جایزه سیمون د بووآر در پشتیبانی از خیزش زن، زندگی، آزادی به زنان ایران اهدا شد

Submitted on چ., 01/11/2023 - 10:29

دوشنبه نوزدهم دی‌ماه برابر با نهم ژانویه، خانه آمریکای لاتین در پاریس میزبان مراسم «جایزه سیمون د بووآر» بود. در جریان مراسم، پس از پخش ویدئوهایی از مبارزات زنان و مردان ایران، رئیس هیأت داوران، سیلوی ل‌‌بن د بووآر، دخترخوانده سیمون د بووآر، از اهمیت انقلاب کنونی ایران و نقش زنان در آن گفت.

سیهم هابشی، پیر برسا و سمین لشر، از اعضای هیات داوران نیز، با اشاره به پیشینه این جایزه، در جریان سخنرانی‌ها با ستایش از «خیزش زنان ایران» با مردم ایران اعلام هم‌بستگی کردند.

همچنین اعلام شد که بر حسب شرایط حاکم بر ایران، امکان حضور نماینده‌ای از داخل کشور برای دریافت جایزه در این مراسم وجود نداشت ولی این جایزه در آینده با اتخاذ تدبیری به ایران گسیل خواهد شد.

شهلا شفیق، نویسنده و جامعه‌شناس ایرانی بر پایه درخواست هیات داوران در مراسم حضور داشت و به‌طور غیررسمی به‌نیابت جایزه را در دست گرفت.

او در یک جریان یک سخنرانی به ارتباط جنبش تازه زنان ایران با افکار سیمون د بووآر اشاره کرد و خبر داد که مبلغ نقدی جایزه امسال، برای تهیه یک کتاب صرف می‌شود که قراراست از واژه‌ها و شعارهای ماندگار و پراهمیت این جنبش تهیه بشود.

سیمون د بووار، فیلسوف و نویسنده فمنیست فرانسوی که آثاری بسیار و مشهور از او برجا مانده، در سال ۱۹۸۶ درگذشت.

جایزه سیمون دوبووار که در سال ۲۰۰۸ میلادی، برابر با ۱۳۸۸ خورشیدی، پایه‌گذاری شد، در سال ۲۰۰۹ نیز به کمپین «یک میلیون امضا برای لغو قوانین تبعیض‌آمیز» اختصاص یافت.

در آن هنگام سیمین بهبهانی، به‌نیابت از کنش‌گران کارزار پیش‌گفته، در پاریس حاضر شد تا جایزه را دریافت کند.

در مراسم روز دوشنبه، دریا دادور، خواننده و آهنگ‌ساز ایرانی، ترانه «برای» شروین حاجی‌پور را برای حاضران خواند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز