یک شهروند آلمان به اتهام عکسبرداری از مناطق حساس در خوزستان دستگیر شد

Submitted on س., 01/17/2023 - 15:15

به نوشته اشپیگل آنلاین، خبر دستگیری شهروند آلمانی ابتدا در روزنامه دولتی جام جم انتشار یافت و سپس به تایید وزارت امور خارجه آلمان رسید. 

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان به اشپیگل آنلاین گفت که هویت شهروند دستگیر شده از سوی منابع ایرانی روشن نشده و سفیر آلمان در تهران مامور پیگیری موضوع شده است. 

از آنجا که در ماه‌های اخیر مناسبات دیپلماتیک ایران و آلمان روز به روز تیره‌تر شده است، آلمانی‌ها بر این عقیده‌اند که جمهوری اسلامی دست به گروگانگیری زده تا از این طریق برلین را زیر فشار بگذارد. 

اشپیگل آنلاین می‌نویسد: "بر پایه گزارش نشریه دولتی جام جم، فرد دستگیر شده از‌ سوی مسئولان ایرانی به عکسبرداری از مناطقی حساس در استان خوزستان متهم شده است. خوزستان از آغاز خیزش انقلابی در ایران بارها صحنه تظاهرات اعتراضی و درگیری میان ماموران امنیتی و تظاهرکنندگان بوده است".

رسانه آلمانی در بخشی دیگر از گزارش خود ضمن اشاره به دوام اعتراض‌ها در ایران تاکید می‌کند که در جریان این اعتراض‌ها حدود ۴۰ شهروند خارجی نیز دستگیر شده‌اند که جمهوری اسلامی از آن ها به عنوان گروگان سیاسی استفاده می کند.

اواخر ماه اوت سال گذشته نیز یک آلمانی ۶۶ ساله در ایران دستگیر و زندانی شد. در آن زمان نیز مقامهای آلمانی این کار را گروگان‌گیری خواندند. 

اشپیگل آنلاین ضمن اشاره به اعدام‌های ماه‌های اخیر در ایران یادآوری می کند که آنالنا بربوک وزیر خارجه آلمان بارها خشونت آشکار علیه مردم ایران را محکوم و اعدام مخالفان را ضدانسانی خوانده است. 

در نخستین ماه آغاز جنبش انقلابی در ایران، دولت آلمان سیاست سکوت و مماشات را در برابر سرکوب معترضان پیشه کرده بود. اما در پی حضور بیش از ۸۰ هزار ایرانی در تظاهرات بزرگ برلین سیاست خود را تعدیل کرد و به یکی از پشتیبانان مهم معترضان تبدیل شد. 

آلمان تاکنون چندین بار سفیر جمهوری اسلامی در برلین را به وزارت خارجه احضار و اعتراض خود به سرکوب معترضان را اعلام کرده است.

ماجرای دستگیری شهروند آلمانی یک روز پس از همایش هزاران ایرانی معترض در برابر پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ فرانسه برملا شده است. تظاهرکنندگان خواستار گنجاندن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا شدند.  

این خواسته قرار است در نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا بررسی شود. چند سیاستمدار برجسته اروپایی، از جمله رئیس پارلمان اروپا در اجتماع ایرانیان قول دادند که از خواسته آنها پشتیبانی کنند. 

دستگیری شهروند آلمانی به بهانه عکسبرداری از مناطق حساس می‌تواند عزم وزیر امور خارجه آلمان را در مسیر پشتیبانی از گنجاندن سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی اتحادیه اروپا تقویت کند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز