وزیر خارجه جمهوری اسلامی با رئیس‌جمهور آذربایجان در باکو دیدار کرد

Submitted on پ., 07/06/2023 - 06:46

در حالی که جمهوری اسلامی و جمهوری آذربایجان در ماه‌های اخیر تنش‌هایی را در روابط دوجانبه خود تجربه کردند، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی در سفر به باکو، با الهام علی‌اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان شامگاه چهارشنبه در توئیتی نوشت که این دیدار در روز چهارشنبه «سازنده، مفصل و ثمربخش» بود.

او افزود: «انتظار می رود نتایج این گفتگوی صریح و صمیمی فصل جدیدی در روابط دو کشور دوست، برادر و همسایه ایران و آذربایجان گشوده و دشمنان و بدخواهان دو کشور را مایوس سازد.»

روابط تهران و باکو به ویژه پس از حمله مسلحانه و مرگبار به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران پرتنش‌تر شده است.

باکو تهران را به حمایت از گروه‌های شیعی مخالف حکومت علی‌اف متهم می‌کند و تهران نیز از باکو به دلیل روابط و همکاری‌هایی با اسرائیل انتقاد می‌کند.

امیرعبداللهیان که از روز سه شنبه برای حضور در اجلاس وزرای خارجه عضو جنبش عدم تعهد در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان به سر می‌برد، در سخنانی در نشست وزیران خارجه این جنبش به وضعیت سیاسی در افغانستان نیز اشاره کرد.

او گفت: «کشور افغانستان دهه‌ها است که از بی ثباتی و بحران رنج می برد. راه‌حل، تشکیل دولتی فراگیر متشکل از همه اقوام افغانستان ی باشد. جمهوری اسلامی ایران در کنار میزبانی از میلیون‌ها پناهنده افغانستانی، به تلاش برای کمک به بهبود وضعیت بشردوستانه در افغانستان ادامه خواهد داد. ما همچنین خواستار رفع توقیف منابع مالی مردم افغانستان هستیم.»

روابط جمهوری اسلامی و حکومت طالبان در هفته‌های اخیر به ویژه بر سر حقابه ایران از رودخانه هیرمند دچار تنش شد و درگیری‌هایی نیز در مرزهای ایران و افغانستان گزارش شد.

خبرگزاری دولتی ایرنا روز پنجشنبه از دیدار وزرای خارجه ایران و سودان در باکو پس از ۷ سال قطع روابط دیپلماتیک خبر داد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز