ویروس کرونا؛ قیمت طلا به بالاترین نرخ خود در هفت سال گذشته رسید

Submitted on Mon, 02/24/2020 - 12:40

با افزایش نگرانی‌ها درباره شیوع گسترده‌تر ویروس کرونا در خارج از مرزهای چین، شاخصها در بازارهای جهانی با افت روبرو شده و قیمت طلا به بالاترین نرخ خود در هفت سال گذشته رسیده است.

با شروع معاملات در بازار بورس نیویورک سه شاخص اصلی بورس آمریکا در معاملات اولیه شاهد کاهش ارزش بود؛ این افت معادل ۲/۵ درصد بود.

در معاملات امروز قیمت هر اونس طلا به بالای ۱۶۸۰ دلار رسید که این نرخ از فوریه ۲۰۱۳ میلادی بی‌سابقه بوده است؛ با ادامه شرایط کنونی ممکن است طلا از کانال ۱۷۰۰ دلاری هم عبور کند.

قیمت طلا به عنوان یکی از اصلی‌ترین فلزات گرانبها و کالای سرمایه‌ای در زمان سایه انداختن بی‌ثباتی بر بازار و یا هنگام بحران‌های اقتصادی افزایش می‌یابد؛ سرمایه‌گذاران هم‌اکنون به دنبال محلی امن برای سرمایه‌های خود هستند.

در ایران، در روزهای اخیر بازار طلا و سکه شاهد افزایش قیمت‌ها بوده است که این افزایش عمدتا متاثر از افزایش نرخ دلار در بازار به دلیل قرار گرفتن مجدد ایران در فهرست سیاه FATF بوده است.

بعدازظهر دوشنبه پنجم اسفند

تمام سکه طرح جدید ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان

نیم سکه۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

ربع سکهیک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان

در معاملات امروز بازار طلا شاهد افزایش قیمت بود؛ بر اساس گزارشها از تهران قیمت هر سکه طرح جدید (امامی) در سه ساعت سه بعدازظهر به وقت تهران به بالای ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید.

البته این اولین باری نیست که از ابتدای هفته سکه مرز شش میلیون تومانی را رد کرده است.

همزمان شاخص کل در بازارهای بورس اروپایی و لندن هم شاهد افت بود.

شاخص فوتسی که متشکل از ۱۰۰ شرکت برتر در بریتاناست شاهد افتی معادل ۳ درصد در معاملات اولیه امروز در بازار بورس لندن بود.

در این بازار بیشترین افت ارزش مربوط به سهام شرکت‌های هواپیمایی و مسافرتی بود؛ به عنوان مثال شرکت "ایزی جت" و شرکت خدمات مسافرتی "تی یو آی" آلمانی-بریتانیایی در معاملات امروز به ترتیب ۱۲ درصد و ۹ درصد از ارزش خود را از دست دادند.

ایتالیا دارای بیشترین میزان ابتلا به ویروس کرونا در اروپاست و دست‌کم سه بیمار در این کشور جانشان را از دست داده‌اند.

شاخص کل در بازار بورس ایتالیا هم ۴ درصد افت از خود نشان داد.

روند مشابهی در سایر بازارهای اروپایی در معاملات امروز دیده شد؛ شاخص کل فرانکفورت آلمان و پاریس هر دو ۳ درصد از ارزش خود را از دست دادند.

بازار نفت هم از اتفاقات اخیر بی‌نصیب نماند؛ طی هفته‌های اخیر و پس از یک سقوط نفت توانسته بود بخش عمده‌ای از ارزش خود را بازیابی کند که حالا مجددا با کاهش ارزش روبرو شده است.

در معاملات صبح امروز هر بشکه نفت برنت با کاهشی معادل دو دلار، به ۵۶ دلار و ۵۷ سنت رسید؛ سرمایه‌گذاران نگرانند اوضاع کنونی به کاهش تقاضا در بازار نفت منتهی شود.

شیوع ویروس کرونا سبب شد تعطیلات چینی‌ها به مناسبت سال نو قمری در بسیاری از نقاط چین تمدید شود و محدودیت‌های مسافرتی به اجرا گذاشته شود؛ در نتیجه بسیاری از کارخانه‌ها، ادارات و مغازه ها همچنان بسته باقی مانده‌اند.

چین بزرگترین وارد‌کننده نفت است و به طور متوسط حدود ۱۴میلیون بشکه نفت در روز مصرف می‌کند.از آنجا که پروازهای بسیاری از نقاط جهان به چین در سراسر جهان تعلیق شده؛ شیوع ویروس کرونا احتمالا بر تقاضای سوخت هواپیماها تاثیرگذار خواهد بود.

سقوط ارزش سهام در بازارهای بورس اروپایی در حالیست که عده‌ای نسبت به تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا اظهار نگرانی کرده‌اند.

به عنوان مثال شرکت "پرایمارک" که یکی از عرضه‌کنندگان پوشاک ارزان قیمت در بریتانیاست از احتمال تاخیر در عرضه محصولات به دلیل نرسیدن مواد اولیه از چین سخن گفته است.

در چین هنوز بسیاری از شرکت‌های کوچک فعالیت خود را از سر نگرفته‌اند؛ گفته شده فقط سی درصد فعالیت‌های تجاری کوچک و متوسط کار خود را از سرگرفته‌اند.

به اینها البته باید مشکلات حمل و نقل عمومی برای رساندن کارگران به سر کار، اختلال در رساندن محموله‌های مواد خام به کارخانه‌ها را هم اضافه کرد.

در حالیکه رقم دقیقی از میزان خسارات ناشی از شیوع ویروس کرونا در جهان در دست نیست، صندوق بین المللی پول درباره تبعات آن بر رشد اقتصاد جهانی هشدار داده است.

به پیش بینی صندوق بین المللی پول، اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۰ حدود ۳/۳ درصد رشد خواهد داشت؛ البته با اتفاقات اخیر احتمال آن می‌رود این رقم کاهش یابد.

منبع
bbc
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز