شش زندانی کرد از جمله یک زن در ارومیه به ‌دار آویخته شدند

Submitted on جمعه, 03/17/2023 - 08:19

برپایه گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، پنج تن از این افراد، فروهر عباس‌نژاد، یاسین رشیدی، محمد ایوبیان، جهانبخش رادلویی و حسن عمری، پیش‌تر در مورد جرایم مرتبط با مواد مخدر، به اعدام محکوم شده‌بودند.

ششمین شهروندی که به‌دار آویخته شد، نسرین (نسیم) نیازی است که تاکنون در مورد اتهامات وارد‌شده و جزئیاتی که در پرونده‌اش وجود دارد، آگاهی‌رسانی نشده‌است.

به‌گفته این سازمان حقوق بشری، منابعی از بند زنان زندان، گفته‌اند که خانم نیازی به‌اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» به اعدام محکوم شده‌بود. هه‌نگاو اعلام کرده‌‌است که مستقلا قادر به تایید این خبر نیست.

یک روز پیش از به‌دار آویختن این شش تن، سازمان حقوق بشر ایران هشدار داده‌بود که شمار اعدام‌های برپایه «جرایم مواد مخدر» در ایران به‌شدت افزایش داشته‌است.

به‌گزارش این نهاد مستقر در نروژ، در ۷۵ روزی که تا پانزدهم مارس، برابر با بیست و چهارم اسفندماه، از سال جدید میلادی سپری شد، ۱۳۸ نفر در ایران به‌دار آویخته شدند که ۸۸ تن از آن‌ها با اتهاماتی مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده‌بودند.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر، در حاشیه شصت و ششمین نشست کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل که روز پنج‌شنبه در وین برگزار شد، با اشاره به «افزایش شدید شمار اعدام‌های مرتبط با جرایم مواد مخدر» از بی‌تاثیر بودن قوانین اصلاح‌شده در این راستا، گفته‌بود.

او اظهار کرد که اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر، تاثیری پایدار در آمار «اعدام‌های مواد مخدر» نداشته‌است.

اشاره امیری‌مقدم به قانونی است که در سال ۱۳۹۶ در ایران بازنگری شد، اما پنج سال پس از اصلاح آن، در دو ماه و نیم اخیر بیش از ۶۳ درصد اعدام‌ها برپایه جرایم مربوط به مواد مخدر انجام شده‌است.

به‌باور مدیر سازمان حقوق بشر ایران، در جمهوری اسلامی، نه به‌واسطه تغییر در قانون، بلکه فقط با «فشار بین‌المللی و هزینه بالای سیاسی» می‌توان از «اعدام بی‌رویه شهروندان که تحت نام جرایم مواد مخدر انجام می‌شود» پیش‌گیری کرد.

او گفت که باوجود افزایش ۱۰ برابری اعدام‌های مواد مخدر در مدت ۲ سال، دفتر جرایم و مواد مخدر سازمان ملل و کشورهایی که هزینه ‌ پروژه‌های همکاری با ایران را تامین می‌کنند، هیچ عکس‌العملی نشان نداده‌اند.

به‌گفته محمود امیری مقدم، جمهوری اسلامی این سکوت را به‌سان یک چراغ سبز برای ادامه‌دادن به اعدام‌ها تلقی می‌کند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز