یک استاد دانشگاه در پرونده یکی از بزرگترین جنایات حل نشده فرانسه به حبس ابد محکوم شد

Submitted on ش., 04/22/2023 - 10:12

بیش از چهار دهه پس از یک بمب گذاری که به عنوان اولین حمله تروریستی یهودی ستیزانه پس از جنگ جهانی دوم در فرانسه توصیف می‌شود، دادگاهی در پاریس، روز جمعه حسن دیاب، استاد فلسطینی تبار لبنانی-کانادایی دانشگاه را به صورت غیابی محاکمه کرده و به اتهام تروریسم به حبس ابد محکوم کرد. دادگاه همچنین حکم بازداشت این متهم که در اتاوا، پایتخت کشور کانادا، زندگی و تدریس می کند را صادر کرده است.

پرونده بمب گذاری مرگبار سال ١٩‬٨‬٠ در کنیسه اتحاد لیبرال اسرائیلی واقع در خیابان کوپرنیک منطقه ۱۶ پاریس، جایی که ٣‬٢٠ عبادت کننده برای جشن پایان تعطیلات یهودیان در شامگاه ٣‬ اکتبر ١٩‬٨‬٠ گرد هم آمده بودند، برای دهه ها یکی از بزرگترین جنایات حل نشده فرانسه بود. در آن مقطع، هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله مرگبار در مرکز پاریس را برعهده نگرفت. 

از آنجا که این کنیسه به یک گرایش مذهبی ترقی‌خواه در آیین یهودیت تعلق داشت بازرسان پلیس فرانسه ابتدا به راستگرایان افراطی مظنون شدند. اما کمی بعد تمرکز خود را به مبارزان فلسطینی معطوف کرده و در نهایت این حمله را به عملیات ویژه جبهه خلق برای آزادی فلسطین نسبت دادند.

حسن دیاب ۶۹ ساله که به اتهام ترتیب دادن حمله ای که چهار کشته و ٤‬٦‬ زخمی برجای گذاشت به قتل تروریستی محکوم شده است، اتهامات مطرح شده را رد می کند. 

وکلای این استاد دانشگاه محکومیت وی را "سیاسی" و "ناعادلانه" خوانده و اعتقاد دارند که وی قربانی یک سیستم قضایی است که "مصمم به یافتن یک مجرم" است. این تصمیم برای دیاب و حامیانش یک شوک بزرگ بوده و یک اشتباه قضایی محسوب می‌شود. وکلای او می گویند وی در زمان حمله، برای امتحانات دانشگاهی در لبنان به سر می برده و قربانی "اشتباه در هویت" شده است.

حکم حبس ابد، برای بسیاری از جمله برخی از حاضران در جلسه دادگاه هم تعجب آور بود. یکی از قضات پیشین این پرونده نیز در میان شاهدانی بود که باور دارند که شواهد کافی برای محکوم کردن دیاب وجود ندارد.

حسن دیاب در رابطه با این پرونده نخستین بار در سال ۱۹۹۹ توسط دستگاههای اطلاعاتی فرانسه به ساخت یک بمب ۱۰ کیلوگرمی متهم شد. دولت کانادا در سال ۲۰۱۴ به درخواست دادگستری فرانسه با استرداد او موافقت کرد. با این همه از آنجا که قضات نتوانستند عاملیت وی در حمله مرگبار سال ۱۹۸۰ را ثابت کنند دیاب در نهایت سال ۲۰۱۸ به کانادا بازگشت. او از سال ۱۹۹۳ شهروند کانادا ست.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز