آمار قربانیان زلزله در مراکش به ۲۵٠٠ نفر رسید؛ دولت تنها پیشنهاد کمک چهار کشور را پذیرفت

Submitted on Mon, 09/11/2023 - 14:42

در حالیکه بیش از ۴۸ ساعت از زمین‌لرزۀ مراکش می‌گذرد، امدادگران روز دوشنبه ۱۱ سپتامبر (۲٠ شهریور)، به تلاش‌های خود برای نجات بازماندگان همچنان ادامه دادند.

این زلزلۀ ۶.۸ ریشتری که شامگاه جمعه در ۷٢ کیلومتری جنوب غربی شهر مراکش به وقوع پیوست، تا کنون نزدیک به ٢۵۰۰ قربانی بر جای گذاشته است.

همچنین بنا به گزارش خبرگزاری دولتی مراکش، بیش از ۲۴۷۶ نفر نیز تا کنون در جریان این زمین‌لرزه زخمی شده‌اند و بسیاری از بازماندگان، شب گذشته را نیز در بیرون از خانه‌های ویران شدۀ خود، سپری کرده‌اند.

بنا بر اعلام مرکز زمین‌شناسی ایالات متحدۀ آمریکا، این زمین‌لرزه مرگبارترین زلزلۀ به وقوع پیوسته در مراکش از سال ۱۹۶۰ تا کنون محسوب می‌شود و پرقدرت‌ترین زلزله‌ای است که از سال ۱۹٠٠ تا کنون در این کشور آفریقای شمالی رخ داده است.

این در حالی است که دولت رباط به رغم اعلام آمادگی کشورهای متعددی همچون اسرائیل، فرانسه و آلمان، تنها پیشنهاد کمک چهار کشور بریتانیا، اسپانیا، قطر و امارات متحده عربی را برای نجات بازماندگان احتمالی این زمین‌لرزه پذیرفته است و تیم‌های جستجو و نجات از این کشورها عازم مراکش شده‌اند.

تلویزیون دولتی مراکش اعلام کرد که ممکن است در صورت لزوم، پیشنهادهای امداد و کمک‌رسانی از سوی کشورهای دیگر نیز پس از ارزیابی‌های دولت و ایجاد هماهنگی‌های لازم، پذیرفته شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آلمان روز دوشنبه اعلام کرد که هیچ نشانه‌ای مبنی بر سیاسی بودن تصمیم مراکش نمی‌بیند زیرا بر اساس تجربۀ خود دربارۀ سیل مرگبار سال ٢۰۲١، یقین دارد که هماهنگی کمک‌ها جهت جلوگیری از تداخل عملیات امدادگران برای یکدیگر، بسیار مهم است.

فرانسه نیز روز یکشنبه اعلام کرد که هر زمان مراکش رسماً درخواست کند، آماده است تا برای نجات بازماندگان زلزله به این کشور کمک کند.

خبرگزاری رویترز با اشاره به روابط پر فراز و نشیب پاریس و رباط، نوشته است که رابطۀ دو کشور به ویژه بر سر موضوع صحرای غربی، قلمرومورد مناقشه‌ای که مراکش ادعای مالکیت آن را دارد، به تیرگی گراییده و این کشور از ژانویه تا کنون سفیری در فرانسه نداشته است.

  بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، با توجه به اینکه بخش اعظم منطقۀ زلزله‌زده در مراکش در نواحی کوهستانی و صعب‌العبور قرار دارد، هنوز خسارات کامل آن آشکار نشده و آمار دقیقی از افرادی که ناپدید شده‌اند، وجود ندارد زیرا با مسدود شدن جاده‌ها دسترسی به مکان‌های آسیب‌دیده سخت‌تر شده است.

این خبرگزاری همچنین با اشاره به آسیب‌های وارد شده بر میراث فرهنگی مراکش، گزارش داده است که ساختمان‌های قدیمی مراکش که در فهرست میراث جهانی یونسکو است، در جریان این زلزله آسیب دیده‌اند.  

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز