وضع محدودیت‌های فراگیر طالبان بر زنان، پای معاون دبیرکل سازمان ملل را به کابل کشاند

Submitted on چ., 01/18/2023 - 11:17

آمنه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل، امروز در بدو ورود خود به کابل، با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان دیدار کرده است که به بنیاد اعلامیه وزارت خارجه طالبان، معاون دبیرکل سازمان ملل در این دیدار گفته که، آمده تا وضعیت افغانستان را از نزدیک ببیند.

یکی از موارد اصلی که در این دیدار مورد گفتگو قرار گرفته، محدودیت تحصیلی وضع شده بر دختران است.

در نوار صوتی که از این دیدار شریک شده، امیرخان متقی در پاسخ به این نگرانی سازمان ملل می‌گوید که جهان به «۱ میلیون» دانش‌آموز (دختر) که از تحصیل بازمانده‌اند توجه می‌کند و به ۹ میلیون دانش‌آموز (عمدتا پسر) دیگر که همچنان در مدارس درس می‌خوانند، کمک نمی‌کند.

در کنار این، وزیر خارجه طالبان در این دیدار، خواهان برطرف شدن ممنوعیت سفر رهبران طالبان شده و گفته که باید فورا برای این مساله، راه حلی پیدا شود.

 ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز گفته که معاون دبیرکل سازمان ملل با شماری از مقام‌ها در دفتر نخست‌وزیری دیدار کرده و قرار است تا با یک تعداد دیگر از مقام‌ها و وزرای طالبان دیدار کند.

به نظر می‌رسد که سخت‌گیری‌های طالبان بر زنان و دختران و وضع محدودیت‌های گوناگون این گروه بر زنان، از عوامل اصلی سفر این هیئت سازمان ملل به کابل باشد.

نگرانی که در دیدار دبیرکل سازمان ملل با حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان نیز مطرح شده است.

حامد کرزی پس از دیدار با معاون دبیرکل سازمان ملل در رشته توئیتی نوشت که در این دیدار، در مورد «اهمیت حیاتی تعلیم و بازگشایی مراکز تعلیمی و تحصیلی به روی دختران در کشور و برگشت زنان بر وظایف شان» گفتگو کردند.

حامد کرزی رئيس جمهور پیشین #افغانستان با محترمه آمنه محمد @AminaJMohammed معاون سرمنشی #سازمان_ملل_متحد و هئیت همراه شان دیدار کرد.حامد کرزی تشريف آوری هئیت متذکره را به #افغانستان خیر مقدم گفته، از همکاریهای سازمان #ملل_متحد با #افغانستان خصوصاً از کمکهای بشردوستانه این… pic.twitter.com/SKezLaCJYc

در کنار این مساله، حامد کرزی در این دیدار بر اهمیت گفتمان ملی تاکید کرده و آغاز هرچه زودتر این گفتمان را برای تامین صلح و ثبات در کشور، مهم دانسته است.

طالبان پس از بازگشت به قدرت در اواسط ماه اوت/اگست ۲۰۲۱، حکومتی تک‌گروهی و تک‌قومی ایجاد کردند و به اعمال سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ به ویژه برضد زنان رو آوردند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز