بازگشت گشت ارشاد؛ محمد خاتمی: خطر خودبراندازی بیش از پیش جلوه می‌کند

Submitted on س., 07/18/2023 - 08:15

محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، روز دوشنبه ۲۶ تیر، در میان جمعی از مشاوران خود، با بیان اینکه «بطور مکرر نسبت به خطر خودبراندازی و فروپاشی اجتماعی» هشدار داده‌ایم، گفت: گویا گوش شنوایی وجود ندارد.

رئیس دولت اصلاحات، در واکنش به بازگشت گشت ارشاد به سطح شهرها، گفت: «به نظر مى رسد خطر خودبراندازى که بارها از آن سخن گفته شده است با بازگشت مجدد فعالیت گشت ارشاد و نیز برخورد هاى پلیسی، امنیتى و احکام قضایى نامتعارف نسبت به مسائل اجتماعى خصوصا با بانوان، بیش از پیش خودنمایى مى کند».

محمد خاتمی، در تازه‌ترین اظهارات خود، گفته است: «با توجه به تجربه تلخ گذشته و هزینه‌هاى سنگینى که جامعه پرداخته و لطماتى که به حیثیت اسلام وارد آمده است، انتظار مى‌رود که مسئولان نه تنها با این رفتارها و رویکردها و مواضع مخالفت کنند بلکه با مسببان و مباشران برخورد جدى داشته باشند». 

اظهارات محمد خاتمی در حالی عنوان شده است که ده ماه پس از جان باختن مهسا امینی در بازداشتگاه نیروی انتظامی و اعتراضات سراسری مردم ایران که به تعلیق فعالیت گشت‌ ارشاد انجامید، سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی، روز یک‌شنبه ۲۵ تیر، به رسانه‌های داخلی در ایران خبر داد که گشت ارشاد به خیابان‌ها بازگشته است.

به گفته فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، پلیس، از روز یک‌شنبه ۲۵ تیر، «با استقرار گشت‌های خودرویی و پیاده در سراسر کشور» با زنان و دخترانی که «پوشش خارج عرف» دارند، «برخورد قانونی» داشته و «آنان را به دستگاه قضائی معرفی خواهد کرد».

محمد خاتمی، در واکنش به تصمیم مسئولان برای بازگشت گشت ارشاد و برخورد با زنان و دختران، تاکید کرد: «متأسفانه چنین تدبیر و عقلانیتى دیده نمى‌شود و اگر این رویه‌هاى نادرست ادامه یابد، جامعه ملتهب ما را بیش از گذشته ملتهب تر خواهد کرد».

اعلام خبر بازگشت گشت ارشاد به سطح شهرهای ایران واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز