افت شدید ارزش پول افغانستان در مقابل دلار

Submitted on س., 12/07/2021 - 12:51

از صبح امروز بدین‌سو، ارزش پول افغانی با گذشت هر ساعت در مقابل دالر (دلار) درحال افت بوده است. شهروندان افغانستان که پس از قدرت‌گیری طالبان از بیکاری فراگیر آسیب‌ شدید مالی دیده‌اند، هرلحظه از افت ارزش پول افغانی در فضای مجازی گزارش می‌دهند و از آن ابراز نگرانی می‌کنند.

 سرای شهزاده که بزرگترین مرکز "تبادله اسعار خارجی" در افغانستان است، حوالی ظهر امروز سه‌شنبه به وقت محلی خبر داد که ارزش ١ دالر تا ١٠٠ افغانی افزایش یافته است. برخی از باشندگان کابل اما در گفتگو با ار اف ای تایید کرده‌اند که صرافان در بخش‌های گوناگون کابل، ١ دالر را کمتر از ١٠٤‬ افغانی مبادله نمی‌کنند.

بانک مرکزی افغانستان در واکنش به این افت شدید ارزش پول افغانی می‌گوید که بانک افغانستان از "نرخ مبادله متحول مدیریت" پیروی می‌کند که در چنین رژیم‌های اقتصادی، نوسانات نرخ مبادله "یک امر" حتمی است.

بانک مرکزی افغانستان در اعلامیه‌ی خود آورده که مراجعه شهروندان به گرفتن دالر، یکی دیگر از عوامل این افت شدید ارزش پول ملی است.

در همین حال، امرالله صالح معاون پیشین ریاست جمهوری افغانستان در رشته توئیتی ادعا کرده که تمامی بانک‌های خصوصی افغانستان به جز بانک بین‌المللی افغانستان ( AIB) ورشکسته شده و دیگر توان ادای مسئولیت را ندارند.

آقای صالح همچنین ادعا کرده که مالکان این بانک‌ها به دلیل حاکم بودن "فضای وحشت" و ترس از ربوده شدن از کشور فرار کرده و هم‌اینک طالبان، خاموشانه "اداره بانک‌ها را به دست گرفته و دارایی‌های آنها را غصب کرده‌اند."

یکی از کاربران فیسبوک در اعتراض به این بالا رفتن ارزش دالر در مقابل پول افغانی به‌گونه‌ی طنزی نوشته که باید مثل دالر بود تا کسی جلو پیشرفت‌مان را نگیرد.

زکریا صفری هم نوشته بحرانی که از آن سخن زده می‌شد تازه از راه رسیده است.

این افت شدید ارزش پول افغانی، سه ماه پس از قدرت‌گیری طالبان رخ داده است. هم‌اینک حکومت طالبان هنوز از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشده، نرخ بی‌کاری به‌گونه گسترده‌ای افزایش یافته و بیش از ٩‬٠ درصد نفوس افغانستان هم‌اینک با فقر و گرسنگی رو‌به‌رو هستند. هم‌اینک بیشتر اداره‌های حکومت سرپرست طالبان فلج است و اینکه این گروه چه‌گونه و چطور می‌خواهند از این بحران، مردم را بیرون کنند، چیزی مشخص نیست و ظاهرا هیچ برنامه‌ای نیز ندارند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز