ربیعی : نتیجۀ انتخابات سلطۀ بنیادگرایان و تشدید منازعات در ایران را در پی دارد

Submitted on ی., 03/10/2024 - 13:09

علی ربیعی، سخنگو و وزیر کار در دولت حسن روحانی، در بررسی پی آمدهای دو انتخابات اخیر در ایران نوشته است که بنیادگراها رفته رفته جای اصولگرایان و راست سنتی را در قدرت ایران می‌گیرند و با این تحول شکاف‌های میان قدرت و جامعه و میان گرایش‌های درون قدرت نیز تشدید خواهند شد.

علی ربیعی گفته است که نکته قابل تأمل در انتخابات اخیر غلبۀ بنیادگرایان بر طیف اصولگرایان و راست سنتی است که تاکنون حضور و نقش تعیین‌کننده‌ای در ساخت قدرت در ایران داشته‌اند.

علی ربیعی تلویحاً اعتراف کرده است که این تحول ناشی از تحریم گستردۀ انتخابات از سوی رأی‌دهندگان و حتا رأی دهندگان سنتی مدافع حکومت بوده است. او تصریح کرده است : اگر چه آرای باطله در انتخابات‌های جمهوری اسلامی همواره وجود داشته است، اما، در انتخابات اخیر "آرای باطله معنا یافت"، زیرا، "تفاوت این دوره با دوره‌های قبل، نسبت رأی باطله با [میزان] مشارکت و همچنین نسبت رأی باطله با بالاترین آرای کسب شده برای حضور در مجلس [بوده] است." ربیعی گفته است که فقط در تهران "بیش از پانصد هزار رأی باطله وجود داشته است" و این حد از آرای باطله نسبت به میزان بسیار پائین مشارکت در انتخابات پُرمعنا است.   

به گمان ربیعی، با این تحول "ستیز بین ارزش‌های تحول‌یافتۀ جامعه و سیاستگذاری‌ها بیشتر خواهد شد" و این ستیز بیشتر "درحوزه‌هایی مانند فضای مجازی، سبک زندگی، پوشش و..." نمودار خواهد شد که از جمله نتایجش "تشدید تنش‌های اجتماعی" خواهد بود.

به گفتۀ ربیعی "از پی آمدهای اجتماعی انتخابات اخیر، شکاف بیشتر میان ارزش‌های رسمی در مقابل ارزش‌های جاری و میان‌مردمی خواهد بود" که از جمله عوارضش "اتفاقات تقابل‌گرایانه" یا در واقع رویارویی بیشتر حکومت و جامعه خواهد بود.

ربیعی سپس گفته است که با غلبۀ بنیادگرایان در ساخت قدرت و نوع نگاه آنان به سیاست خارجی، دورنمای حل مشکلات و مسائل جمهوری اسلامی در عرصۀ خارجی نیز "ضعیف‌تر خواهد شد."

علی ربیعی سپس گفته است که با سلطۀ بنیادگرایان بر نهادهای قانونگذاری، اجرایی و اداری جدال بنیادگرایان با اصولگرایان برای "تصاحب شرکت‌های عمدتاً خصولتی و دولتی... شدت خواهد گرفت." ربیعی گفته است که "قدرت گرفتن بنیادگرایی در مجلس قطعاً بر ساختار دولت نیز تاثیر خواهد گذاشت."

علی ربیعی در جای دیگری از بررسی خود نوشته است که با انتخابات اخیر "شکاف و اختلاف در نهادهای مهم" تشدید شده و "چهرۀ جدیدی از خشونت، فحاشی و تخریب در قالب توجیهات ایدئولوژیک و دینی پیدا شده است."

علی ربیعی در پایان گفته است که با دو انتخابات اخیر نظریۀ یکدست سازی قدرت نیز به پایان رسید. به گفتۀ ربیعی "این انتخابات نشان داد [که] هیچگاه جریانی که با همدستی یکدست شده باشد، یکدست باقی نخواهد ماند." ربیعی گفته است که برغم "یکدست شدن نهادهای حاکمیتی"، دو گانگی و چندگانگی‌های ارزشی که بعضاً در "قطبی شدن منفی جامعه" یا تقابل بخشی از مردم با بخش دیگری از مردم نمودار می شود، بر کل مناسبات اجتماعی سایه انداخته و خود این البته نتیجۀ "گسست دولت-ملت و تاثیر آن بر جامعه است."

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز