تعطیلی مدارس قم به دلیل مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر؛ ابهاماتی که پس از ٧٠ روز روشن نشده است

Submitted on چ., 02/08/2023 - 09:07

در اطلاعیۀ اداره کل آموزش و پرورش قم که در پی مسمومیت سریالی دانش آموزان دختر این استان صادر شده، آمده است: «با توجه به نظر کارشناسان مبنی بر ضرورت بررسی دلایل بروز مسمومیت در مدارس و نگرانی اولیای دانش آموزان، روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۱۸ و ۱۹ بهمن، کلاس های آموزشی کلیه مدارس استان به‌صورت غیرحضوری برگزار می شود.

 مسمومیت سریالی دانش آموزان دختر در قم، در روزهای اخیر با شائبه‌های بسیاری همراه شده است به طوریکه این موضوع اکنون دیگر به یک بحران در افکار عمومی تبدیل شده و سطح ملی نهادهای مسئول نیز برای بررسی کارشناسی، ورود کرده‌اند.

احمد امیرآبادی نماینده قم در مجلس، در این زمینه گفت: «مسمومیت دانش آموزان قم مشکوک است و همه دستگاه‌های امنیتی و انتظامی و بهداشت و درمان و مجموعه کلانتری و آتش‌نشانی پیگیر هستند که مبدآ این مساله را پیدا کنند».

مجتبی ذوالنور دیگر نماینده قم در مجلس نیز تکرار حوادث مسمومیت دانش آموزان در مدارس استان قم را طبیعی ندانست و گفت: «احتمال می‌دهیم این‌ یک کار خرابکارانه در حد محدود است که باید عوامل آن شناسایی شوند؛ نمایندگان مردم قم در مجلس پیگیر این مساله در دو دستگاه امنیتی و آموزش‌وپرورش هستند و عوامل آن را باید در زمره محارب و مفسد فی‌الارض شناسایی و با آنها برخورد کرد».

همزمان، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به احتمال استتشاق گاز آمونیاک یا منو‌اکسید کربن ناشی از سیستم‌های گرمایشی مدارس به عنوان دلیل مسمومیت‌ها، گفت: «هنوز علت قطعی مشخص نشده است».

در همین حال، برخی از مسئولان قم نیز مدعی شدند که مشکل اصلی دانش آموزان مسموم شده، استرس است. این در حالی است که علائم استرس به طور حتم با علائم مسمومیت تفاوت چشمگیری دارد.

مدیر ناحیه چهار اداره ‌کل آموزش‌ و پرورش قم گفت: «استرس ناشی از احتمال مسمومیت دریکی از مدارس دخترانه قم، ۱۸ دانش‌آموز را راهی مراکز درمانی کرد.» وی ادامه داد: «در بررسی‌های تخصصی ۴ مدرسه هیچ نوع آلودگی شناسایی نشده است. تنها در یک مدرسه دخترانه به دلیل نقص در سیستم گرمایشی، سه دانش‌آموز به دلیل مسمومیت با منو‌اکسید کربن راهی بیمارستان شده‌اند».

مسمومیت ۶۱ دانش آموز دختر در یک روز؛ اعلام علت کارشناسی ٧۰ روز پس از اولین گزارش مسمومیت

مسمومیت زنجیره‌وار دانش آموزان دختر در قم در حالی ادامه دارد که هنوزعلت اصلی آن مشخص نشده و این روند منجر به نگرانی بسیاری از خانواده‌ها شده است.

در تازه ترین موردِ گزارش شده، مجید محبی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قم، از مسمومیت ۶۱دانش آموز با علائم اولیه مسمومیت تنفسی و انتقال آنها توسط نیروهای اورژانس به مراکز درمانی قم خبر داد. وی افزود: «مسمومیت این ۶۱ دانش آموز در روز دوشنبه ١۷ بهمن،  از چند مدرسه قم به اورژانس استان گزارش شده است».

وی در‌باره دلیل بروز این مسمومیت‌ها گفت: «همکاران علائمی دال بر وجود گاز CO در برخی مدارس مشاهده کرده‌اند که البته این نتایج قطعی نیست و نیازمند بررسی‌ها تکمیلی است».

بر اساس گزارش‌ها، این دانش آموزان با علائمی همچون سرفه شدید، تهوع، سرگیجه و سردرد راهی بیمارستان شده‌اند.

مسمومیت سریالی دانش آموزان دختر در قم از چه زمانی آغاز شد؟

در تاریخ ۹ آذرماه سال جاری، روابط عمومی اداره‌کل آموزش و پرورش قم اعلام کرد که ۱۸ دانش‌آموز هنرستان دخترانه نور به دلیل مسمومیت در بیمارستان بستری شدند، مسمومیتی که با علائم بی‌حالی، سوزش گلو و سرگیجه همراه بود.

این اتفاق، آغاز مجموعه حوادثی بود که در مراحل بعد به نحوی عجیب فقط دانش‌آموزان دختر را درگیر کرد. تقریبا دو هفته بعد از حادثه اول، در تاریخ ۲٢ آذر، بار دیگر این اتفاق برای دومین بار در هنرستان نور تکرار شد؛ این‌بار ۵۱ دانش‌آموز در دام این مسمومیت ناشناخته افتاده بودند.

دو ماه بعد از اولین حادثه، درتاریخ ۸ بهمن ماه مشابه حادثه هنرستان نور با مسمومیت ۱۵ دانش آموز در دبیرستان دخترانه فاطمیه منطقه صفاشهر قم، این حادثه تکرار شد و سپس تنها دو روز بعد در تاریخ ۱٠ بهمن همان مدرسه شاهد تکرار عجیب آن بود و ١۸ نفر از دختران دانش آموز قمی به دلیل مسمومیت تنفسی راهی بیمارستان شدند.

همچنین در تاریخ ١۲ بهمن، ۷ دانش آموز و یک مغلم در مدرسۀ بلقیس برقعی قم مسموم شدند. این در حالی است که در تلریخ ۱۶ بهمن، مسمومیت در ۴ واحد آموزشی قم از جمله دبیرستان دخترانه قرائتی و مدارس میثم، طاها و امامی گزارش شد. تا اینکه در تاریخ ۱٧ بهمن، جمعاً ۶۱ دانش آموز در چند مدرسۀ قم دچار مسمومیت و راهی بیمارستان شدند.

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز