حمله توئیتری بی‌سابقه دونالد ترامپ علیه امانوئل ماکرون

Submitted on س., 11/13/2018 - 22:08

حمله توئیتری بی‌سابقه دونالد ترامپ علیه امانوئل ماکرون
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در روز شنبه ١٩ آبان/ ١٠ نوامبر، یکروز قبل از برگزاری مراسم رسمی روز ١١ نوامبر، صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول که در پاریس برگزار شد، با امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه، در کاخ الیزه دیدار کرد.

US President Donald Trump (R) is welcomed by French president Em

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، پس از شرکت در مراسم یکصدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول در پاریس و بازگشت به آمریکا، روز سه‌شنبه ٢٢ آبان/ ١۳ نوامبر در یک سلسله توئیت، امانوئل ماکرون را شدیداً مورد انتقاد قرار داد. انتقادهای توئیتری امروز ترامپ علیه ماکرون، تنها محدود به ایجاد ارتش اروپایی نمی‌شود و رئیس جمهوری آمریکا این بار با لحنی تند و گاهی کنایه‌آمیز و حتی تمسخرآمیز در عرصه‌های دیگر از جمله نرخ بیکاری بسیار بالای فرانسه، تعرفه گمرگی بالا، شراب فرانسه و میزانِ بسیار کم محبوبیت وی در نزد فرانسویان، رئیس جمهوری فرانسه را شدیداً مورد انتقاد قرار داده است.

کاخ الیزه امروز تلاش کرد که توئیت‌های ترامپ را کم‌اهمیت جلوه دهد و ضمن اعلام این موضوع که گفتگوهای مستمر و جدی همواره میان رؤسای جمهوری دو کشور وجود دارد، اعلام کرد مصارف ارسال این پیام‌ها بیشتر در چهارچوب سیاست داخلی آمریکا تبیین می شود.

در یکی از توئیتت‌ها، دونالد ترامپ با کنایه به ماکرون که در فردای خروج آمریکا از پیمان اقلیمی پاریس گفت: «سیاره زمین را دوباره باید ساخت» نوشت: «فرانسه را دوباره باید ساخت»!

ترامپ در توئیت دیگری نوشت: «مشکل آنست که ماکرون از میزان محبوبیت پائین ٢۶ درصدی و نرخ بالای بیکاری در حدود ١٠ درصدی رنج می برد».

ترامپ در توئیت دیگری می نویسد: «من سعی می‌کنم موضوع را عوض کنم. در عمل، هیچ کشوری به اندازه فرانسه ناسیونالیست نیست؛ مردمی که به این موضوع افتخار می‌کنند و در این باره حق دارند».

انتقادهای تند رئیس جمهوری آمریکا یک بار دیگر در مورد ایجاد ارتش اروپایی، امانوئل ماکرون را نشانه می‌رود.
او در توئیتر نوشت: «امانوئل ماکرون پیشنهاد می کند که یک ارتش اروپایی برای محافظت اروپا و علیه آمریکا، چین و روسیه، ایجاد کند». او ادامه می دهد: " اما این آلمان بوده که در جنگ جهانی اول و دوم... ؛ اما اوضاع واقعاً برای فرانسه چگونه گذشته است؟ فرانسوی‌ها، پیش از آنکه آمریکایی‌ها به کمک آنان بشتابند، در پاریس یاد گرفتن زبان آلمانی را آغاز کرده بودند».

نیویورک‌‌تایمز، بر ارتباط عاملان قتل جمال خاشقجی با ولیعهد عربستان انگشت گذاشت
روزنامه "صباح" ترکیه، روز سه شنبه ٢٢ آبان/ ١۳ نوامبرتصاویری از ابزار محتوای کیسه های همراه تیم ١۵ نفره سعودی را منتشر کرد که بر اساس این نشریه، در قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی مورد استفاده قرار گرفته است. انتشار این تصویر در حالی است که روزنامه نیویورک تایمز، دیشب با انتشار مقاله‌ای که محتوای یکی از نوارهای صوتی در رابطه با قتل جمال خاشقجی را توصیف می کند و با استناد به ارزیابی مسئولین اطلاعاتی آمریکا بر ارتباط عاملان قتل خاشقجی با ولیعهد عربستان انگشت گذاشته است.


به گفته رجب طیب اردوغان، دستور قتل جمال خاشقجی، منتقد ولیعهد عربستان، در «عالی‌ترین سطوح» حکومت این کشور صادر شده است.
AFP 2018 OZAN KOSE

در این نوار صوتی، یکی از مسئولین تیم سعودی قتل جمال خاشقجی، با تلفن به مخاطب خود می‌گوید: «به رئیس بگو» که عملیات خاتمه پذیرفته است.
خبر گزاری فرانسه می نویسد که «نام رئیس» که آمر قتل است، اعلام نشده است.
اما "نیویورک‌ تایمز" می گوید که مسئولین سرویس های اطلاعاتی آمریکا ارزیابی می‌کنند که منظور از «رئیس» در این مکالمه تلفنی، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی است.

جمال خاشقجی روز ٢ اکتبر/۱۰ مهر پس از آنکه برای رسیدگی به امور اداری وارد ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول شد، به قتل رسید.
رئیس جمهوری ترکیه، پیش از این گفته بود که دستور قتل این روزنامه‌نگار منتقد ولیعهد عربستان در «عالی‌ترین سطوح» حکومت این کشور صادر شده است.

روزنامه "صباح"، امروز نوشت که دستگاه‌های تشخیصی اشعه ایکس در فرودگاه استانبول نشان داده است که کیسه‌های موجود در اختیار تیم ترور سعودی شامل یک قیچی بزرگ، یک ِاسکنر و یک دستگاه شوک الکتریکی بوده است. این کیسه‌ها همچنین شامل ۱۰ تلفن همراه، ۵ دستگاه بی‌سیم برای تماس داخلی، ٢ سرنگ بزرگ، ٢ دستگاه شوک الکتریکی، ٣ منگنه بزرگ جراحی و یک شئی بسیار برنده مانند چاقوی جراحی بوده است.
این اطلاعات پس از خروج مجریان عملیات قتل جمال خاشقجی از ترکیه به دست آمده است. این روزنامه نوشت که مقام‌های ترکیه به دلیل مصونیت دیپلماتیک نتوانستند کیسه‌ها را بازرسی کنند.

روزنامه "صباح" تأکید کرد که پلیس ترکیه در تصاویر اشعه ایکس، به هیچ کدام از تکه‌های جسد خاشقجی دست پیدا نکرده است. این روزنامه چند روز پیش، حکایت غم‌انگیز آخرین لحظه‌های حیات خاشقجی و صحبت‌های او با تیم ترور سعودی را منتشر کرد.

جنگ برای کنترل بندر حُدیده در یمن، ساکنان این شهر را دچار وحشت و قربانی انفجارها کرده است
جنگ جاری میان نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی و شورشیان حوثی در "حُدیده" که از ده روز پیش شدت فراوان گرفته و بویژه در سه روز اخیر به صدها تن کشته منجر شده بود، بعدازظهر سه شنبه ١٣ نوامبر فروکش کرد و آرامش به شهر بازگشت. در همین حال، وزارت امور خارجۀ بریتانیا اعلام کرد که نیروهای ائتلاف پیشنهاد تخلیۀ شبه نظامیان حوثی زخمی شده در نبردها را پذیرفته‌اند. بر همین اساس حدود ۵٠ تن از آنان تحت نظر سازمان ملل متحد برای درمان به عمان منتقل خواهند شد.

نبردهای جاری در "حُدیده"، بگزارش مقامات نظامی دولت یمن و نیز منابع بیمارستانی، در دو هفتۀ اخیر دستِ کم ٦٠٠ کشته بر جای گذاشته است. نیروهای ائتلاف به حمایت از دولت قانونی یمن از روز اول ماه نوامبر، برای باز پس گرفتن کنترل شهر و بویژه بندر آن تلاش می‌کنند.


تصویر کودکانی که از شهر بندری حُدیده گریخته و در یک اردوگاه پناهندگان آواره اسکان داده شده‌اند. دوشنبه ٢١ آبان/ ۱٢ نوامبر ٢٠۱٨
REUTERS/Fawaz Salman

"حُدیده"، یکی از مهمترین بنادر واردات کالا به یمن است و سه‌چهارم کمک‌های بشردوستانه از همین بندر وارد کشور می‌شود.
روز گذشته ۱٢ نوامبر یکی از ساختمان‌های بندر هدف بمباران هوائی نیروهای ائتلاف قرار گرفت. بگفتۀ یحیی شرف‌الدین، رئیس بندر حُدیده، در این بمباران مدخل اصلی بندر بمباران شده و ٣ تن از نگهبانان نیز زخمی شده‌اند، اما فعالیت‌های بندر متوقف نشده است.

ائتلاف عربی، شورشیان حوثی را به سنگر گرفتن در بناهای غیرنظامی و به خطر انداختن جان مردم عادی متهم می‌کند. شدت نبردها و بویژه بمباران‌های هوائی، بسیاری از ساکنان نزدیک به مناطق جنگی را وادار به فرار کرده است.

"مانل قائد" یکی از ساکنان حُدیده که در نزدیکی بیمارستان اصلی این شهر سکونت دارد، صبح سه‌شنبه ١٣ نوامبر در گفتگو با رادیوی بین‌المللی فرانسه گفت: «ساکنان شهر هر بار با آغاز بمباران‌های هوائی دچار وحشت فراوان می‌شوند». او دربارۀ نبردهای دو روز اخیر گفت: «بمباران‌ها بسیار شدید بود و بویژه منطقۀ بیمارستان انقلاب را هدف خود داشت. بیماران و کارکنان بیمارستان همه تخلیه شدند. بیمارستان عامداً هدف بمباران قرار نگرفت، اما از آنجا که در ساحل واقع شده، در نزدیکی مواضع حوثی‌ها قرار دارد. بنظر می‌رسد که هواپیماها قصد بمباران بیمارستان را نداشته‌اند، اما بمباران‌ها چنان شدید است که تمام منطقه‌ای را که بیمارستان در آن قرار دارد در خود پوشانده و انفجار و ترکش خمپاره‌ها چندین کیلومتر اطراف آنرا در بر گرفته است».
مانل قائد هنگامی که بمباران‌ها متوقف شده، به بیمارستان رفته و بگفتۀ خود، «آن را کاملاً خالی» یافته است. او می‌گوید «اینجا مردم همه از بمباران‌های هوائی وحشت زده هستند. به محض اینکه صدای یک هواپپما بگوش می‌رسد در داخل خانه پنهان می‌شویم. نگران اصابت ترکش خمپاره‌ها هستیم».

بگفتۀ شاهدان عینی در محل، نیروهای ائتلاف عربی در روزهای اخیر محاصرۀ شهر را تنگ‌تر کرده و به بندر حُدیده که هدف اصلی آنان است نزدیک می‌شوند.

بگفتۀ "حسن باسجا" مسئول امور امنیتی سازمان بشردوستانۀ "نجات کودکان"، هر چند محلات مسکونی صحنۀ اصلی نبردها نیست، اما مردم عادی در خطر اصابت تیر و انفجار بمب و خمپاره قرار دارند.
بگفتۀ او «نبردهائی که از نخستین روزهای ماه نوامبر آغاز شد به پیشروی سریع نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در اطراف شهر منجر گردیده است. در حال حاضر این نیروها در ۵ کیلومتری بندر حُدیده قرار دارند و زدو خوردها در اطراف شهر جریان دارد. حُدیده در بخش جنوبی و شرقی کاملاً در محاصرۀ نیروهای سعودی و اماراتی قرار گرفته و نظامیان اینک تلاش می‌کنند حلقۀ محاصرۀ گرد شهر را کامل و مسدود کنند تا کنترل بندر را در دست گیرند».

بگفتۀ حسن باسجا، صبح سه‌شنبه ١٣ نوامبر، پیش از توقف بمباران‌ها، «نبرد در اطراف شهر جریان داشته و بمباران‌های هوائی نیز در کنار درگیری‌ها دنبال شده است».

او می‌گوید «محلات مسکونی که مردم در آنها سکونت دارند هدف اصلی نبردها نیست، اما زدو خوردها چندان هم از این محلات دور نیستند. خطری که برای مردم عادی وجود دارد اینست که هنگام بیرون آمدن هدف گلوله‌های دُور و بَر شوند و افرادی هستند که اینگونه زخمی شده‌اند و خطر واقعی اینست».

در همین حال، تلاش‌های دیپلماتیک برای متوقف ساختن نبردها و بویژه آغاز گفتگوهای صلح ظاهراً نتایج چندی بدست آورده است.
"جرمی هانت"، وزیر امور خارجۀ بریتانیا که روز دوشنبه از عربستان و امارات دیدن کرد، اعلام داشت که قبول تخلیۀ «شماری از زخمیان حوثی» توسط نیروهای ائتلاف، «پیشرفت مهمی در تدارک گفتگوهای آیندۀ صلح محسوب می‌شود». گفتگوهای پیشین به سبب عدم توافق در همین زمینه به جائی نرسید.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، خواهان "فشار حداکثری" بر ایران است
جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه سه‌شنبه ٢٢ آبان/ ١۳ نوامبر در آستانه گشایش نشست سالانه "آ سِه‌ آن Asean" (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا) درسنگاپور، با اشاره به تحریم‌های واشنگتن علیه تهران گفت: دولت ایران تحت فشار واقعی قرار دارد و واشنگتن در نظر دارد فشارهای بسیار سختی، حتی «فشار حداکثری» را بر این کشور وارد کند.


جان بولتون، مشاور رئیس جمهوری آمریکا در امور امنیت ملی
Reuters
جان بولتون گفت: «ما اثرات تحریم‌ها علیه ایران را به نحو بی‌سابقه‌ای افزایش و گسترش خواهیم داد».

موج دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران در حالی از پنجم نوامبر اعمال شده است که سایر کشورهای عضو توافق هسته‌ای یعنی فرانسه، بریتانیا، آلمان، روسیه و چین، به شدت با آن مخالف هستند و ضمن انتقاد، تأسف خود را از رویکرد واشنگتن در این خصوص اعلام کرده‌اند. آنها همچنین اعلام کرده‌اند که علی‌رغم این تحریم‌ها، تلاش می‌کنند تا توافق اتمی با ایران را حفظ کنند و به تجارت با ایران ادامه دهند.

در همین حال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره پایبندی ایران به تعهدات پذیرفته شده در توافق اتمی وین را تأیید کرده است. این آژانس بین‌المللی دیروز دوشنبه ٢١ آبان/ ۱٢ نوامبر، در تازه‌ترین گزارش سه ماهه خود، باردیگر پایبندی ایران به تعهدات خود در چهارچوب توافق اتمی را تأیید کرد.

جان بولتون امروز گفت: تردیدی وجود ندارد که ایران تلاش کرده است تا تحریم‌های آمریکا را دور بزند؛ این تلاش خصوصاً برای تحریم‌های نفتی و دسترسی به بازارهای مالی بوده است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در باره رویکرد کشورهای اروپایی درباره حفظ برجام و تلاش برای مخالف با رویکرد تحریمی آمریکا گفت: اغلب کشورهای اروپایی از مرحله انکار گذشته و وارد مرحله خشم شده‌اند؛ ولی بسیاری از آنها این واقعیت را دریافته‌اند که ما از این توافق خارج شده‌ایم و بقیه آنها نیز به این نتیجه خواهند رسید.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در ماه مه از توافق هسته‌ای خارج شد و گفت که تحریم‌ها علیه ایران را بازمی‌گرداند. واشنگتن اعلام کرده است که هدفش از این تحریم‌های سخت، به صفر رساندن صادرات نفت ایران و اعمال فشار حداکثری بر این کشور است.

دونالد ترامپ معتقد است که فشارهای حداکثری، ایران را وادار مجبور می‌کند که به میز مذاکره بیاید و توافق جدیدی را بپذیرد.

مقامات آمریکایی در حالی بر موضع سخت خود برای اعمال فشار بر ایران تأکید می‌کنند که مدعی‌اند هدف آنها فشار بر مردم ایران نیست و هدف رژیم ایران است. آنها می گویند که کالاهای مرتبط با نیازهای بشردوستانه مشمول تحریم‌های آمریکا نمی‌شود.

در این رابطه، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران در یک پیام توئیتری نوشت: «قصد به قحطی کشاندن جامعه غیرنظامی، جنایت علیه بشریت است.

پیش‌تر مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا در یک مصاحبه گفته بود که اگر رهبران ایران می‌خواهند مردم این کشور غذا بخورند، باید یک تصمیم بگیرند.

ظریف در ادامه پیام خود تصریح کرد که دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه)، پیش‌تر ادعای پمپئو درباره معافیت‌های بشردوستانه را رد کرد وگزارش‌های مبتنی بر واقعیت رسانه‌های غربی نشان می‌دهد که چه کسی دروغ می‌گوید.

محمدجواد ظریف همچنین در پیام توئیتری دیگری تأکید کرد که تمامی تحریم‌هایی که مجدداً از سوی آمریکا اعمال می‌شوند، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

در حالی که صندوق بین‌المللی پول، چشم‌انداز رشد منفی و انقباض اقتصاد ایران در سال جاری و سال آینده را پیش‌بینی کرده، حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده است که تحریم‌ها، بر اقتصاد ایران تأثیری ندارد و جمهوری اسلامی این تحریم‌ها را دور می‌زند و به فروش نفت خود ادامه می‌دهد.

صندوق بین‌المللی پول، برای اقتصاد ایران یک رشد منفی ۶‚١ درصدی برای سال جاری میلادی و یک رشد منفی ۶‚۳ درصدی برای سال ۲۰١۹ میلادی پیش‌بینی می کند.

آمریکا و ناتو نگران موشک‌های آسیایی‌اند
مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی که یک مرکز پژوهشی آمریکایی است، می‌گوید ١٣ پایگاه موشکی کرۀ شمالی را شناسایی کرده که همچنان فعال‌اند. این در حالی است که واشنگتن و پیونگ‌یانگ مذاکرات نه چندان نتیجه‌بخشی را در جهت خلع سلاح اتمی کرۀ شمالی همچنان ادامه می‌دهند. سازمان ناتو نیز از برنامۀ موشکی چین ابراز نگرانی کرده است.


١٣ محل، در مناطق کوهستانی دورافتاده کره شمالی توسط یک مرکز پژوهشی آمریکایی شناسایی شده که بدرستی فعالیت این مراکز شناخته‌شده نیست.
CSIS/Beyond Parallel/DigitalGlobe 2018/Handout via REUTERS

روز سه‌شنبه ١٣ نوامبر/٢٢ آبان، جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا که به مناسبت برگزاری نشست کشورهای عضو اتحادیۀ جنوب شرق آسیا "آسِه آن"، به سنگاپور رفته است گفت که دونالد ترامپ برای ملاقات مجدد با کیم جونگ اون، رهبر کرۀ شمالی آماده است.
پنج ماه قبل - ١٢ ژوئن/٢٢ خرداد - کیم جونگ اون و دونالد ترامپ طی دیداری در سنگاپور که "تاریخی" توصیف شد تعهد کردند که در جهت اتم‌زدایی در شبه‌جزیرۀ کره اقدام کنند، اما این دیدار نتیجۀ مشخصی نداد و همه چیز در ابهام باقی ماند.
اما اینک به گفتۀ "جان بولتون"، در صورتی که کرۀ شمالی خلع سلاح اتمی را به اجرا در آورد، پرزیدنت ترامپ به این کشور امکان خواهد داد که «به سوی آینده‌ای متفاوت» برود.
ولی کرۀ شمالی در بارۀ فعالیت‌های اتمی و موشکی خود و همچنین در مورد اقدامات احتمالی‌اش در جهت خلع سلاح هیچ اطلاعات دقیقی ارائه نمی‌کند.

مرکز پژوهشی آمریکایی، گفته است که ١٣ پایگاه شناسایی شده در مناطق کوهستانی دورافتاده قرار دارند و هیچکدام پایگاه «پرتاب موشک نیستند»؛ به درستی معلوم نیست که این مراکز، محل ساخت موشک‌اند یا فعالیت‌های دیگری دارند.

سیاست‌های موشکی چین و نگرانی‌های ناتو
روز سه‌شنبه ٢٢ آبان/ ١٣ نوامبر، "ینس استولتنبرگ" دبیرکل ناتو، از برنامه‌های موشکی دولت چین انتقاد کرد و از این کشور خواست که به پیمان‌های بین‌المللی محدودیت تسلیحات بپیوندد.
استولتنبرگ گفت: «چین خیلی جدی برای ساخت سلاح‌های جدید سرمایه‌گذاری می‌کند و بخصوص برنامۀ ساخت موشک‌های میان‌برد را گسترش داده است». او افزود که اگر چین پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) را امضا کرده بود، نیمی از موشک‌هایش غیرقانونی محسوب می‌شد. او گفت که می‌توان با گسترش این پیمان، چین را هم به عضویت در آن دعوت کرد.

اما پیمان مذکور اخیراً با خروج آمریکا بی‌اعتبارتر از قبل شد. دونالد ترامپ ادعا کرد که روسیه از مدت‌ها قبل، این پیمان را محترم نمی‌شمارد و در نتیجه دلیلی وجود ندارد که آمریکا به آن متعهد بماند.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد که در سال ١٩٨٧ میان آمریکا و شوروی امضا گردید، موشک‌هایی را شامل می‌شد که از زمین پرتاب می‌شوند و بین ۵٠٠ تا ۵۵٠٠ کیلومتر برد دارند.

دبیرکل ناتو با اشاره به رقابت‌های تازۀ آمریکا و روسیه گفت: «ناتو خواهان مسابقۀ تسلیحاتی نیست اما موشک‌های جدید روسیه نگرانی‌آور است. این موشک‌ها می‌توانند کلاهک اتمی حمل کنند و شهرهای اروپای مرکزی، مثلاً برلن، را هدف قرار دهند».

امکان دارد که ایران میزبان صدها تن از بازیکنان جام جهانی فوتبال در سال ٢۰٢٢ میلادی شود
قطر در حال بررسی پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای پذیرفتن شماری از تیم‌های شرکت‌کننده در جام جهانی فوتبال در سال ٢۰٢٢ میلادی است.


قطر، میزبان جام جهانی فوتبال در سال ٢۰٢٢ میلادی است.

دبیر کل کمیته برگزارکننده جام جهانی فوتبال، "حسن الذوادی" که برای شرکت در کنفرانس صلح پاریس به فرانسه سفر کرده است، روز گذشته دوشنبه ٢١ آبان/ ۱٢ نوامبر اعلام کرد که قطر در حال مطالعه پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی برخی از تیم‌های شرکت‌کننده در جام جهانی فوتبال در سال ٢۰٢٢ میلادی است.
وی افزود که قطر تاکنون پیشنهادهای بسیاری برای میزبانی تیم‌های فوتبال دریافت کرده اما هنوز در این مورد تصمیم نگرفته است. مضاف بر آن، فدراسیون جهانی فوتبال "فیفا" نیز باید با تصمیم قطر موافقت کند.

جمهوری اسلامی ایران به قطر پیشنهاد داده است تا میزبانی و اسکان صدها تن از بازیکنان فوتبال را در جزیره کیش بر عهده گیرد.

فیفا، از قطر درخواست کرده است که ۶٠ هزار اتاق در هتل‌های این کشور برای برگزاری مسابقات تدارک ببیند. بارها گفته شده است که این کشور قادر به ﺗﺄمین نظر فیفا نیست؛ با وجود این قطر اطمینان داده است که می‌تواند پذیرای یک‌ میلیون و ۵٠٠ هزار تن از تماشاگران فوتبال شود.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز