سازمان حقوق بشر ایران: از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون دست‌کم ۳۰۷ نفر در ایران اعدام شدند

Submitted on پ., 06/01/2023 - 09:50

به‌گفته سازمان حقوق بشر ایران، که در نروژ مستقر است، شمار اعدام‌هایی که از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون در ایران انجام شد، در قیاس با مدت مشابه در سال پیشین، بیش از ۷۵ درصد افزایش داشته‌است.

بر پایه گزارش پیش‌گفته، دست‌کم ۱۴۲ نفر در ماه مه اعدام شدند که از سال ۲۰۱۵ تاکنون بالاترین رقم ماهانه محسوب می‌شود. تنظیم‌کنندگان گزارش می‌گویند معنای چنین آماری این است که در ماه پیشین، به‌طور متوسط در هر روز بیش از چهار نفر در ایران به‌دار آویخته شدند.

نهادهای حقوق بشری، رژیم حکم بر ایران را متهم می‌کنند که با افزون کردن شمار اعدام، قصد ترساندن مردم را دارد، زیرا رهبران حکومت همچنان در «مسیر سرکوب یک جنبش اعتراضی» پیش می‌روند که از اواخر تابستان پیشین آغاز شد.

تاکنون هفت مرد در پرونده‌های مربوط به اعتراضات به‌دار آویخته شده‌اند، اما این فعالان می‌گویند که اعدام‌ها در برخی از موارد، کمتر برجسته می‌شود.

آن‌ها می‌گویند که به‌ویژه در مورد محکومیت‌های مربوط به مواد مخدر و قتل، شمار اعدام افزایش یافته و اقلیت‌های قومی نیز مورد هدف حاکمیت قرار دارند.

محمود امیری مقدم، رئیس سازمان حقوق بشر ایران در این راستا گفت: هدف جمهوری اسلامی از تشدید اعدام‌های خودسرانه، گسترش هراس در جامعه برای «جلوگیری از اعتراضات و به‌درازا انجامیدن» آن است.

او افزود که اگر جامعه جهانی واکنشی شدیدتر را به موج کنونی اعدام‌ها نشان ندهد، رژیم حاکم بر ایران در ماه‌های آتی صدها نفر دیگر را نیز توسط این «ماشین کشتار» قربانی می‌کند.

بر پایه این گزارش تازه، ۱۸۰ نفر از اعدام‌شدگان در سال جاری که ۵۹ درصد از مجموع موارد را تشکیل می‌دهد، با اتهاماتی مرتبط با جرایم مواد مخدر به‌دار آویخته شدند.

در این گزارش افزوده شد که بیش از ۲۰ درصد از کسانی که در ماه مه اعدام شدند، از بلوچ‌های اکثرا سنی هستند که در جنوب شرقی ایران زندگی می‌کنند.

از سویی اعتراضات ناشی از جان‌باختن مهسا امینی، که به‌اتهام زیر پا گذاشتن قوانین پوشش اجباری زنان در ایران، بازداشت‌ شده‌بود، در ماه‌های اخیر تا حدودی کاهش یافته‌است، اما همچنان به‌گونه پراکنده ادامه دارد.

جمهوری اسلامی ایران روز جمعه ۲۹ اردیبهشت، صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی، سه مرد جوان دیگر را در پرونده‌های مربوط به اعتراضات به‌دار آویخت که این کار واکنش‌های بین‌المللی را برانگیخت.

سازمان عفو بین‌الملل، هشدار داده‌است که هفت تن دیگر از این دست، در معرض خطر اعدام قرار دارند.

به‌گفته این نهاد حقوق بشری، بدون احتساب کشور چین، جمهوری اسلامی سالانه بیش از هر کشور دیگر در سراسر گیتی، شهروندانش را اعدام می‌کند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز