وزیر کشور نرخ مشارکت کل کشور در انتخابات مجلس را ۵‚۴۲ درصد اعلام کرد

Submitted on ی., 02/23/2020 - 13:32

 با توجه به رد صلاحیت  های گسترده نامزدان موسوم به اصلاح طلب و میانه رو، میزان مشارکت در انتخابات مجلس از داوهای بسیار مهم این انتخابات محسوب می شد. نظر سنجی ها  و برآوردها از عدم شرکت گسترده ایرانی ها در این انتخابات حکایت داشت. آمار استانی اعلام شده و برآوردهای محلی صورت گرفته در شامگاه روز جمعه  در داخل کشور از مشارکت کمتر از یک سوم دارندگان حق رای حکایت می کرد. فعالان مدنی و منتقدان جمهوری اسلامی اعتقاد دارند که انتخاباتی بدون تقلب در جمهوری اسلامی وجود ندارد، بسیاری از آنان آمار واقعی و کلی مشارکت را بین ١۵ تا ۲۵ درصد در نقاط مختف و به طور کلی کمی بیش از ۲۰ درصد در سطح کشور برآورد کرده اند.

 رحمانی فضلی در واکنش به انتقادها در باره تعلل و خودداری از اعلام نرخ مشارکت گفت: "ما در اینکه بتوانیم در لحظه میزان مشارکت را اعلام کنیم محدودیت قانونی داشتیم. هر نوع اعلام مشارکت را باید طبق فرآیندش طی می‌کردیم و  این روند  می بایست حتما مبتنی بر صورتجلسه ای باشد که بین هیئت‌های اجرایی و تائید شورای نگهبان و وزارت کشور تنظیم شده باشد."

سخنان امروز آقای رحمانی فضلی  اظهارات روز پنجشنبه ایشان در آستانه آغاز انتخابات مجلس را نقض می کند. رحمانی فضلی  یک روز پیش از انتخابات وزیر کشور اعلام کرده بود که "نرخ مشارکت را می توانیم لحظه به لحظه در اختیار داشته باشیم و گزارش دهیم."

عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست خبری با خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور با تشریح فرآیند برگزاری انتخابات دوم اسفند، گفت: ما ۱۱۲۳ هیئت اجرایی تشکیل دادیم که کاری بسیار وقت‌گیر است و با توجه به روند انتخابات که معرفی و تایید این هیئت‌ها را می‌طلبید کار وقت‌گیری بود.

وی همچنین گفت از میان ۱۶ هزار نفری نامزدی که ثبت‌نام کردند، رقابت‌ها بین ۵۲۳۲ نفر در مجلس و ۲۵ نفر در خبرگان انجام شد. البته آقای رحمانی فضلی توضیح نداد که اکثریت نامزدهای موسوم به اصلاح طلب و میانه رو بر أساس چه فرآیندی و چه ضوایطی از شرکت در این انتخابات منع شدند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه واجدین شرایط ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ نفر هستند، اظهار کرد: ۲ میلیون و ۹۳۱ هزار نفر رای اولی داشتیم که حضورشان در انتخابات بسیار خوب بوده است.

رحمانی فضلی افزود: از کل ۲۴ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۴۰۴ نفر شرکت کننده در انتخابات ۴۸ درصد بانوان و ۵۲ درصد آقایان بودند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

برایگان دانلود کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز