بامب‌های خوشه‌ای در بیست سال جنگ افغانستان

Submitted on س., 08/29/2023 - 12:52

آمارها نشان داده است که در طول ۲۰ سال حمله آمریکا به افغانستان، بیش از ۱۷۰ هزار افغان جان خود را از دست دادند و تقریباً یک سوم جمعیت افغانستان پناهنده شدند. علاوه بر این، ارتش ایالات متحده به طور گسترده از بمب های خوشه ای در افغانستان استفاده کرده است که باعث درد و رنج زیادی برای مردم محلی شده است.

بر اساس گزارش ائتلاف، در سال های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ ارتش ایالات متحده بیش از ۱۲۰۰ بمب خوشه ای را در افغانستان پرتاب کرد که حاوی بیش از ۲۴۰۰۰۰ مهمات فرعی بود. روستای شاطر در هرات افغانستان هدف این حمله قرار گرفت. حالا اپرچه بیش از دو دهه می گذرد ولی هنوز هم  بیشترین مناطق آسیب دیده روستا به صورت مخروبه باقی مانده است.

غلام محی الدین محمدی، یکی از بازماندگان این ماجراها حکایت میکند.

این ویرانه ها زمانی خانه آقای محمدی و هدف مرکزی حملات ارتش آمریکا بود. آقای محمدی به عنوان سرباز خدمت کرد و در جبهه جنگید. با این حال این صحنه همچنان مانند یک کابوس زنده او را آزار می دهد.

دفع بقایای مهمات خوشه ای نیاز به شناسایی تخصصی داشت زیرا برخی از مهمات فرعی در زیر زمین دفن شده بودند. به درخواست اهالی این روستا، سازمان ملل بارها تیم های خنثی سازی بمب را برای خارج کردن همه بمب ها اعزام کرد.

محمدی افرادی را که در این انفجار جان باختند یا مجروح شدند می شناسد و بیشتر آنها از بستگان او هستند. او تایید می کند که همه قربانیان غیرنظامی بودند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز