تروییکا و آمریکا: غنی‌سازی با درصد بالا در فردو توجیه غیرنظامی ندارد

Submitted on ش., 02/04/2023 - 05:56

آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا روز جمعه در بیانیه‌ای مشترک با اشاره به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تغییرات اعلام نشده در تاسیسات هسته‌ای فردو در نزدیکی قم واکنش نشان داده وآن را در تناقض با تعهدات ایران به پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی دانستند.

در این بیانیه آمده است: همانطور که آژانس اعلام کرد، تغییرات اعلام نشده با تعهدات ایران تحت توافقنامه جامع پادمان در چارچوب ان‌پی‌تی مغایر است. عدم اطلاع رسانی مورد نیاز به این صورت، توانایی آژانس را برای حفظ شناسایی به موقع در تاسیسات هسته ای ایران تضعیف می کند.

تروییکا و آمریکا در این بیانیه ضمن تاکید بر لزوم شفافیت و همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اعلام کردند که جمهوری اسلامی موظف به انجام "تمام تعهدات گزارش پادمانی خود" است. این کشورها در ادامه تاکید کردند:

این بیانیه پس از آن صادر می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز ۱۲ بهمن، به‌دلیل اعمال تغییرات اعلام نشده در شیوه اتصال بین دو آبشار از دستگاه‌های پیشرفته غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات فردو، به جمهوری اسلامی اعتراض کرد. این دستگاه‌ها به غنی‌سازی با خلوص نزدیک به ۶۰ درصد مشغول‌اند که به میزان لازم برای استفاده تسلیحاتی نزدیک است. آژانس می‌گوید اتصال دو آبشار بدون اطلاع بازرسان انجام شده است. این در حالی ست که سازمان انرژی اتمی ایران این موضوع را ناشی از اشتباه یکی از بازرسان آژانس می داند.

تروییکا و آمریکا در این بیانیه مشترک با اشاره به اینکه اقدامات ایران را بر اساس "گزارش‌های بی‌طرفانه و عینی آژانس قضاوت می‌کنند نه بر اساس هدف ادعایی ایران"، "ادعاهای ایران" مبنی بر اینکه این اقدام به اشتباه انجام شده را "ناکافی" دانسته اند.

این چهار کشور همچنین اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی به رغم تصویب دو قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال گذشته، هنوز پاسخ معتبری به سؤالات باقی‌مانده آژانس ارائه نکرده است.

از سوی دیگر محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، جمعه شب در یک برنامه تلویزیونی گفت: "موارد بیرون از پادمان که سیاسی و دیکته شده از حنجره آژانس و شخص مدیرکل بیرون می‌آیند، مورد اعتراض ما بوده و اتفاقا دیروز نامه ای به آژانس دادیم که یک بازرس که خودش با نماینده ارشد پادمان فرستاده شده و از تاسیسات ما بازدید کرده، اشتباه کرده و گزارش نادرستی داده است ولی باز مدیرکل آژانس این مساله را رسانه‌ای کرد! این رفتار غیرحرفه ای است".

 محمد اسلامی روز پنج‌شنبه نیز "موضع گیری آژانس" را مایه تاسف دانسته و با اشاره به اینکه "گزارش‌ها درباره هیچ کشوری جز ایران بلافاصله رسانه‌ای نمی‌شود"، برداشت بازرس آژانس از بازدیدش در فردو را "نادرست" خواند.

طبق توافق برجام، هرگونه غنی‌سازی در فردو ممنوع بود. در‌پی خروج آمریکا از این توافق، جمهوری اسلامی فعالیت‌های هسته‌ای خود را گسترش داده و غنی‌سازی در فردو را از سر گرفت.

 

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز