دادگاه تجدیدنظر بریتانیا طرح دولت برای انتقال پناهجویان به رواندا را غیرقانونی خواند

Submitted on پ., 06/29/2023 - 15:34

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از آنکه طرح دولت بریتانیا مبنی بر اخراج برخی پناهجویان به رواندا از سوی دادگاه تجدیدنظر «غیرقانونی» اعلام شد، ریشی سوناک نخست‌وزیر بریتانیا، روز پنجشنبه ۲۹ ژوئن (۸ تیر)،تأکید کرد که دولت او به دادگاه عالی بریتانیا نسبت به این حکم اعتراض خواهد کرد.

بر اساس طرح پیشنهادی دولت ریشی سوناک، قرار بود پناهجویانی که به طور غیرقانونی وارد بریتانیا شده‌اند به کشور آفریقایی رواندا منتقل ‌شوند.

ریشی سوناک تصریح کرد: «به رغم آنکه من به دادگاه احترام می‌گذارم اما اساساً با نتیجه‌گیری‌های آن مخالفم». وی در ادامه گفت که دولت بریتانیا به دنبال تغییر این حکم در دادگاه عالی خواهد بود.

نخست وزیر بریتانیا تأکید کرد: «سیاست این دولت بسیار ساده است، این بر عهدۀ کشور و دولت شما است که تصمیم بگیرد چه کسی به اینجا بیاید نه باندهای جنایتکار؛ و من هرکاری که لازم باشد برای تحقق آن انجام خواهم داد».

خبرگزاری رویترز نوشته است که غیرقانونی اعلام شدن طرح دولت بریتانیا برای اخراج برخی پناهجویان به رواندا، ضربۀ بزرگی به دولت ریشی سوناک وارد می‌کند که در بحبوحۀ تورم بالا و نیز فشار فزاینده از سوی حزب خود و مردم برای مقابله با ورود غیرقانونی مهاجران به بریتانیا که سالانه ۳ میلیارد پوند برای این کشور هزینه دارد، دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بر اساس یک قرارداد اولیۀ ١۴۰ میلیون پوندی (١٧٧ میلیون دلاری) که سال گذشته منعقد شد، بریتانیا قصد داشت ده‌ها هزار پناهجو را که به سواحل این کشور در فاصله بیش از ۴٠٠٠ مایل (۶۴۰۰ کیلومتر) می رسند، به آفریقای شرقی منتقل کند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که بنا به استدلال دولت بریتانیا، این طرح کسب‌و‌کار قاچاقچیان انسان را نیز مختل می‌کند اما منتقدان بر این باورند که این سیاست غیرانسانی است و کارساز نخواهد بود. همچنین این طرح توسط نهادهای حقوق بشری به شدت محکوم شده است.

به گزارش رویترز، در حکم دادگاه استیناف بریتانیا آمده است که این دادگاه با اکثریت آرا، کشور رواندا را به عنوان یک کشور ثالث امن تلقی نمی‌کند.

بر اساس حکم دادگاه استیناف بریتانیا، نواقص در سیستم پناهندگی در رواندا به گونه‌ای است که نشان می‌دهد پناهجویانی که به آنجا منتقل می‌شوند به کشورهای خود بازگردانده می‌شوند.

این در حالی است که یولانده ماکولو سخنگوی دولت رواندا، تأکید کرد: «رواندا یکی از امن‌ترین کشورهای جهان است و رفتار نمونۀ این کشور با پناهجویان، مورد توجه کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و سایر نهادهای بین‌المللی قرار گرفته است».

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز