نتایج یک پژوهش دولتی: زنان متولد دهه هفتاد، دیپلمه‌ها و خانه‌دارها در صدر آمار بی‌ححابی در تهران قرار دارند

Submitted on ی., 07/16/2023 - 11:02

 

خبرگزاری رادیو و تلویزیون دولتی ایران،‌ در گزارشی که روز شنبه ۲۴ تیر منتشر کرد، نوشت:‌ معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در رادیو گفتگو، بر اساس نتایج پژوهش انگیزه‌شناسی زنان تعیین «الگوی پوشش» برای زنان را «اتلاف بودجه» برشمرده است که «نه تنها اثرگذار نیست بلکه آسیب‌زا» هم خواهد بود.

بر اساس این گزارش، زینب غدیری، دبیر كارگروه آسیب های اجتماعی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، در مصاحبه با رادیو گفتگو، با اشاره به نتایج پژوهش انگیزه شناسی زنان بی‌حجاب تهران كه در خرداد ماه ۱۴۰۲برگزار شد، گفت: طبق پژوهشی که در تهران انجام شده است، ۳۹،۲ درصد از زنان بی حجاب تهران جوانان رده ۲۳ تا ۳۲ سال و متولدین دهه هفتاد هستند.

بر اساس همین گزارش، پژوهش اخیر در تهران نشان می‌دهد: زنانی که حاضر به رعایت حجاب اجباری نیستند، پس از متولدین دهه هفتاد که بیشترین آمار را به خود اختصاص دادند، به ترتیب در گروه سنی ۳۳ تا ۴۲ سال با ۳۰.۷ درصد، رده سنی ۱۸ تا ۲۲ سال با ۱۹.۹ درصد، و پس از آن گروه‌های سنی ۴۳ سال به بالا قرار دارند.

طبق این پژوهش، ۳۴ درصد زنان خانه‌دار در خیابان و اماکن عمومی تهران حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند. پس از این گروه، زنان دانشجو ۲۵ درصد، شاغلین آزاد ۱۹ درصد، کارمندان ۱۴.۳ درصد، افراد بدون کار ۴.۱ قرار دارند. زنان معلم، اساتید و بازنشستگان در پایین‌ترین رده این پژوهش قرار دارند.

بر اساس این پژوهش که از سوی معاونت ریاست‌جمهوری اعلام شده است، زنان دارای مدرک دیپلم با ۳۷.۲ درصد، در بالاترین رده‌ی نافرمانی مدنی و عدم پذیرش حجاب اجباری قرار دارند. پس از این گروه، زنان با مدرک کارشناسی (۳۱.۲ درصد)، زنان با مدرک فوق‌دیپلم (۱۸.۱ درصد)، زنان با مدرک کارشناسی ارشد (۹.۴ درصد)، مدرک دکتری (۱.۸ درصد) و زنان زیر تحصیلات دیپلم (۱.۴ درصد) قرار دارند.

همچنین، زنان مجرد در بالاترین رده این پژوهش با ۴۶.۶ درصد قرار دارند. ۴۲.۸ زنان متاهل هم بر اساس این پژوهش حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند. ۷۰ درصد همسران این گروه گفته‌اند مخالفتی با نوع پوشش و بی‌حجابی همسران خود ندارند.  

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز