ظریف: جنگ با ایران، یک خودکشی خواهد بود

Submitted on جمعه, 02/15/2019 - 19:10

ظریف: جنگ با ایران، یک خودکشی خواهد بود
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز جمعه ۲۶ بهمن / ۱۵ فوریه و در حاشیه نشست امنیتی مونیخ با شبکه خبری آمریکایی ان بی سی(NBC) مصاحبه کرده است. محمد جواد ظریف در این مصاحبه به آمریکا و متحدانش هشدار داده که آغاز جنگ با ایران، به مثابه یک خودکشی خواهد بود. وزیر امور خارجه ایران در این باره گفته، همان کسانی که در سال ۲۰۰۳ جنگ با عراق را راه انداختند، بدبنال راه انداختن جنگی دیگر با ایران هستند.


محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران
ATTA KENARE / AFP

محمد جواد ظریف در این مصاحبه در باره جنگ طلبان در واشنگتن تصریح کرده است که او «نمی گوید دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، بلکه می گوید یک باند از برخی افراد در دولت ترامپ در تلاش برای آغاز چنین جنگی هستند که برای آنها همانند خودکشی خواهد بود.» او همچنین گفته که امیدوار است عقلانیت نسبی بر آنها حاکم شود، ولی معتقد است که آنها شکست خواهند خورد.

ظریف همچنین هرگونه احتمال تجدید مذاکره در باره توافق اتمی و برجام را رد کرده است. او گفته: «ما ۱۳ سال [برای دستیابی به توافق وین] مذاکره کردیم و آمریکا نیز در این مذاکرات حضور داشت. اکنون چرا باید دوباره با رئیس‌جمهور ترامپ که مشخص نیست به امضای خود پایبند بماند، اعتماد کنیم؟»

وزیر امور خارجه ایران در این مصاحبه درباره برنامه موشکی ایران و موفقیت آمیز نبودن دو مورد اخیر پرتاب ماهواره از سوی ایران گفته که «ممکن است موفقیت آمیز نبودن پرتاب این ماهواره ها، نتیجه خرابکاری احتمالی آمریکایی ها بوده باشد؛ اما هنوز در این باره مطمئن نیست.»

روزنامه نیویورک‌تایمز در یک گزارش اختصاصی در روز چهارشنبه ۱۳ فوریه خبر داد که "کاخ‌سفید از زمان ورود دونالد ترامپ به عملیات آمریکا برای خراب‌کاری در برنامه موشکی و راکتی ایران شتاب بخشیده است." این روزنامه مدعی شد که آمریکا برای اخلال در برنامه موشکی ایران عملیاتی فوق‌سری در دست دارد و تلاش می‌کند با وارد کردن قطعات قلابی به ایران موشک‌های ساخت این کشور را معیوب کند.

نیویورک‌تایمز نوشته که این اطلاعات را از مقام‌های سابق و فعلی دولت آمریکا به دست آورده که به این روزنامه گفته‌اند این عملیات سری، بخشی از تلاش آمریکا برای تضعیف نظامی ایران و ضربه زدن به اقتصاد این کشور است.

ظریف در باره نشست ورشو هم گفته که این نشست یک شکست بزرگ بود و نشان داد که آمریکا در مواضع خود در قبال ایران، به شدت در انزوا قرار گرفته است.

وزیر امورخارجه صبح روز جمعه برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ که تا روز یکشنبه ادامه خواهد داشت، به آلمان سفر کرده است. در این کنفرانس بیش از ۴۰ نفر از وزرای دفاع و همچنین وزرای امور خارجه کشورهای مختلف از جمله آلمان، روسیه، پاکستان و ... حضور دارند.

کنفرانس امنیتی مونیخ، شاهدی بر رشد تضادها میان غرب و روسیه
پنجاه و پنجمین کنفرانس امنیتی مونیخ ساعت ۱۴ روز جمعه ۱۵ فوریه، با حضور ۵۰۰ شرکت کننده، از جمله ۴۰ رئیس کشور و ۱۰۰ وزیر در میان شدیدترین تدابیر امنیتی به وسیله ولفگانگ ایشینگر رئیس آن گشایش یافت.

پنجاه و پنجمین کنفرانس امنیتی مونیخ ساعت ۱۴ روز جمعه ۱۵ فوریه، با حضور ۵۰۰ شرکت کننده، از جمله ۴۰ رئیس کشور و ۱۰۰ وزیر در میان شدیدترین تدابیر امنیتی به وسیله ولفگانگ ایشینگر رئیس آن گشایش یافت. این بار تدابیر امنیتی نه تنها سطح شهر که آسمان مونیخ را نیز در بر می گیرد و به پرواز در آوردن هواپیماهای بی خلبان از صبح جمعه تا نیمه شب یکشنبه ممنوع شده است. کنفرانس تا غروب یکشنبه ۱۷ فوریه ادامه دارد.


REUTERS/Andreas Gebert

کنفرانس امنیتی مونیخ بزرگ ترین و مهم ترین نشست برای رایزنی درباره بحران های سیاسی و نظامی جهان و چاره جوئی برای آن ها است. این کنفرانس امسال در شرایطی آغاز به کار کرد که به نوشته روزنامه های آلمانی بیش از ۹۰ سازمان غیر دولتی پیشاپیش اعلام کرده بودند که علیه آن دست به تظاهرات خواهند زد.

نیمه شب جمعه یک خودروی نفربر پلیس در محله سامدورف مونیخ به آتش کشیده شد. رسانه های آلمانی این موضوع را نشانه آغاز ناآرامی های سه روزه احتمالی در مونیخ ارزیابی کردند.

به گزارش رسانه های محلی ۴ هزار پلیس ماموریت حفظ امنیت شهر مونیخ را در روزهای جمعه تا یکشنبه به عهده گرفته اند.

دو سخنرانی افتتاحیه کنفرانس را خانم "اورزولا فون در لاین" وزیر دفاع آلمان و همتای بریتانیائی او "گیوین ویلیامسون" ایراد کردند.

وزیر دفاع آلمان، در حضور همتای بریتانیائی خود گفت که به رغم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، همکاری نظامی آلمان و بریتانیا باز هم تقویت خواهد شد.

کنایه وزیر دفاع آلمان به ترامپ
خانم فون در لاین در این زمینه به همکاری دوشادوش سربازان دو کشور در ماموریت های بین المللی اشاره کرد و افزود: "ما در حال حاضر تغییرات شدیدی را در عرصه پیشرفت های فنی، گرمایش زمین، توزیع رفاه و توازن قدرت در جهان تجربه می کنیم. ناامنی ها و همزمان با آن شانس هائی وجود دارد. همه کشورها برای یافتن شرکائی می کوشند تا از این امکانات بهره ببرند و شهروندان خود را از خطر دور نگه دارند".

وزیر دفاع آلمان بدون اشاره مستقیم به سیاست انزواطلبی دونالد ترامپ گفت: "هیچ کشوری نمی تواند تنها در سطح ملی موفق به حصول این نتیجه شود".

حمله وزیردفاع بریتانیا به روسیه
پس از خانم فون در لاین همتای بریتانیائی او "گیوین ویلیامسون" ضمن انتقاد شدید از روسیه پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را بهترین ضامن امنیت اروپا نامید.

وی گفت: "امروز ناتو از همیشه مهم تر است، زیرا یک دشمن کهن به صحنه بازگشته است". ویلیامسون افزود: "روسیه همچنان بزرگترین تهدید برای ما است، زیرا فعالیت های غیرقانونی این کشور بدون محدودیت ادامه دارند".

وزیر دفاع بریتانیا به ویژه روی نقض پیمان منع گسترش موشک های قادر به حمل کلاهک های هسته ای از سوی روسیه اشاره کرد و گفت: روسیه می کوشد غرب را به یک رقابت تسلیحاتی جدید بکشاند، چیزی که غرب نمی خواهد".

لحن معتدل دبیرکل ناتو
برخلاف وزیر دفاع بریتانیا، لحن سخنان ینس اشتولتنبرگ دبیرکل ناتو درباره روسیه معتدل تر بود.

او از جمله تاکید ورزید که حتی در مورد موضوع سختی مثل نقض توافق های پیمان منع گسترش موشک های میان برد و دور برد قادر به حمل کلاهک هسته ای نیز، می توان و باید با روسیه مذاکره کرد.

دبیرکل نروژی ناتو، که قرار است با سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه در حاشیه کنفرانس مونیخ گفت و گو کند، اضافه کرد: "آخرین شانس هنوز برای نجات پیمان منع گسترش موشک ها وجود دارد. برای تحقق این شانس، باید روسیه تا پیش از پایان مهلت شش ماهه لغو پیمان با از بین بردن سیستم تسلیحاتی جدید خود موافقت کند، اما نشانه های این توافق هنوز آشکار نشده اند".

مسئله ایران، افغانستان و خاورمیانه
به گزارش اشپیگل آنلاین، در نشست امسال کنفرانس امنیتی مونیخ پیرامون موضوع های بی شماری رایزنی خواهد شد. مناسبات ماورای آتلانتیک، سهم کشورها در هزینه های ناتو، سرنوشت پیمان منع گسترش موشک های مجهز به کلاهک های هسته ای میان آمریکا و روسیه، تبدیل چین به قدرت جهانی، تشدید بحران در مناسبات روسیه و اروپا، افغانستان و سرانجام نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه مهمترین آن ها هستند.

به گزارش پایگاه اینترنتی اطلاع رسانی کنفرانس امنیتی مونیخ، امسال هم مثل سال گذشته محمدجواد ظریف وزیرخارجه جمهوری اسلامی در این کنفرانس شرکت می کند و سخنرانی خواهد داشت.

در نشست امسال، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه و بنیامین نتان یاهو نخست وزیر اسرائیل حضور ندارند.

آمریکا زیر فشار متحدان خود پذیرفت خروج نیروهای این کشور از افغانستان یکجانبه و بدون مشورت با آنان انجام نگیرد
ایالات متحد آمریکا روز پنجشنبه ۱۴ فوریه تعهد کرد که خروج نیروهای این کشور از افغانستان بصورت یکجانبه و بدون مشورت با متحدان این کشور در پیمان آتلانتیک شمالی – ناتو- انجام نگیرد. اعلام غیرمترقبۀ خروج نیروهای آمریکا از سوریه و نیز اظهارات مقامات آمریکائی در بارۀ خروج از افغانستان، متحدان واشینگتن را بشدت نگران کرده است. خروج ناگهانی و برنامه گذاری نشدۀ آمریکا، یگان‌های نظامی دیگر کشورهای حاضر در افغانستان را در برابر تهدیدات تازه قرار می‌دهد و از همین رو برای جلوگیری از آن، این کشورها خواستار انجام هماهنگی‌های لارم هستند.


پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع آمریکا
THOMAS KIENZLE / AFP

سرپرست وزارت دفاع آمریکا، پاتریک شاناهان، روز پنجشنبه ۱۴ فوریه/ ۲۵ بهمن، در بروکسل پس از دیدار با همتایان دیگر کشورهای عضو ناتو تعهد کرد که کاهش و خروج نیروهای آمریکائی از افغانستان «با مشورت و هماهنگی با آنان» صورت گیرد. وی این تعهد آمریکا را نتیجۀ نشست روز پنجشنبه خواند.

پیش از آن، دبیرکل ناتو، ینس استولتنبرگ، به نمایندگی از سوی کشورهای عضو هشدار داده بود که «تصمیم اعزام نیرو به افغانستان بصورت مشترک گرفته شده و بنابراین تصمیم به خروج نیز با مشارکت همه و در مشورت با مقامات افغان صورت خواهد گرفت».

وزیر دفاع آلمان، خانم اورسولا فون دِر لِیِن، که کشور او حضور نظامی خود در افغانستان را برای یک سال دیگر تمدید کرده است نیز در این نشست تاکید کرد که «آمریکائیان نباید [در این زمینه] تصمیمات یکجانبه بگیرند، بلکه هر مرحله و هر گذار راهبردی در افغانستان میان وزرای دفاع ناتو به مذاکره و مشورت گذاشته شود».

اما گذشته از ضرورت هماهنگ کردن تصمیمات، بگفتۀ منابع نظامی و دیپلماتیک اروپائی در مقرّ ناتو در بروکسل، بدون پشتیبانی آمریکا و بویژه بدون حضور این کشور در عملیّات هوائی و حمل و نقل، ناتو از انجام ماموریت خود در افغانستان باز خواهد ماند.

رهبران ٢٩ کشور عضو ناتو در آخرین اجلاس خود در ژوئیۀ سال گذشته با تمدید ماموریت این سازمان در افغانستان و تامین هزینۀ آن تا سال ٢٠٢٤ موافقت کردند.

آمریکا در یک سال گذشته و بویژه در ماه های اخیر مذاکرات گسترده‌ای با طالبان برای دست یافتن به آنچه «توافق صلح» خوانده می‌شود، آغاز کرده است. نمایندۀ ویژۀ این کشور برای افغانستان، زلمای خلیلزاد، همین هفته اعلام کرد که واشینگتن خواستار دست یافتن به یک توافق تا پیش از انجام انتخابات ریاست جمهوری پیش روست. این انتخابات قرار است در ژوئیۀ آینده برگزار شود.

سرپرست وزارت دفاع آمریکا روز گذشته در دفاع از تصمیم آمریکا در بارۀ افغانستان، سخنان دونالد ترامپ در برابر کنگره را یادآوری کرد و گفت «زمان آزمودن امکانات دست یافتن به صلح در افغانستان» فرارسیده است. او از همتایان خود خواست «فرصت فراهم شده را از دست ندهند». پاتریک شاناهان گفت که در اجلاس روز گذشته، «چگونگی تقویت حمایت ناتو از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان نیز مورد بررسی قرار گرفته» تا از این طریق، بگفتۀ او «فشار بر طالبان افزایش یابد».

گفتگو میان آمریکا و طالبان و چشم انداز دست یافتن به توافق در این زمینه، دیگر بازیگران منطقه‌ای را نیز به گسترش مناسبات با آنان تشویق کرده است. هفتۀ گذشته، روسیه اجلاسی با شرکت نمایندگان این جنبش و شماری از شخصیت‌های افغانی، بدون حضور نمایندگان دولت در مسکو تشکیل داد. دولت پاکستان نیز اینک طالبان را برای انجام گفتگو با آمریکا به اسلام آباد دعوت کرده است. دور آیندۀ گفتگوهای میان طالبان و آمریکا در قطر نیز قرار است در روز ٢۵ فوریه برگزار شود.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز