سازمان ملل برای وضاحت خواستن در مورد منع کار زنان در دفتر این سازمان، با طالبان گفتگو می‌کند

Submitted on چ., 04/05/2023 - 06:54

 

سازمان ملل هرچند تائید می‌کند که طالبان، محدودیت منع کار زنان در دفاتر غیردولتی را به این نهاد نیز گسترش داده‌اند، اما استیفن دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل به خبرنگاران گفته که هنوز فرمان مکتوبی در این مورد از سوی طالبان، دریافت نکرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نوشته که قرار است امروز چهارشنبه ١٦‬ حمل/٥ آوریل، هیئت سازمان ملل با طالبان در این مورد گفتگو کنند و از آنان وضاحت بخواهند.

روز گذشته ١٥ حمل، سازمان ملل اعلام کرد که رژیم طالبان، کارمندان زن دفتر سازمان ملل را از رفتن به وظیفه‌های‌شان منع کرده‌اند. به دنبال این تصمیم طالبان، سازمان ملل از کارمندان محلی خود خواست که تا ٢٤‬ ساعت آینده به وظیفه‌های‌شان نیایند.

در ماه دسامبر ٢٠٢٢، طالبان در کنار وضع محدودیت‌های گوناگون بر زنان و دختران، فرمان دادند تا از این پس، زنان و دختران در نهادهای غیردولتی نیز کار نکنند. سازمان ملل تا این دم از این فرمان مستثنی بود، اما ظاهر اینک، فرمان طالبان شامل حال کارمندان زن سازمان ملل نیز شده است.

از زمان صدور فرمان منع کار زنان در نهادهای غیردولتی به ویژه نهادهای مددرسان بین‌المللی، گفته شده که فعالیت‌های نهادهای مددرسان در افغانستانی که به شدت پس از بازگشت طالبان به قدرت، «بحران‌زده» شده و با بحران انسانی جدی روبه‌رو شده، متاثر گشته است.

حالا سخنگوی دبیرکل سازمان ملل هم می‌گوید که کارمندان زن این سازمان برای رساندن «کمک‌های حیاتی» به ٣‬٣‬ میلیون تنی که در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیازمند هستند، مهم است.

باتوجه به نرمش جهان و عدم انعطاف‌پذیری طالبان، مشخص نیست که طالبان از این فرمان، عقب‌نشینی می‌کنند یا اینکه همانند فرمان‌های قبلی، به درخواست و فشارهای جهان، تن درنخواهند داد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز