سفر رئیس‌ جمهوری بلاروس به تهران؛ رئیسی و لوکاشنکو بر همکاری مشترک برای مقابله با تحریم‌ها تأکید کردند

Submitted on Mon, 03/13/2023 - 10:55

الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهوری بلاروس که شامگاه یکشنبه در رأس هیاتی وارد تهران شد، روز دوشنبه ۲۲ اسفند، با ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران دیدار و گفتگو کرد.

ابراهیم رئیسی در نشست خبری مشترک با الکساندر لوکاشنکو، با اشاره به تعاملات ایران و بلاروس از زمان برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور، مدعی شد: «روابط ایران و بلاروس در این ۳۰ سال وجود داشته ولی در دولت سیزدهم این روابط بیشتر شده است». 

رئیس جمهوری ایران در ادامه تأکید کرد: «همکاری با بلاروس می تواند راهی برای مقابله با تحریم ها باشد؛ هر دو کشور با یکجانبه گرایی مخالفند و این راهی است که تحریم‌ها خنثی می‌شود».

ابراهیم رئیسی همچنین از امضای چندین توافق با بلاروس در زمینه‌های صنعت‌، معدن، تجارت، راه و کشاورزی بین دو کشور خبر داد و تاکید کرد: «ما مصمم هستیم روابط منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود با بلاروس را افزایش دهیم».

او همچنین خواستار استفاده از ظرفیت پیمان‌های منطقه‌ای نظیر سازمان همکاری‌ شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا جهت افزایش مبادلات و مراودات اقتصادی میان ایران و بلاروس شد.

رئیسی با تأکید بر توسعۀ روابط میان تهران و مینسک، به «منافع مشترک» دو کشور اشاره کرد و مدعی شد: «ایران با وجود تهدیدها توانسته پیشرفت‌های قابل توجهی داشته باشد و از تحریم ها برای خود فرصت ایجاد کند و اکنون آمادگی داریم تجربیات خود را با کشور بلاروس به اشتراک بگذاریم».

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس نیز با بیان اینکه «مواضع دو کشور در زمینه مقابله با یکجانبه‌گرایی مشترک است»، خواستار تبادل بیشتر ظرفیت‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، حمل و نقل و فناوری شد.

همچنین در پایان این نشست، نقشه راه همکاری‌های همه جانبه و هفت سند همکاری در حوزه‌های مختلف تجاری، حمل و نقل، کشاورزی و فرهنگی میان ایران و بلاروس، در حضور روسای جمهور دو کشور به امضا رسید.

الکساندر لوکاشنکو که از او به عنوان «آخرین دیکتاتور اروپا» یاد می‌شود و در سالهای اخیر اعتراضات داخلی در بلاروس را به شدت سرکوب کرده است، قرار است در جریان سفر خود به تهران، با علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز دیدار کند.

ایران پس از توافق با عربستان سعودی با میانجیگری چین، در حالی به دنبال تقویت روابط خود با بلاروس است که این کشور به دلیل حمایت لوکاشنکو از پوتین در جنگ اوکراین، در جایگاه یکی از منزوی‌ترین کشورها در جهان قرار گرفته است.

اخیراً آمریکا در نخستین سالگرد حملۀ مسکو به اوکراین، تحریم‌هایی را علیه روسیه، ایران و بلاروس اعمال کرد. وضع تحریم از سوی کشورهای غربی علیه ایران، به دلیل ارسال پهپاد به روسیه جهت به‌کارگیری در جنگ اوکراین صورت گرفته است.

الکساندر لوکاشنکو که از متحدان ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به شمار می رود، تنها رهبر اروپایی است که از تهاجم نظامی دولت مسکو به خاک اوکراین حمایت کرده است.

این در حالی است که اتحادیه اروپا، آمریکا، کانادا و بریتانیا، کشور بلاروس را به دلیل نقض مکرر حقوق بشر و سرکوب اعتراضات ، هدف تحریم قرار داده اند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز