پژواک صدای معترضان ایرانی در جشنواره فیلم در اتریش و هندوستان

Submitted on ش., 12/10/2022 - 12:22

عصر روز هجدهم آذرماه، محمدعلی طالبی فیلم‌ساز و نماینده کانون سینماگران مستقل ایران، با «طناب نمادین دار بر گردن» در جشنواره فیلم «حقوق بشر» وین به‌روی صحنه رفت.

او در حالی که این طناب را به‌نشانه اعتراض به به‌دار کشیده‌شدن محسن شکاری «نخستین اعدامی اعتراضات اخیر در ایران» بر گردن انداخته بود، بیانیه کانون سینماگران مستقل را خواند.

کارگردان فیلم‌های سینمایی کیسه برنج، چکمه و دیوار، پیش از نمایش فیلم «هزاران زن» ساخته مژگان اینانلو که اکنون دربند است، توضیحاتی را در مورد این فیلم‌ساز و نیز اوضاع ایران، برای حاضران ارائه کرد.

طالبی اظهار کرد که اینانلو به‌سبب ساختن فیلم و برداشتن حجاب، اکنون در زندان است.

او در شرح رخ‌دادهای اخیر ایران گفت که در خیابان‌های این کشور با شهروندان معترض «وحشیانه و با سلاح‌های جنگی و گاز اشک‌آور» برخورد می‌شود.

فیلم‌ساز شناخته‌شده سینما همچنین از اعمال «شکنجه، تعرض و تجاوز به زنان و مردان جوان» در زندان‌های جمهوری اسلامی سخن گفت. پس از صحبت‌های طالبی، مستند «هزاران زن» ساخته مژگان اینانلو، در پانزدهمین جشنواره حقوق‌بشر وین به‌نمایش درآمد.

در پی نمایش فیلم نیز، محمدعلی طالبی در مورد حسین محمدی، هنرمند و بازیگر تئاتر که او هم در معرض خطر اعدام قرار دارد، سخن گفت.

طالبی اظهار کرد که کمک جامعه جهانی برای «نجات جان این هنرمند» بی‌درنگ لازم است.

 کارگردان فیلم باد و مه، همچنین از جامعه جهانی خواست تا در پژواک صدای ایرانیان معترض کمک کنند.

مهناز محمدی، کارگردان سینما از ایران نیز، بی‌آن‌که امکان حضور در هندوستان را داشته‌باشد، پیامی را برای یک جشنواره فیلم در این کشور ارسال داشت که در راستای دفاع از مردم معترض در ایران است.

او که به جایزه «روح سینما» در بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم «کرالا» دست یافت، بخشی از گیسوی بریده شده‌اش را به این جشنواره گسیل کرد.

آتنا راشل تسانگاری، فیلم‌ساز یونانی و عضو هیات داوران بخش مسابقه بین‌المللی این جشنواره، این جایزه را که توسط پینارایی ویجایان، وزیر فرهنگ اهدا شد، به‌نیابت از مهناز محمدی، فیلم‌ساز و کنش‌گر حقوق زنان دریافت کرد.

تسانگاری همچنین پیامی را که این فیلم‌ساز ایرانی برای جشنواره فرستاده‌بود، به‌نیابت از او برای حاضران خواند:

این موهای من است که برای نشان دادن رنجم کوتاه شده‌است. این نماد پایان رنج من است. برخیز و ادامه بده!

بسیاری از جوانان کشته و اعدام می‌شوند. دیروز ۱۷ آذرماه، محسن شکاری ۲۳ ساله به‌دلیل اعتراض به بی‌عدالتی اعدام شد. من این را برای شما می‌فرستم، زیرا می‌دانم که این روزها همه ما برای بازپس‌گیری حقوق طبیعی خود به هم‌بستگی نیاز داریم.

زن، زندگی، آزادی.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز