قیمت مسکن در تهران کاهش یافت

Submitted on ش., 05/09/2020 - 12:08

طبق آمار وزارت راه و شهرسازی
قیمت مسکن در تهران کاهش یافت

طبق گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی قیمت مسکن در تهران در فروردین امسال با کاهش حدود ۲ درصدی، به میانگین قیمتی هر متر مربع ۱۵ میلیون و ۵۴۵ هزار تومان رسید.

بعد از دوماه تعطیلی بنگاه‌های املاکی به دلیل شیووع ویروس کرونا و کاهش معاملات مسکن در پایتخت تا حدود ۸۰ درصد، گزارش فروردین ماه دفتر اقتصاد و برنامه‌ریزی مسکن وزارت راه از کاهش نسبی قیمت‌ها در برخی مناطق ۲۲ گانه پایتخت خبر می‌دهد.

این گزارش که به صورت ماهیانه وضعیت بازار مسکن در تهران را به تفکیک مناطق مختلف گزارش می‌دهد، میانگین قیمت مسکن در اولین ماه بهار ۹۹ را ۱۵ میلیون و ۵۴۵ هزار تومان اعلام کرده است؛ این درحالی است که این رقم در اسفندماه سال گذشته ۱۵میلیون و ۶۵۸هزار تومان اعلام شده بود.

بر اساس این گزارش تعداد معاملات ثبت شده در فروردین ماه امسال کاهش قابل توجهی نسبت به اسفند سال گذشته داشته است و به رقم ۱۳۰۰ ثبت خرید و فروش خانه در پایتخت رسیده است؛ این رقم در اسفند ماه امسال ۱۰ هزار و ۲۴۲ معامله مسکن بود.

آشنایی با مناطق ۲۲گانه تهران
کاهش معاملات که دلیل اصلی آن شیوع کرونا و توقف فعالیت‌های خرید و فروش مسکن بود باعث شد که قیمت‌ها در نخستین ماه بهار امسال ثابت بماند، در برخی مناطق کاهش ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومانی را در هر متر مربع تجربه کند و البته در برخی مناطق پرتقاضا نیز رشد نسبی را تجربه کند.

بر اساس آمار ارائه شده از بازار مسکن پایتخت در فروردین، قیمت گران‌ترین منطقه در تهران مثل ماه‌های گذشته به منطقه یک رسیده است با این تفاوت که در اسفندماه امسال قیمت خانه در این منطقه در هر متر مربع بیش از ۳۳ میلیون و۲۱۷ هزار تومان بود و اکنون با کاهش حدود ۲میلیون تومانی، در هر متر مربع ۳۱ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

ارزان‌ترین معاملات مسکن پایتخت نیز بار دیگر در فروردین امسال در منطقه ۱۸ شهر تهران با میانگین قیمت هر متر مربع ۷ میلیون و ۱۱۸ هزار تومان معامله شده است که البته نسبت به ماه گذشته خود کاهش قیمت حدود ۴۰۰ هزار تومانی را در هر متر مربع تجربه می‌کند.

در منطقه ۵ تهران که به طور معمول بیشترین معاملات مسکن پایتخت را به خود اختصاص می‌دهد، با افزایش قیمت ۵۰۰ هزار تومانی نسبت به ماه قبل مواجه هستیم و خانه در این منطقه در هر متر مربع به میانگین قیمتی ۱۹ میلیون و ۲۹۵ هزار تومان رسیده است.

در منطقه ۳ پایتخت نیز قیمت خانه حدود یک میلیون تومان کاهش را تجربه کرده است و از میانگین قیمتی۲۷ میلیون و ۶۱۶ هزار تومان در اسفندماه به قیمت ۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در فروردین امسال کاهش یافته است.

با این حال برای منطقه ۲۲ پایتخت که صاحب برج‌های سربه فلک کشیده و متعددی است و خانه‌های خالی زیادی نیز در این منطقه وجود دارد شاهد افزایش قیمت در هر متر مربع هستیم. خانه‌های منطقه ۲۲ در فروردین امسال حدود یک میلیون تومان در هر متر مربع افزایش قیمت داشته است و به میانگین قیمتی ۱۵ میلیون و ۲۱۴ هزار تومان در هر متر مربع رسیده است.

پیش‌بینی قیمت مسکن در دوران پساکرونا
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور گفت: از آنجایی که برنامه‌ریزی درستی در حوزه ساخت و ساز مسکن نداشته‌ایم، قیمت مسکن با افزایش روبه‌رو شده است.

فرشید پورحاجت با بیان اینکه در دو ماه گذشته تولید مسکن به صورت کامل متوقف شده بود، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، ساخت و ساز و تولید مسکن به کمای صددرصدی رفت که همین امر باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی برای تولیدکنندگان و همچنین متقاضیان مسکن شده است.

او ادامه داد: با توجه به ابلاغیه و شرایط بحرانی کشور، ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفت که فعالیت تمامی کارگاه‌های ساختمانی و پروژه‌های عمرانی متوقف شود که همین امر باعث شد، بازار مسکن وضعیت کمای صددرصدی را تجربه کند که البته در حال حاضر این مشکل تا حدودی برطرف شده است.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان بیان کرد: با توجه به بازگشایی واحدهای تولید ساختمان و کارگاه‌های عمرانی امیدواریم تولیدکنندگان بتوانند هرچه سریع‌تر زمینه تولید ساختمان و تقویت ساخت و ساز را در کشور افزایش دهند.

پورحاجت افزود: همزمان با بازگشایی و ارائه شیوه نامه برای بازگشایی کارگاه‌های عمرانی بسیاری از سازندگان این خطر (ریسک) را قبول کرده‌اند که فعالیت خود را در شرایط حال حاضر ادامه دهند، این در حالی است که بسیاری از سازندگان از کرونا ترس داشتند اما همچنان این اقدام را انجام دادند که امیدواریم این موضوع باعث تقویت بخش ساخت و سازها و و رشد صدور پروانه‎های ساختمانی شود.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان درباره وضعیت قیمت مسکن در شرایط کنونی کشور هم گفت: تاکنون برنامه‌ریزی و سیاست درستی در حوزه ساخت و ساز مسکن نداشته‌ایم که همین موضوع باعث شده است که قیمت مسکن با افزایش روبه‌رو شود که در این خصوص باید اقدامات قابل قبولی صورت گیرد.

پورحاجت با اشاره به اینکه افزایش قیمت مسکن در ماه‌های آینده دور از تصور نیست، ادامه داد: کاهش ارزش پول، نوسانات نرخ ارز و رشد چشمگیر شاخص بورس برای بازار مسکن مشکل ساز خواهد بود، در نتیجه مسئولان امر باید با تدابیر و برنامه‌ریزی‌های درست مانع از افزایش قیمت در بازار مسکن شوند.

او در پایان توضیح داد: همچنین باید در اقتصاد کشور پایداری‌های مناسبی وجود داشته باشد تا شاهد بهبود بازار مسکن در دوران پسا کرونا باشیم.

جدول قیمت آپارتمان در مناطق مختلف تهران
قیمت آپارتمان در تهران با عمر بنای متوسط ۸ سال را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید.

براساس مشاهدات میدانی در مناطق مختلف تهران با توجه به امکانات اطراف منزل و موقعیت آن قیمت‌های مختلفی را می‌بینیم. در این گزارش سعی شده از هر منطقه ۲۲ گانه تهران یک مورد قیمت مسکن .با عمر بنای متوسط ۸ سال و متراژ متوسط ۸۰ متر گردآوری شود.

توجه کنید که قیمت‌ها بر حسب مترمربع و به تومان و تقریبی است، چراکه قیمت مسکن در تهران با توجه به نوع ساختمان، امکانات، خیابان و یا نظر مالک تغییر می‌کند.

لیست قیمت واحد مسکونی در مناطق مختلف تهران به شرح زیر است:

منطقه  آدرس  متراژ پارکینگ قیمت هر متر مربع (تومان ) تعداد اتاق  امکانات مسکن
۱ گلاب دره ، دربند ۱۳۵  دارد ۲۳.۷۲۷.۰۰۰ ۳

لابی ،انباری ، آسانسور ، 

۲ مرزداران، شهید خرم رودی  ۱۰۳ دارد ۲۰.۹۹۲.۰۰۰ ۲ انباری و آسانسور ،نورگیر 
۳ ونک ، خیابان ملاصدرا ۹۷ دارد ۲۴.۷۳۱.۰۰۰ ۲ بالکن ، انبای ، سرایدار 
۴ دلاوران، علم و صنعت ۹۳ دارد ۱۷.۷۸۹.۰۰۰ ۲ انباری و بالکن ،آسانسور، ، نگهبان 
۵ سازمان برنامه، سازمان برنامه جنوبی  ۹۲ دارد ۲۰.۲۱۳.۰۰۰ ۱ بالکن ، انباری، آسانسور،پاسیو
۶ ساعی  ،آرژانتین ۸۰ دارد ۲۸.۰۰۰.۰۰۰ ۲ بالکن ، انباری و آسانسور 
۷ آپادانا ، خرمشهر  ۶۲ دارد ۲۴.۵۹۰.۰۰۰ ۲ بالکن ، انباری و آسانسور 
۸ تهرانپارس، خیابان امین  ۸۴  دارد ۱۴.۵۸۳.۰۰۰ ۲. بالکن ، انباری و آسانسور 
۹ شمشیری  ،بر خیابان شهیدان عسگری  ۸۰ دارد ۱۱.۰۱۷.۰۰۰ ۱ انباری ، نگهبان
۱۰ رودکی ، بین کارون و جیحون  ۶۱ دارد ۱۰.۶۵۲.۰۰۰ ۱ بالکن ، انباری و آسانسور 
۱۱ اسکندی ، اسکندری شمالی  ۶۶ دارد ۹.۹۴۰.۰۰۰ ۲ بالکن ، انباری و آسانسور 
۱۲ هرندی  ،خانی آباد ۷۵ دارد ۷.۹۷۱.۰۰۰ ۲ بالکن ، انباری و آسانسور 
۱۳ تهران نو ، خیابان شورا ۸۰ دارد ۱۷.۸۸۶.۰۰۰ ۲ انباری و آسانسور 
۱۴ چهارصد دستگاه ، شاهین  ۷۵ دارد ۱۲.۵۰۰.۰۰۰ ۲ انباری و آسانسور 
۱۵ مظاهری ، شوش ۸۲ ندارد ۸.۵۳۲.۰۰۰ ۲ نزدیک ایستگاه مترو نبرد
۱۶ علی آبادجنوبی ، شهرک بهشتی ۷۱ دارد ۱۳.۶۳۶.۰۰۰ ۲ انباری و آسانسور 
۱۷ فلاح ، بر خیابان اصلی  ۸۰ دارد ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ۲ انباری و آسانسور 
۱۸ خلیج فارس، شهرک سینا ۶۸ دارد ۸.۲۳۵.۰۰۰ ۲ کف سرامیک ، پکیج رادیاتور 
۱۹ خانی آباد نو، شهرک بوستان ۷۴ دارد ۱۱.۸۷۵.۰۰۰ ۲ گاز رومیز ، کف سرامیک 
۲۰ دیلمان  ،شهرری  ۸۵ دارد ۳.۸۰۰.۰۰۰ ۲ بالکن ، انباری و آسانسور 
۲۱ تهرانسر ، فاز ۵ ۷۰ دارد ۱۱.۵۰۰.۰۰۰ ۱ بالکن ، انباری و آسانسور 
۲۲ زیبا دشت ، شهرک چشمه  ۷۵ دارد ۱۸.۴۹۷.۰۰۰ ۲ نورگیر ،بالکن ، انباری و آسانسور 
منبع
khabarnegaranejavan
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز