زلمی خلیلزاد: منع دختران از شرکت در آزمون ورودی دانشگاه‌ها ممنوعیت تحصیل زنان افغانستان را تشدید می‌کند

Submitted on ی., 01/29/2023 - 08:19

خلیلزاد در ادامۀ پیام توئیتری خود افزوده است : «اکثریت مردم افغانستان با این تصمیم مخالف هستند و این تصمیم مشروعیت مردمی نیز ندارد." وی همچنین گفته است که تصمیم جدید بر اساس مشوره با رهبران کلیدی طالبان گرفته نشده است و این به گمان خلیلزاد "نقض یک اصل کلیدی حکومت اسلامی است."

به گفتۀ خلیلزاد: «این یک تصمیم دیکتاتوری و جاهلانه است و علاوه بر افزایش رنج مردم افغانستان انزوای بین‌المللی این کشور را در پی خواهد داشت.

طالبان به تازگی با نشر مکتوبی از دانشگاهها و مؤسسات تحصیلی خصوصی افغانستان خواسته اند که از ثبت نام و اخذ آزمونهای کنکور متقاضیان زن خودداری کنند.  يالبان در ادامه تهدید کرده اند ک هبا متخلفان برخورد قانونی خواهند کرد.

گروه طالبان در ماه اوت 2021، افغانستان را تصرف کرد که در ابتدا به دانش آموزان دختر بالاتر از کلاس ششم اجازه ادامه تحصیل را نداد، اما اخیراً ادامه تحصیل دختران و زنان را به حالت تعلیق در آورد و کار زنان در نهادهای غیردولتی را نیز منع نمود.

طالبان در ماه دسامیر 2022، دروازه دانشگاههای دولتی و خصوصی افغانستان را تا "اطلاع ثانی" به روی دختران بسته کردند. وزارت تحصیلات عالی طالبان اعلام کرد که دانشگاهها «فوراً» باید این حکم را عملی کنند و پس از اعمال ممنوعیت، به این وزارتخانه اطلاع دهند.

در پی منع تحصیل دختران، شماری از اساتید دانشگاههای افغانستان از وظیفه خود استعفا دادند و خواهان بازگشایی دروازه دانشگاهها به روی دانشجویان دختر شدند.

در همین حال، نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد(یوناما) در کابل، در واکنش به ممنوعیت حضور زنان در دانشگاهها واکنش نشان داد و از طالبان خواست که فوراً از این تصمیم خود منصرف شوند.

یوناما تاکید کرد جلوگیری از مشارکت نیمی از جمعیت در جامعه و اقتصاد، تأثیر مخربی بر تمام کشور خواهد داشت و افغانستان را در معرض انزوای بیشتر بین‌المللی، مشکلات اقتصادی و معضلات دیگر قرار خواهد داد.

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز