خانم ایرانی سه سال پس از طلاق کانادایی، همچنان اسیر قوانین شرع در ایران

Submitted on Mon, 09/10/2018 - 22:19

خانم ایرانی سه سال پس از طلاق کانادایی، همچنان اسیر قوانین شرع در ایران
تورنتو- به نقل از CBC: فریبا ناصر، زن ایرانی ساکن بریتیش کلمبیا به دلیل امتناع همسر سابق اش آرمین کریمی نیا از پذیرش طلاق و جدایی شان علیرغم گذشت 3 سال از نهایی شدن طلاق کانادایی، همچنان اسیر قانون عقد اسلامی است.

فریبا ناصر بدون به رسمیت شناخته شدن طلاق اش در ایران نمی تواند برای ملاقات با مادر و خواهرش به ایران بازگردد، زیرا نگران است که شوهر سابق اش مانع بازگشت او به کانادا بشود.

طبق قوانین شرع در ایران، فقط مردان حق طلاق دارند و می توانند همسر را از حق سفر محروم کنند. از آنجایی که ناصر همچنان از نظر قوانین ایران متاهل تلقی می شود، همسر سابقش می تواند مانع خروج او از ایران بشود.

فریبا ناصر در مصاحبه ای که از آپارتمانش در بارنابی انجام داد گفت: او در بریتیش کلمبیا با پسر و دختر 12 و 14 ساله اش زندگی می کند. ناصر می افزاید:

وکلایی که با موارد مشابه خانم ناصر روبرو می باشند، می گویند که او اولین زن ایرانی ساکن کانادا نیست که در ثبت طلاق در زادگاهش دچار مشکل شده است. مورد فریبا ناصر، محدودیت هایی که دادگاه های مدنی کانادا در خصوص ازدواج های غیرکانادایی با آن ها روبرو هستند را آشکار می کند. لینا یوسفی، وکیل خانواده گفت:

فریبا ناصر و آرمین کریمی نیا در سال 1994 در ایران ازدواج کردند و در سال 2004، پس از اینکه کریمی نیا بورسیه تحصیلی در دانشگاه بریتیش کلمبیا را دریافت کرد به کانادا نقل مکان کردند. خانم ناصر گفت:

فریبا ناصر در سال 2012، پس از جدایی از همسرش به آپارتمانی 3 خوابه در بارنابی نقل مکان کرد. او ادعا می کند که کریمی نیا در سال های آخر زندگی زناشویی شان، به او خیانت کرده، با خشونت با وی رفتار می کرد و او را در حضور بچه ها مورد ضرب و شتم و حملات لفظی قرار می داد.

کریمی نیا 20 سپتامبر 2012، با اتهام خشونت و تهدید روبرو شد، اما یک سال بعد تبرئه شد. او طی تماس تلفنی خبرنگار CBC مدعی شد که هرگز همسرش را کتک نزده بود!

دادگاه بریتیش کلمبیا در سال 2015 حکم طلاق این زوج را صادر کرد.

اندکی بعد از طلاق، خانم ناصر برای سفر به ایران و دیدار با مادر بیمار و خواهرش که مبتلا به بیماری cerebral palsy است اقدام کرد. اما وکیل اش در ایران به وی هشدار داد که بدون ثبت طلاق در ایران، با مشکل بزرگی روبرو شده و در ایران گرفتار خواهد شد. او گفت:

بر اساس قوانین ایران، زن متاهل نمی تواند بدون اجازه شوهر طلاق بگیرد. مگر این که بتواند خشونت و یا خیانت همسر را ثابت کند.

خانم ناصر برای طلاق در ایران اقدام کرد، اما تقاضایش رد شد. درخواست تجدیدنظر او نیز بی نتیجه بود. زیرا دادگاه او را واجد شرایط تشخیص نداد. وی گفت:

فریبا ناصر برای دریافت کمک به سیستم قضایی کانادا متوسل شد. او در ماه می 2018، در دادگاه بریتیش کلمبیا پیروز شد و کریمی نیا ملزم شد تا پایان جون درخواست طلاق را در ایران به جریان بیندازد. اما تا به این لحظه از اجرای حکم خودداری کرده است.

کریمی نیا در مصاحبه تلفنی 2 سپتامبر، کمبود منابع مالی و دشواری یافتن وکیل را به عنوان دلیل ذکر کرد.

خانم ناصر می گوید که نمی داند چه باید بکند و آیا کانادا قادر به کمک بیشتر به وی می باشد یا خیر.

یوسفی می گوید که در طول فعالیت ده سال گذشته اش به عنوان وکیل خانواده، بر روی ده ها پرونده طلاق زوج های ایرانی کار کرده است. از نظر یوسفی، کار زیادی از دست نهادهای قضایی کانادا به جز محاکمه کریمی نیا به جرم نقض حکم دادگاه برنمی آید. یوسفی افزود:

تفاوت بین یک ازدواج کانادایی و یک ازدواج ایرانی، اصولی است که در آنها ریشه دارند. یوسفی گفت ازدواج کانادایی یک قرارداد مدنی است و ازدواج ایرانی تابع دستورات مذهبی و شرایطی که برای ازدواج و طلاق تعیین شده است. وی افزود: وی در ادامه گفت:

خانم ناصر می گوید که مشکل زنان دیگر که مانند او به دام افتاده اند را درک می کند. او می گوید:

پیشتازی نسبی جان توری در رقابت های انتخاباتی
تورنتو- با اینکه جنیفر کیزمات، رقیب اصلی جان توری در انتخابات شهرداری تورنتو ماه گذشته از حمایت بیشتر ساکنان تورنتو برخوردار شد، اما این حمایت به میزانی نبود که بتواند به پیشتازی توری خاتمه بدهد.

35 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی 28 آگوست حمایت خود از کیزمات را اعلام کرده اند. در حالی که در نظرسنجی قبلی که 27 جولای برگزار شد، 30 درصد از وی حمایت کرده بودند.

هرچند میزان حمایت از توری از 70 درصد در ماه جولای به 65 درصد در 28 آگوست کاهش یافت، با این وجود، فاصله بین او و کیزمات همچنان وجود دارد. اما این برتری نسبی می تواند شکننده باشد.

شوهر کانادایی همسرش را به بردگی جنسی گرفت
ویندزور/انتاریو- یک زن نیجریه ای که از کانادا درخواست پناهندگی کرده و درخواست اش رد شده بود، برای باقی ماندن در کانادا با یک مرد کانادایی ازدواج کرد، اما شوهرش با سوءاستفاده از موقعیت، او را به بردگی جنسی گرفت.

این مرد که نام اش به دلیل محافظت از هویت همسرش، فاش نشده متهم است که روزی 3 تا 4 بار همسرش را وادار به برقراری رابطه جنسی می کرد و در صورت امتناع تهدید می کرد که با وزارت مهاجرت تماس می گیرد تا او را از کانادا اخراج کنند.

متهم پرونده به اتهام سوءاستفاده جنسی و خشونت جنسی طی دو ماه زندگی زناشویی شان در سال 2015، محاکمه می شود.

کن مارلی، وکیل مدافع متهم، در دادگاه شاکی را زیر سوال گرفت و مدعی شد که این زن صرفا به دلیل اخراج نشدن از کانادا با موکل اش ازدواج کرده و اتهامات واهی را بر علیه وی مطرح کرده بود.

شاکی می گوید که پس از رد شدن درخواست پناهندگی اش، به وب سایت دوست یابی Plenty of Fish مراجعه کرده بود تا شوهری برای خود بیابد. زن نیجریه ای به دلیل اینکه به عنوان شاهد دادستان بایستی در دادگاه شهادت بدهد، اجازه اقامت موقت کانادا را دریافت کرده است.

زن نیجریه ای ژانویه 2014 با گذرنامه جعلی به کانادا وارد شد ولی بلافاصله پس از ورود به مونترال هویت واقعی اش را نزد ماموران اداره مهاجرت فاش کرده و تقاضای پناهندگی کرد. این زن در سال 2015، با متهم آشنا شد و با او در اتاق هتل اش رابطه جنسی برقرار کرد. آنها 6 روز بعد با یکدیگر ازدواج ثبتی کردند. زن نیجریه ای 32 ساله و متهم 46 ساله بود.

منبع
iranjavan

بیشترین بازدید اخبار امروز