تیم فوتبال کانادا؛ میهمانی ناخوانده و بی‌ادعا

Submitted on ش., 11/12/2022 - 14:23

تیم فوتبال کانادا؛ میهمانی ناخوانده و بی‌ادعا

بعد از شکستن طلسم ۳۶ ساله صعود به جام جهانی، کانادایی‌ها در حالی به بزرگترین رویداد فوتبالی جهان برگشته‌اند که شانس‌شان برای صعود به مراحل بالاتر نزدیک به صفر است.

به گزارش رسانه هدهد کانادا، اگر در میان همه تیم‌های راه یافته به جام جهانی ۲۰۲۲ بخواهیم به یک تیم لقب میهمان ناخوانده بدهیم، بدون شک تیم ملی کانادا یکی از بهترین گزینه‌هاست.

تیم فوتبال کانادا، کشوری که همیشه زیر سایه همسایگان قدرتمندی مانند آمریکا و مکزیک قرار داشته، امسال به عنوان یکی از ۴ تیم منطقه کونکاکاف به عنوان تیم اول منطقه به جام جهانی صعود کرده است.

اولین حضور کانادایی‌‌ها در جام جهانی به ۳۶ سال قبل یعنی سال ۱۹۸۶ باز می‌گردد که کانادا با سه شکست متوالی در دوره مقدماتی از گردونه مسابقات حذف شد.

اما کانادا در دومین حضورش با وضعیتی متفاوت و با حضور ستارگانی مانند آلفونسو دیویس، ماکسیم کریپو، میلان بورخان، ریچی لاریا و مربیگری جان هردمن آمده و حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد.

تاریخچه

شکل‌گیری رسمی تیم ملی کانادا به سال ۱۸۷۷ باز می‌گردد، زمانی که این کشور اتحادیه فوتبال خود را تاسیس کرد. اولین بازی رسمی این کشور هم سال ۱۹۲۴ برابر استرالیا انجام شد. بالاترین جایگاهی که کانادا تا کنون در رده‌بندی فیفا داشته رتبه سی‌و‌سوم در ماه فوریه سال جاری بوده است. و پایین‌ترین رده هم یکصد‌و‌بیست‌و‌دوم در ماه آگوست سال ۲۰۱۴.

کانادا ۱۸ بار در جام ملت‌های آمریکای شمالی و مرکزی حضور داشته است که اولین آن سال ۱۹۷۷ بوده است. تاریخ این تیم در جام‌های جهانی نیز محدود به همان یک بار حضورش در سال ۱۹۸۶ مکزیک می‌شود که در مرحله گروهی کنار رفت.

تیم ملی کانادا با وجود قدمتی که دارد، هرگز جزو قدرت‌های فوتبال منطقه خودش هم نبوده است چه برسد به آنکه توان رقابت با ابرقدرت‌های اروپایی یا آمریکای جنوبی داشته باشد. از این رو منهای دو قهرمانی در جام ملت‌های آمریکای شمالی و مرکزی (گلدکاپ) در سال‌های ۱۹۸۵ و ۲۰۰۰، افتخار دیگری در کارنامه آن دیده نمی‌شود.

در این دوره جام جهانی نیز با توجه به قرار گرفتن کانادا در گروهی سخت که مدعیان مانند بلژیک پرستاره، کرواسی (نایب قهرمان دوره قبل) و مراکش نیز در آن حضور دارند، کمتر کسی انتظار دارد که شاگردان هردمان به مرحله بالاتر صعود کنند.

نسل جدید تیم ملی کانادا با نسل‌های قبلی این تیم و حتی تیمی که برای اولین بار راهی جام جهانی شد تفاوت‌های زیادی دارد. کانادایی‌ها با تیمی راهی قطر می‌شوند که در آن تعدادی از ستارگان شاغل در لیگ‌های معتبر اروپایی توپ می‌زنند که بدون شک آلفونسو دیویس دفاع چپ بایرن مونیخ گل سرسبد آن‌هاست.

به لطف او، تیم فوتبال کانادا صاحب بازیکنی شده که تجربه قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را دارد. او اما تنها یکی از بازیکنان تأثیرگذار کانادا در جام جهانی است.

جاناتان دیوید، بازیکنی که سال ۲۰۲۰ در ازای ۳۰ میلیون یورو به تیم لیل فرانسه پیوست. و به گران قیمت‌ترین بازیکن کانادایی تاریخ تبدیل شد نیز دیگر نماینده آمریکای شمالی است که در قطر باید نیم نگاهی به او داشت.

کانادا در دور اول انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲، هر ۴ بازی خود را در گروه دوم مسابقات برد. در دور دوم، کانادایی‌ها در یک نبرد رفت و برگشتی، هائیتی را در مجموع با نتیجه ۴ بر صفر شکست دادند. و به این ترتیب به دور نهایی رسیدند، جایی که رقبای اصلی‌شان یعنی آمریکا، مکزیک و کاستاریکا هم وارد گود شدند.

با وجود تساوی ناامید کننده در اولین بازی‌شان برابر پاناما در خانه،‌ مردان هردمان در ادامه مسیر، ۱۱ بازی بدون باخت متوالی را ثبت کردند. به لطف آن روند خوب – که شامل اولین بردشان برابر مکزیک پس از دو دهه می‌شد – برای دومین بار در تاریخ‌شان به جام جهانی صعود کردند.

منبع: تسنیم

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز