هواپیمای حامل همسر و دختر علی دایی از نیمه‌راه دوبی به کیش برگردانده شد

Submitted on Mon, 12/26/2022 - 11:20

به نوشتۀ ایسنا صبح روز دوشنبه پنجم دی پرواز شرکت هواپیمایی ماهان، تهران را به مقصد دوبی ترک کرد "اما این پرواز پس از ساعتی در کیش به زمین نشست و همسر علی دایی را به همراه دخترش از هواپیما پیاده کردند"...

ساعتی بعد شایعۀ بازداشت همسر و دختر علی دایی در فضای مجازی پخش شد اما دایی شخصاً این شایعه را تکذیب کرد. او به خبرگزاری ایسنا گفت: "همسر و دخترم امروز از فرودگاه امام خمینی کاملاً قانونی سوار هواپیما شدند اما هواپیمای شرکت ماهان را از دوبی برگرداندند و در کیش به زمین نشاندند و دختر و همسر من را از پرواز پیاده کردند اما بازداشت نشدند. الان هم پیگیر کارهای آنها هستم تا از کیش به تهران برگردند".

به نظر می‌رسد که جلوگیری از خروج به دستور اطلاعات سپاه انجام گرفته باشد. رسانه‌های سپاه ادعا کرده‌اند که همسر دایی برای شرکت در "جشن‌های کریسمس" قصد عزیمت به آمریکا را داشته است. کریسمس یا نوئل در آمریکا و اکثر کشورهای جهان در شامگاه ۲۴ دسامبر (دو روز پیش) جشن گرفته شده بود.

"مقام آگاه" که با ایسنا گفتگو کرده افزوده است که "همسر علی دایی به دلیل فعالیت در فراخوان اعتصابات از سوی مراجع امنیتی ممنوع الخروج شده بود، ولی دختر وی مشکلی برای خروج از کشور نداشته و فقط به دلیل وضعیت به وجود آمده برای مادرش از ادامه پرواز باز مانده است". ولی علی دایی گفته است که اگر همسرش ممنوع‌الخروج بوده، "سیستم پلیس گذرنامه" می‌بایست آنرا نشان دهد.

دایی می‌افزاید: "واقعا نمی‌دانم دلیل این کارها چیست؟ آیا می‌خواستند تروریست بازداشت کنند؟ همسرم و دخترم برای یک سفر چند روزه قرار بود به دوبی بروند و برگردند. حتی زمان پرواز برگشت آنها برای دوشنبۀ آینده تعیین شده بود".

دایی به خبرگزاری ایسنا گفت: "چیزهایی در زندگی‌ام می‌بینم که باورش برایم خیلی سخت است. آنها کاملا قانونی از محل بررسی پاسپورت عبور کرده‌اند و سوار هواپیما شده‌اند اما از دوبی اینهمه مسافر را برگرداندند تا همسر و دختر من را پیاده کنند... اگر مشکلی بوده چرا آنها را بازداشت نکردند؟ اگر مشکلی نیست چرا آنها را برگردانده‌اند؟"

کانال سپاه پاسداران بدون این که از علی دایی اسم ببرد می‌نویسد: "یکی از بستگان نزدیک به چهره‌های مشهور و تحریک‌کنندۀ جوانان در اغتشاشات که مدعی عزاداری و همدردی با مردم شده بود، در مسیر سفر به آمریکا از طریق امارات برای شرکت در جشن‌های کریسمس، ممنوع‌الخروج شده و از خروج وی از کشور ممانعت به عمل آمده است"

سپاه تأکید می‌کند که فرد ممنوع‌الخروج شده (ظاهراً منظور همسر علی دایی است) "از محرکان اصلی این فرد مشهور برای جریان‌سازی علیه نظام می‌باشد".

مونا فرخ آذری و همسرش علی دایی، صاحبان جواهرفروشی موسوم به "گالری نور" هستند. این گالری، طی اعتصابات سراسری، روزهای ۱۴ تا ۱۶ آذر را تعطیل اعلام کرده بود.  ولی در پی حمایت صریح دایی از جنبش اعتراضی، رسانه‌های حکومتی اعلام کردند که "رستوران و جواهرفروشی علی دایی به دلیل همراهی با فراخوان اعتصابات از سوی پلیس اماکن پایتخت پلمب شده است".

قبلاً یکی از نشریات سپاه علی دایی را صریحاً تهدید کرده و نوشته بود: "حد خود را بدان که مولا علی فرمود هر کس حد خود را نشناسد، هلاک گردد"... بعد از پلمب شدن کسب و کار دایی و همسرش، رسانه‌های وابسته به سپاه تأکید کرده بودند که این اقدام کافی نیست و "همراهی دایی با آشوبگران" عملاً "بی‌پاسخ مانده است". سایت مشرق‌نیوز نوشته بود که پلمب کردن مغازه هنگامی مفید خواهد افتاد که پیوست‌هایی چون "ادای توضیح در برابر قانون و رسانه‌ها و مجازات‌های بازدارنده" در پی داشته باشد.

اینک به نظر می‌رسد که سپاه پاسداران با برگرداندن هواپیمای حامل خانوادۀ دایی از نیمه‌راه، خواسته است علاوه بر قدرت‌نمایی، تهدیدهای خود را از شخص علی دایی به همسر و فرزندش گسترش دهد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز