صاعقه در کمین طبیعتگردان

Submitted on س., 05/02/2023 - 08:23

به گزارش روابط عمومی سازمان اورژانس کشور دکتر حسن نوری ساری ضمن اعلام خبر صاعقه زدگی 13 تن از هموطنان از ابتدای سال جاری تا کنون، گفت بر اساس آمارهای ثبت شده همه ساله در اردیبهشت ماه شاهد بالا رفتن موارد آسیب دیدگی به دلیل برخورد صاعقه هستیم . وی افزود صاعقه یک پدیده طبیعی است که در ارتفاعات، مناطق کوهستانی و در فصول پرباران سال مثل بهار و پاییز بیشتر رخ می دهد، اما به دلیل سرمای هوا در پاییز کمتر شاهد حضور مردم دراین مناطق هستیم. 

در حالیکه در فصل بهار، هوای مفرح و زیبایی های طبیعت جمع کثیری از هموطنان را به دامان طبیعت می کشاند. ضمن اینکه کوچ هموطنان عشایر به مناطق مرتفع نیز نقش مهمی در افزایش آمار صاعقه زدگی دراردیبهشت ماه دارد.

دکتر نوری در توضیح آثار مرگبار قرار گرفتن در معرض صاعقه با یادآوری اینکه ولتاژ برق خانگی 220 ولت است اضافه کرد صاعقه یک جرقه الکتریکی با چند صد میلیون ولتاژ است که حرارتی نزدیک به 27000 درجه سانتیگراد تولید می کند و بدیهی است که برخورد با چنین جریان عظیمی از انرژِی چه خطراتی را برای موجودات زنده به همراه خواهد داشت.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان اورژانس کشور مرگ ناگهانی، اختلال در عملکرد ارگان های حساس بدن از جمله مغز، قلب، کلیه ها، فلج گسترده عضلانی و سوختگی های شدید را از عوارض صاعقه زدگی برشمرد. 

وی همچنین با اشاره به اقبال عمومی هموطنان به ویژه جوانان به طبیعتگردی از این عزیزان تقاضا کرد در صورت مواجهه با آب و هوای ابری و بارانی از حضور در دشت های باز و مناطق مرتفع کوهستانی پرهیز نمایند.

دکتر نوری یادآور شد قرار گرفتن در زیر درختان، خطر برخورد با صاعقه را افزایش می دهد و در چنین شرایطی ماندن در مکانهای سرپوشیده، حتی درون کمپ یا اتومبیل، موجب کاهش احتمال صاعقه زدگی خواهد شد.

همچنین نباید فراموش کرد در این مواقع آنتن خودرو را از ماشین جدا کنیم.

این پزشک متخصص فوریت های پزشکی در پایان به هموطنان توصیه کرد در صورت مواجهه با مصدوم صاعقه زده، فورا با شماره 115 تماس بگیرند تا علاوه بر درخواست اعزام آمبولانس، با مشاوره تلفنی و از طریق راهنمایی پرستاران واحد ارتباطات اورژانس برای امدادرسانی سریع و احیای مصدوم اقدام نمایند.

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز