واشنگتن پست: جنگ آمریکا علیه تروریسم در افغانستان و چند کشور دیگر جان حدود ۵ میلیون نفر را گرفته است

Submitted on س., 05/16/2023 - 09:51

کمتر از دو سال پس از خروج نیروهای نظامی ایالات متحده و ناتو از افغانستان و روی کار آمدن دوباره گروه افراطی طالبان،روزنامه واشنگتن پست در گزارش اخیر خود به نقل از تحقیق جدید دانشگاه براون تاکید دارد که مردم این کشور بیش از پیش از پیامدهای جنگ ۲۰ ساله آمریکا و پیمان آتلانتیک شمالی رنج می‌برند. بنا بر این گزارش، آمار مرگ و میر در افغانستان به دلیل پیامدهای جنگ ۲۰ ساله علیه تروریسم بالاست و مردم این کشور همچنان جان خود را به خاطر این پیامدها از دست می‌دهند.     

پژوهشگران، کارشناسان حقوقی و فعالان حقوق بشر در دانشگاه براون آمریکا روی «پروژه هزینه‌های جنگ» تحقیق می‌کنند و تازه‌ترین گزارش آن‌ها نیز در پیوند به تبعات جنگ پس از حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی دوشنبه ۱۵ مه/۲۵ اردیبهشت، منتشر شده است.

بر اساس اظهارات استفانی ساول، نویسنده مقاله تحقیقی «پروژه هزینه‌های جنگ» دانشگاه براون، هرچند نیروهای نظامی آمریکا و ناتو افغانستان را در اوت سال ۲۰۲۱ ترک کردند، اما جنگ به پایان نرسیده است و مردم این کشور همچنان بهای ۲۰ سال جنگ تحت رهبری ایالات متحده علیه تروریسم را می‌پردازند.

هرچند تعیین آمار دقیق افرادی که پس از حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی قربانی جنگ آمریکا و ناتو علیه تروریسم شده‌اند هنوز دشوار است، اما نتایج تحقیقات «پروژه هزینه‌های جنگ» دانشگاه براون نشان می‌دهد که این جنگ به صورت مستقیم و غیر مستقیم موجب مرگ حدود پنج میلیون نفر در کشورهای افغانستان، عراق، سوریه، پاکستان، لیبی، سومالی و یمن شده است.

از سوی دیگر، هرچند جنگ ۲۰ ساله آمریکا و ناتو علیه تروریسم در کشورهای یادشده موجب مرگ چند هزار نیروی نظامی شده است، اما اغلب قربانیان این جنگ غیرنظامیان، بویژه زنان و کودکان هستند.  

جنگ تحت رهبری ایالات متحده آمریکا علیه تروریسم به دلیل پیامدهای فاجعه‌بار آن برای مردم خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی، عواقبی چون ویرانی زیر‌ساخت‌ها بی‌ثباتی، فروپاشی اقتصادی، بحران کمبود غذا و قحطی، تشدید خشونت مسلحانه و غیر‌مسلحانه...را برای مردمان این مناطق به میراث گذاشته است.

BREAKING: Our latest estimates reveal that deaths in post-9/11 war zones top 4.5 million. Read more by @MiriamABerger in the @WashingtonPost: https://t.co/nefwgALoP6 pic.twitter.com/D8UJyfnr6K

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز