شمار قربانیان زلزله در ترکیه و سوریه از مرز ۴۶ هزار نفر گذشت؛ یونیسف: میلیون‌ها کودک به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند

Submitted on ش., 02/18/2023 - 09:57

بر اساس آخرین آمار رسمی اعلام شده، شمار جان‌باختگان زمین لرزۀ شدید در ترکیه و سوریه، تا صبح روز شنبه ١۸ فوریه (۲۹ بهمن)، به ۴۶هزار و ۴۵۶ نفر رسیده است.

سازمان مدیریت بلایا و حوادث غیر مترقبه در ترکیه (آفاد)، اعلام کرد که این زمین‌لرزه، تا کنون ۳۹ هزار و ۶۷۲ کشته در این کشور بر جای گذاشته است.

همزمان، رسانه های دولتی سوریه نیز اعلام کرده اند که آمار قربانیان زلزله در شمال این کشور به بیش از ۵۸۰۰ نفر رسیده است.

این در حالی است که انتظار می رود آمار تلفات زلزله در این دو کشور همچنان افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بیش از ۲۶۴ هزار آپارتمان در اثر زلزلۀ اخیر در ترکیه ویران شده‌ و آسیب دیده‌اند و افراد زیادی نیز مفقود شده‌اند.

بنا به گزارش خبرگزاری دولتی آناتولی، در دوازدهمین روز پس از وقوع زلزله، نیروهای امداد و نجات، سه نفر از جمله یک کودک را پس از ۲۹۶ ساعت، زنده از زیر آوار ساختمانی در شهر انتاکیه واقع در جنوب ترکیه، نجات دادند. بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، آنها بلافاصله با آمبولانس به بیمارستان منتقل شدند.

Séisme en Türkiye: trois personnes secourues après 296 heures sous les décombresDans le district d'Antakya, le centre de la province de Hatay. https://t.co/xBXH8FImVf pic.twitter.com/kjMS4xAAUG

به گزارش رویترز، در حالی که بسیاری از گروه‌های امداد و نجات بین‌المللی مناطق وسیع زلزله‌زده را ترک کرده‌اند و به رغم آنکه کارشناسان ۲۴ ساعت نخست پس از زلزله را برای نجات بازماندگان موثرتر می‌دانند، اما گروه‌های امداد داخلی روز شنبه ۲۹ بهمن، به جستجوها در میان آوار برای یافتن بازماندگان دیگری که بر خلاف احتمالات ممکن است هنوز زنده باشند، ادامه دادند.

همچنین به گزارش رسانه های محلی ترکیه، هاکان یاسین اوغلو شهروند ۴۰ ساله، ۲۷۸ ساعت پس از زمین‌لرزۀ ۷.۸ ریشتری که نیمه شب ۶ فوریه رخ داد، به کمک امدادگران در استان هاتای واقع در جنوب ترکیه زنده از زیر آوار نجات یافت.

پیش از او نیز عثمان حلبیه ۱۴ ساله و مصطفی آوجی ۳۴ ساله در شهر تاریخی آنتاکیه ترکیه (که در گذشته با نام انطاکیه نیز شناخته می‌شد) توسط گروه‌های امدادی نجات یافته بودند.

خبرگزاری رویترز به نقل از سازمان‌های امدادی نوشته است که به دلیل تخریب زیرساخت‌های حیاتی در مناطق زلزله‌زده، بازماندگان برای ماه‌های آینده هم نیازمند کمک خواهند بود.

این در حالی است که در سوریه کشور همسایۀ ترکیه، بیشترین تلفات زلزله در شمال‌غربی این کشور که توسط شورشیان مخالف بشار اسد کنترل می‌شود رخ داده است و از آنجا که زیرساخت‌های این مناطق پیش از این بر اثر بیش از یک دهه جنگ داخلی آسیب دیده بود، اکنون کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان بسیار دشوار و پیچیده است.

همچنین بنا به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، طرفین برای اولین بار پس از وقوع زلزله، شامگاه جمعه با هم درگیر شدند و نیروهای دولتی، شهری را که تحت کنترل شورشیان است و در جریان زلزله آسیب دیده، هدف حملات هوایی قرار دادند.

یونیسف: میلیون‌ها کودک در مناطق زلزله‌زدۀ ترکیه و سوریه به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند

در همین حال، صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف)، با اشاره به اینکه شمار کودکان آسیب‌دیده در پی وقوع این زلزله نامشخص است، تأکید کرد: «میلیون‌ها کودک به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند؛ ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار کودک در ۱۰ استان زلزله‌زدۀ ترکیه زندگی می کنند و بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار کودک نیز تحت تأثیر زلزله در سوریه قرار گرفته‌اند».

La tragédie vécue dans la région frappée par le séisme a également affecté les enfants dont découvre les jouets dans les décombres pic.twitter.com/2eTXgRDf9Y

بنا به گفتۀ یونیسف این آمار همچنان در حال افزایش است زیرا خانواده‌های زیادی هنوز زیر آوار ساختمان‌ها مدفون هستند.

در حالی که تلاش‌ها برای جستجو و نجات بازماندگان از زیر آوار ادامه دارد، مدارس در مناطق زلزله‌زدۀ سوریه تا ١۸ فوریه و در ۱۰ استان زلزله‌زدۀ ترکیه تا تاریخ اول ماه مارس، تعطیل شده اند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز