[ویدیو] در دو انفجار پیاپی در بیروت حداقل ٧٣ تن کشته و بیش از ٣٧٠٠ نفر زخمی شدند

Submitted on چ., 08/05/2020 - 01:22

دو انفجار پیاپی که در ساعت ١٨ و ١٠ دقیقه به وقت محلی سراسر بیروت را لرزاند چندان شدید بود که بخش مهمی از پایتخت لبنان را تخریب کرد و به بسیاری بناهای دور از محل انفجار خسارات فراوانی وارد آورد. وزیر بهداری لبنان، حمد حسن، با اشاره به شدت این انفجار و گستردگی تلفات و خسارات وارد شده، این رویداد را یک «فاجعۀ عظیم به مفهوم کامل آن» توصیف کرد. بگفتۀ وی کلیۀ بیمارستان‌های پایتخت مملو از زخمی‌های این حادثه است. دولت این کشور نیز در برابر وسعت خرابی‌ها خواستار کمک‌های بین‌المللی شد.  

بر اساس ویدئوهای فراوانی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، پیش از وقوع دو انفجار عظیم، یک آتش سوزی نسبتاً گسترده در بناهای واقع در بندر لبنان در جریان بوده و بسیاری از افرادی که در نزدیک محل قرار داشتند در حال تهیۀ ویدیو از آتش سوزی بوده‌اند.

Stunning video shows explosions just minutes ago at Beirut port pic.twitter.com/ZjltF0VcTr

در بارۀ علت و چگونگی وقوع این رویداد، حسان دیاب، نخست وزیر لبنان، که در جلسۀ شورای عالی دفاع شرکت کرده بود، اعلام داشت که این حادثه بر اثر انفجار ٢٧۵٠ تُن نیترات آلومینیوم که یک کود شیمیائی و در عین حال یک مادۀ منفجرۀ قوی است رخ داده است. وی تاکید کرد که این مواد از شش سال پیش بصورت «غیر ایمن» و بدون تدبیرات احتیاطی در این محل نگهداری می‌شده است. او تاکید کرد که «چنین چیزی قابل قبول نیست و او در این زمینه سکوت نخواهد کرد». وی گفت «مسئولان باید در این باره حساب پس داده و به سزای عمل خود برسند».

پیش از آن ژنرال عباس ابراهیم، مدیر کل ادارۀ امنیت عمومی لبنان، اعلام کرده بود که انفجارها در مخزن مهمات و تسلیحاتی رخ داده است که از سال‌ها پیش در این کشور جمع آوری و در این محل نگهداری می‌شد.

تحقیقات برای تعیین دقیق علت و چگونگی وقوع این حادثه آغاز شده است.

صدای انفجار در شهر بندری «لارناکا» در قبرس که بیش از ٢٠٠ کیلومتر با بیروت فاصله دارد شنیده شده است.

ساعت‌ها پس از انفجار آمبولانس‌ها در بیروت همچنان در رفت و آمد بوده و آتش سوزی ناشی انفجار خاموش نشده بود. رسانه‌های محلی تا ساعت‌ها پس از انفجار تصاویر بناهای فروریخته را منتشر می‌کردند که در هر یک از آنها ده‌ها نفر زخمی در زیر آوار، کمک و امداد نیروهای بسیج شده را انتظار می کشیدند.

بگزارش شاهدان عینی به دلیل بسیج آمبولانس‌ها برای انتقال زخمیان بشدت آسیب دیده، صدها تن از زخمیانی که قادر به حرکت بوده‌اند و از جمله کودکان با پای پیاده بسوی بیمارستان‌ها روان شده‌اند. شاهدان دیگری به وجود صف زخمی‌ها در برابر بیمارستان «هتل دیو» و مرکز درمانی «کلمانسو» اشاره کرده‌اند. صلیب سرخ لبنان با انتشار یک توئیت از کلیۀ شهروندان کشور خواست هر کجا هستند برای اهدای خون اقدام کنند. رئیس صلیب سرخ لبنان، ژرژ کِتانی، با تاکید بر وقوع «یک فاجعۀ سهمگین» گفت «در همۀ خیابان‌ها و همۀ محله‌ها، چه دور و چه نزدیک به محل حادثه، افرادی کشته و افرادی زخمی شده‌اند».

یکی از شاهدان عینی در محلۀ اشرافیه در نزدیکی محل انفجار به رسانه‌ها گفت که «در یک لحظه پیش از آنکه بتواند تکان بخورد سقف آپارتمان وی فرو ریخته است». یکی از ساکنان بیروت که در دو کیلومتری محل حادثه سکونت دارد، تصویر پنجره‌های خانۀ خود و اثاثیۀ منزل را که بر اثر موج انفجار در هم شکسته و بر زمین ریخته، برای ما ارسال کرده است.

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان، ساعاتی پس از این رویداد نشست اضطراری شورای عالی دفاع کشور را تشکیل داد و گفت بزودی برای دو هفته در کشور «حالت اضطراری» برقرار خواهد کرد. نخست وزیر، حسان دیاب، روز چهارشنبه را در سراسر لبنان روز عزای ملی اعلام کرد.

در پاریس، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، «همبستگی برادارانۀ خود را  با مردم لبنان» ابراز داشت و اعلام کرد که این کشور در حال ارسال تجهیرات و اعزام نفرات امدادگر به لبنان است.

اندکی پیش از وی، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجۀ فرانسه گفت که پاریس «همواره در کنار لبنان و شهروندان این کشور هست و خواهد بود [...] و در لحظاتی که بیروت صحنۀ انفجارهای شدید است، فرانسه مراتب همدردی خود را به خانواده‌های سوگوار اعلام می‌کند و برای زخمیان این حادثه آرزوی بهبودی سریع دارد».

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز