رویترز: ایران پیش از وقوع حمله مسکو، به روسیه در مورد تهدید امنیتی هشدار داده بود

Submitted on س., 04/02/2024 - 01:31

خبرگزاری رویترز، امروز به نقل از سه منبع امنیتی که خواستند نامشان فاش نشود اعلام کرد که تهران، روزها قبل از وقوع حمله در حومۀ مسکو، اطلاعاتی در مورد یک حمله تروریستی بزرگ احتمالی در داخل روسیه که در بازجویی از دستگیرشدگان در ارتباط با بمب گذاری‌های مرگبار اخیر کرمان به دست آمده بود را با مسکو به اشتراک گذاشته است.

نیروهای امنیتی ایران در پی انفجارهای تروریستی کرمان که خونین‌ترین انفجار از انقلاب اسلامی به این طرف است و در تاریخ ۱۳ دی ۱۴۰۲ نزدیک به ١٠٠ کشته برجای گذاشت، ٣‬٥ نفر از جمله یکی از فرماندهان داعش خراسان که به گفته تهران با این بمب گذاری‌ها مرتبط بودند را دستگیر کردند. مسئولیت انفجارهای کرمان را نیز داعش بر عهده گرفته بود.

بنا بر گزارش رویترز، "از آنجا که ایران برای سال‌ها قربانی حملات تروریستی بوده است، مقامات ایرانی بر اساس اطلاعات به دست آمده از تروریست‌های دستگیر شده، به تعهد خود برای هشدار به مسکو عمل کردند". با این همه، اطلاعاتی که تهران در مورد یک حمله قریب الوقوع به مسکو ارائه کرده بود، جزئیات زمانی و هدف دقیق این حمله را در بر نداشت. بر این اساس، تهران به مسکو هشدار داده بود که به اعضای داعش خراسان دستور داده شده که برای یک عملیات مهم در روسیه آماده شوند و "به گفته یکی از تروریست‌ها(که در ایران دستگیر شده) برخی از اعضای این گروه قبلاً به روسیه سفر کرده بودند". 

مسکو، تهران و وشنگتن هنوز به این خبر واکنش نشان نداده‌اند.

از سوی دیگر، ایالات متحده هم اوایل ماه مارس از احتمال حمله تروریستی به تجمعات بزرگ، از جمله کنسرت‌ها در مسکو آگاه شده و به روسیه هشدار داده بود اما مسکو که عمیقاً به نیات واشنگتن بی اعتماد بود، این اطلاعات را کم اهمیت جلوه داد. روسیه با به چالش کشیدن ادعاهای ایالات متحده، بدون ارائه شواهد، اعلام کرد که معتقد است اوکراین با این حمله مرتبط بوده است. کی‌یف این ادعا را شدیدا رد کرده است.

مسکو و تهران که هر دو تحت تحریم های غرب هستند، در طول جنگ دو ساله اوکراین همکاری‌های نظامی و غیرنظامی خود را عمیقتر کرده‌اند. اکنون اما با انتشار خبر هشدار ایران -متحد دیپلماتیک روسیه- به مسکو که نادیده گرفتن آن برای کرملین دشوار است، سوالاتی در مورد کارآمدی سرویسهای امنیتی روسیه به میان آمده است.

عاملان هر دو حمله تروریستی کرمان و مسکو از اتباع تاجیکستان بودند. کارشناسان امنیتی می گویند داعش خراسان در حال حاضر به شدت از تاجیکستان که فقیرترین جمهوری در میان کشورهای پساشوروی است، سربازگیری میکند.

بنا بر گزارش رویترز، یک منبع دیپلماتیک در تاجیکستان تأیید کرده است که تهران اخیراً با دوشنبه در مورد نگرانی‌های امنیتی خود و افزایش مشارکت تاجیک‌ها در فعالیت‌های شبه‌نظامی، گفتگو کرده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز