بعضی ها دیوانه وار می خواهند خانه بخرند! خریداران خانه بیشتر و بیشتر به دنبال وام های خصوصی هستند.

Submitted on Mon, 08/05/2019 - 15:42

دولت فدرال در ابتدای سال ۲۰۱۸ طرح استرس تست را تدارک دید تا سیستم مورتگیج برای وام های خانه تطبیق کند و به طور مؤثر وام گیرندگان را از گرفتن وام از مؤسسات خصوصی که جزء قانون OSFI نیستند و در معرض خطر بزرگتری هستند، بر حذر دارد. اما اطلاعات اخیر نشان می دهد که از آنجاییکه شرایط استرس تست فراهم نشد، خریداران خانه بیشتر و بیشتر به سوی ریسک گرفتن وام از مؤسسات خصوصی بر می گردند.

گزارش اخیر هافپست کانادا که توسط شرکت املاک و مورتگیج کانادا (CMHC) انتشار یافته است نشان می دهد که اگرچه ۹۰٪ وام های مورتگیج کانادا توسط دولت فدرال به بانک ها و مؤسسات اقتصادی به افراد قرض داده می شود. نسبت وام گرفتن از آژانس های غیر دولتی کم نمی باشد. در آخرین ربع سال این میزان به ۷٪ رسید که نسبت به ربع سوم سال که ۱٪ بود بسیار بالاتر بود.

گزارش (CMHC) به مؤسسات غیر دولتی MICs اشاره دارد. برای مثال در ربع سوم سال ۲۰۱۸ میزان وام گیری از ۱٪ بازار مورتگیج را تشکیل می داد. نرخ مورتگیج خصوصی ۷ الی ۱۵ درصد می باشد که نسبت به بانک های اصلی که ۳/۳ الی ۵/۴٪ بسیار بالاتر است.

بعلاوه بنا بر سطح بالای نرخ بهره، وام گیرندگان MICs نرخ پایه ی بسیار بالایی دارند. اگر رد MICs را دنبال کنیم، قرض گیرندگان از شرکت های خصوصی احتمالاً بیشتر به ورشکستگی دچار می شوند زیرا که نرخ در نظر گرفته شده تقریباً ۸ بار از نرخ بهره ای که بانک ها در نظر می گیرند بیشتر است. نرخ بهره ی مؤسسات خصوصی
۲٪ و نرخ بهره ی بانک ها ۰/۲۵ می باشد.

استرس تست در ابتدا توسط آژانس نظارتی مالی فدرال OSFI در آغاز سال ۲۰۱۸ اعمال شد تا سیستم تأیید وام را برای وام های مسکن تنظیم کند. به طور اساسی برای وام دهندگان با پیش پرداخت ۲۰٪، نام B-20 به خود می گیرد. این قوانین نیاز دارد تا بانک ها توانایی قرض گیرندگان را برای بازپرداخت وام بسنجند تا هنگامی که نرخ اضافی بهره ۲۰۰ پوینت یا ۲٪ اعمال می شود، توان پرداخت داشته باشند.

کارشناسان اقتصادی کانادا مدت هاست به این نکته اشاره می کنند که برای خریداران خانه سخت تر است تا از بانک ها های معمولی وام بگیرند زیرا که استرس تست این کار
را دشوار کرده است بنابر این مردم به دنبال وام گرفتن از مؤسسات خصوصی هستند که سخت گیری های بانک ها را ندارند. به محض اینکه قرض دهندگان خصوصی
با مشکل برخورد می کنند از آنجا که این مؤسسات مانند بانک ها دارای سرمایه ی بزرگ نیستند و از فرد پول قرض می گیرند با مشکل مواجه می شوند و خریداران خانه را با ریسک بزرگ مواجه می کنند و همچنین بر ثبات سیستم مالی و مستغلات تأثیر می گذارند.

برای مثال Benjamin Tal، مدیر مسئول اقتصادی بانک سی آی بی سی ، به این نکته اشاره کرد که یکی از نتایج استرس تست این است که قرض گیرندگان را به سوی مؤسسات خصوصی وام می کشاند تا اینکه کمتر با قوانین سختگیرانه مواجه باشند. اگرچه این مؤسسات بازار سیاهی هستند که قرض گیرندگان را با ریسک های اقتصادی مواجه می سازند.

بنا به گزارش تورنتوپرشنز، وی گفت که خود از استرس تست حمایت می کند اما هم اکنون زمان تغییر است. شرایط استرس تست نباید اینقدر سخت و دشوار باشد و باید انعطاف بیشتری داشته باشد و با نرخ بهره و شرایط بازار همخوانی داشته باشد.

Canadian Post گزارش داد که دولت فدرال در نظر دارد که استرس تست را برای مورتگیج گسترش دهد و مورتگیج خصوصی را مورد آزمایش قرار دهد تا از بی تعادلی
بازار املاک جلوگیری کند زیرا که این مؤسسات خصوصی رشد سریعی داشته اند.

اما Bill Morneau، وزیر اقتصاد فدرال متعاقباً اعلام کرد که برای قرض گیرندگان خصوصی استرس تست را در نظر نمی گیرد. آقای Morneau گفت که دولت به صنعت مورتگیج توجه داشته است تا اینکه مطمئن شود معیارهای حمایت مربوط به طور کامل اجرا می شود. همزمان، دولت همچنین درباره ی اثر قوانین اعمال شده ی فدرال در مورد بخش هایی که به طور مستقیم توسط سیاست های فدرال هدایت نمی شود، نگران است.

Morneau همچنین گفت از سال گذشته نشان داده شده است که اجرای استرس تست، کیفیت وام های جدید مورتگیج افزایش یافته است که شامل افزایش نمره ی متوسط اعتبار و کاهش متوسط وام نسبت به نرخ بازار می باشد.

بنا بر این، دولت استرس تست شبیه آنچه که دولت فدرال برای مؤسسات خصوصی در نظر گرفته بود، اعمال نمی کند.
تورنتوپرشنز

نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز