما وضعیت مشابه شرایط مهرماه خواهد شد و افزایش بار بیماری را شاهد خواهیم بود.

این متخصص عفونی درباره واکسنهای فعلی کرونا در کودکان گفت: متاسفانه کارایی و عوارض جانبی واکسن‌های کرونایی که تاکنون عرضه شده است بر اطفال و زنان باردار ارزیابی نشده است و تمام کارآزمایی‌های بالینی بر بزرگسالان است. با توجه به اینکه در نوع جهش یافته کرونا افراد زیر ۲۰ سال و کودکان در خطر بیشتری از نظر ابتلا هستند باید بیشتر مراقب این گروه سنی بود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز