ایالات متحده: سپاه پاسداران یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال را توقیف کرد

Submitted on پ., 04/27/2023 - 11:48

برپایه اطلاعیه ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده که در عمان مستقر است، نفتکش *ادوانتج سوییت هنگام گذر از آب‌های بین‌المللی در «خلیج عمان» توسط نیروهای سپاه، توقیف شد.

نیروی دریایی آمریکا ضمن محکوم کردن اقدام‌های «مخالف قوانین بین‌المللی و تهدید امنیت و ثبات منطقه» افزود: دولت ایران باید بی‌درنگ این کشتی را آزاد کند.

NAVCENT statement on Iran's unlawful seizure of a merchant vessel in the Gulf of Oman today: pic.twitter.com/EJxcsynA1m

بر پایه این بیانیه، توقیف این نفتکش در اوایل عصر رخ داده و در حین رویداد، پیامی اضطراری از سمت آن مخابره شده‌است.

در سوی دیگر اما ایران با وجود تایید خبر توقیف نفتکش، مدعی شد که نیروی دریایی «ارتش» یک کشتی متخلف را توقیف کرده‌است.

در بیانیه‌ای که در این راستا منتشر شد، آمده‌است: یک فروند کشتی متخلف ناشناس که شب گذشته در خلیج فارس پس از تصادم با شناور ایرانی موجب مفقود و مصدوم شدن چند خدمه ایرانی شده بود، توسط نیروی دریایی «ارتش» در «دریای عمان» شناسایی و توقیف شد.

بر پایه گزارش رسانه‌های داخل ایران، در عملیاتی که در این راستا صورت گرفت «ناوشکن بایندر نیروی دریایی ارتش» با حکم قضایی «کشتی متخلف» را که با پرچم مارشال در حال «فرار» بود توقیف و به آب‌های ساحلی جمهوری اسلامی ایران هدایت کرد.

ایالات متحده تاکنون بارها اقدامات تهران را در این منطقه دریایی استراتژیک که یک مسیر ناوبری ویژه برای اتصال کشورهای تولیدکننده نفت خلیج فارس به بازارهای جهانی محسوب می‌شود، محکوم کرده‌است.

یک پنجم نفت تجاری دریایی جهان از این منطقه گذر داده‌می‌شود.

در بیانیه روز پنج‌شنبه آمریکا، اظهار شد که در دو سال گذشته، جمهوری اسلامی ایران دست‌کم پنج کشتی تجاری را در خاورمیانه به‌طور «غیرقانونی» توقیف کرده‌است.

در سال ۲۰۱۹، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نفتکش با پرچم بریتانیا را توقیف و پس از دو ماه، آزاد کرد.

تنش‌ها بین رژیم حاکم بر ایران و ایالات متحده از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از برجام، توافق‌نامه بین‌المللی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران، خارج شد و تحریم‌ها را دوباره به‌ضد این کشور اعمال کرد، تشدید شده‌است.

Advantage Sweet*

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز